Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 25 września 2020, 13:49

Baldur’s Gate 1 i 2. Najlepsze fabuły w grach ranking redakcji

Spis treści

Baldur’s Gate 1 i 2

INFORMACJE

  1. Gatunek: RPG
  2. Co znajdziemy tu dobrego oprócz fabuły: wszystkie cechy charakterystyczne klasycznego RPG

Baldur’s Gate, jako pierwsza komputerowa gra fabularna stworzona na kultowym silniku Infinity, dało początek złotej erze swojego gatunku, torując drogę takim przedstawicielom klasyki jak Planescape Torment czy Icewind Dale. Na Infinity Enginie powstało też Baldur’s Gate II, które jeszcze bardziej rozwinęło pomysły z „jedynki” – i zaproponowało historię nawet lepszą od i tak bardzo dobrej fabuły oryginału.

Pierwsze „Wrota Baldura” przedstawiają losy sieroty wychowanego przez mędrca Geriona. Gdy ojczym protagonisty zostaje zabity, a on sam ucieka przed bandytami dowodzonymi przez tajemniczego Sarevoka, rozpoczyna się podróż w nieznane, podczas której otrzymujemy odpowiedzi na pytania o prawdziwą tożsamość głównego bohatera i więzy łączące go z Sarevokiem. Baldur’s Gate II zaczynamy torturowani w nieprzyjaznych lochach, z których udaje nam się zbiec, wykorzystując nagłe zamieszanie. Wydarzenie to inicjuje krucjatę przez magiczną krainę, podczas której ścieramy się z mocarnymi bytami i przeobrażamy świat gry.

Choć historie w obu „Baldurach” nie stronią od charakterystycznej dla gatunku fantasy epickości – mierzenia się z potężnymi stworzeniami i wpływania na kształt świata – ich siła tkwi w skupieniu głównego wątku na bardziej osobistych tematach. Scenariusz koncentruje się na pochodzeniu bohatera, odkrywaniu własnej tożsamości i odnajdywaniu własnej drogi. W połączeniu z szarością przedstawionego w grze świata i z dokonywaniem niejednoznacznych wyborów moralnych na długo, zanim stało się to modne, otrzymujemy opowieść, która mimo wielu lat na karku wciąż pozostaje atrakcyjna i ciekawa. A teraz zadajemy sobie pytanie, czy twórcy trzeciej części udźwigną temat i opowiedzą równie dobrą historię?

  1. Więcej o grze Baldur’s Gate II: Cienie Amn
  2. Więcej o grze Baldur’s Gate

Michał Grygorcewicz

Michał Grygorcewicz

W GRYOnline.pl najpierw był współpracownikiem, w 2023 roku został szefem działu Produktów Płatnych, a od 2024 roku zarządza działem sprzedaży. Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która fabuła była lepsza?

80,3%
Ta w Wiedźminie 3
19,7%
Ta w serii BioShock
Zobacz inne ankiety
14 rzeczy, za które pokochałem gry BioShock
14 rzeczy, za które pokochałem gry BioShock

Pierwszy BioShock skończył piętnaście lat. To dobry moment, by przypomnieć sobie, że pokochaliśmy tę serię za fabułę, stylistykę, gameplay, postacie i wiele więcej. Oto czternaście elementów wyróżniających cykl studia Irrational Games na tle innych gier.

Nie tylko hity AAA - małe gry, na które czeka redakcja
Nie tylko hity AAA - małe gry, na które czeka redakcja

Kalendarz growych premier jest już znany na lata do przodu. W redakcyjnym gronie postaraliśmy się wybrać z niego produkcje mniej oczywiste, a niektórzy pokusili się nawet o selekcję tytułów jeszcze niezapowiedzianych.

Niepozorne gry ze świetnymi fabułami, w które nigdy nie graliście
Niepozorne gry ze świetnymi fabułami, w które nigdy nie graliście

Zamiast narzekać na słabe wątki fabularne w grach największych wydawców, warto sięgnąć do tych mniej reklamowanych tytułów. Często znajdziemy tam naprawdę wspaniałe historie. Oto dziesięć takich gier.