Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 25 września 2020, 13:49

Life Is Strange. Najlepsze fabuły w grach ranking redakcji

Spis treści

Life Is Strange

INFORMACJE

  1. Gatunek: narracyjna przygodówka
  2. Co znajdziemy tu dobrego oprócz fabuły: fajną mechanikę cofania czasu, pozwalającą błyskawicznie sprawdzać, jakie będą reakcje postaci na nasze różne zachowania

Jeśli jakiś zespół zaczyna od stworzenia gry przeciętnej, to raczej nie spodziewamy się po jego kolejnym projekcie arcydzieła. Dlatego na Life Is Strange francuskiego studia Dontnod, które wcześniej opracowało Remember Me (o ironio, dziś już praktycznie zapomniane), nikt specjalnie nie czekał. Nikt nie liczył na coś wyjątkowego. Tymczasem dostaliśmy najlepszą narracyjną przygodówkę od czasów pierwszego sezonu The Walking Dead, której do dziś nic nie zdołało przebić.

W Life Is Strange trafiamy do sennego rybackiego miasteczka Arcadia Bay, w którym mieści się elitarna szkoła. Przenosi się do niej główna bohaterka, Max, która wyprowadziła się z Arcadii kilka lat wcześniej, zostawiając tam najlepszą przyjaciółkę, Chloe. Powrót daje jej szansę na odnowienie znajomości i rzeczywiście do tego dochodzi, choć w dramatycznych okolicznościach. Co jednak ważniejsze, wydarzenia te sprawiają, że Max odkrywa w sobie niezwykłą moc – jest w stanie cofać się w czasie.

Silne inspiracje filmem Efekt motyla w Life Is Strange posłużyły do stworzenia historii o dojrzewaniu, w interpretacji Dontnod wiążącym się z akceptacją tego, że nie na wszystko w życiu mamy wpływ i pewne rzeczy musimy zaakceptować. Nim jednak wiedza ta zostanie ostatecznie przyswojona, większe dramaty splotą się ze zwykłymi ludzkimi problemami i niesamowicie klimatycznymi chwilami zwyczajnego „chilloutu”. Dzięki nim LIS pozwala swoim postaciom w pełni wybrzmieć, daje się nam mocniej z nimi zżyć i buduje atmosferę, jakiej próżno szukać w wypełnionych po brzegi akcją konkurencyjnych produkcjach. Wszystko to, by mocniej złamać nam serce, stawiając przed finalnym dylematem.

  1. Recenzja gry Life Is Strange – The Walking Dead zdetronizowane?
  2. Więcej o grze Life Is Strange

Michał Grygorcewicz

Michał Grygorcewicz

W GRYOnline.pl najpierw był współpracownikiem, w 2023 roku został szefem działu Produktów Płatnych, a od 2024 roku zarządza działem sprzedaży. Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która fabuła była lepsza?

80,3%
Ta w Wiedźminie 3
19,7%
Ta w serii BioShock
Zobacz inne ankiety
14 rzeczy, za które pokochałem gry BioShock
14 rzeczy, za które pokochałem gry BioShock

Pierwszy BioShock skończył piętnaście lat. To dobry moment, by przypomnieć sobie, że pokochaliśmy tę serię za fabułę, stylistykę, gameplay, postacie i wiele więcej. Oto czternaście elementów wyróżniających cykl studia Irrational Games na tle innych gier.

Nie tylko hity AAA - małe gry, na które czeka redakcja
Nie tylko hity AAA - małe gry, na które czeka redakcja

Kalendarz growych premier jest już znany na lata do przodu. W redakcyjnym gronie postaraliśmy się wybrać z niego produkcje mniej oczywiste, a niektórzy pokusili się nawet o selekcję tytułów jeszcze niezapowiedzianych.

Niepozorne gry ze świetnymi fabułami, w które nigdy nie graliście
Niepozorne gry ze świetnymi fabułami, w które nigdy nie graliście

Zamiast narzekać na słabe wątki fabularne w grach największych wydawców, warto sięgnąć do tych mniej reklamowanych tytułów. Często znajdziemy tam naprawdę wspaniałe historie. Oto dziesięć takich gier.