Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 25 września 2020, 13:49

The Last of Us. Najlepsze fabuły w grach ranking redakcji

Spis treści

The Last of Us

INFORMACJE

  1. Gatunek: przygodowa gra akcji
  2. Co znajdziemy tu dobrego oprócz fabuły: solidne mechanizmy skradankowe

Naughty Dog to jeden z najważniejszych zespołów należących do Sony, robiący świetne gry na konsole japońskiego giganta w zasadzie od samego początku istnienia marki PlayStation. Przed The Last of Us studio to nie było jednak kojarzone z poważnymi, ambitnymi fabułami. Crash Bandicoot i Jak były platformówkami traktującymi scenariusz skrajnie pretekstowo, a cykl Uncharted, choć oferował przyjemną opowieść, celował raczej w klimaty luźnego, letniego kina przygodowego.

O scenariuszu The Last of Us można powiedzieć wiele, ale nie to, że jest luźny. Przygodowa gra akcji z elementami survivalu przenosi nas do przyszłości, do Ameryki wyniszczonej przez grzyba zmieniającego homo sapiens w bezmyślne i wyjątkowo niebezpieczne stworzenia. Cywilizacja upadła, ale ludzie jakoś sobie radzą – niektórzy pod jarzmem rządu próbującego twardą ręką trzymać w ryzach to, co pozostało ze świata, inni będąc częścią stawiających władzy opór Świetlików, a jeszcze inni po prostu żyjąc sobie na odludziu, czasem samotnie, czasem w grupie zdziczałych bandytów.

W takim świecie przychodzi nam wcielić się w Joela, starego kuriera, który cynizmem zabija pamięć o dawnych tragediach i lepszym świecie. Mężczyzna dostaje zadanie przetransportowania wyjątkowej przesyłki – buńczucznej nastolatki, która może być kluczem do uratowania tego świata. Niczym w Drodze McCarthy’ego para podróżuje przez zdewastowane tereny, spotykając innych ocalałych i poznając ich dramaty, walcząc o przetrwanie oraz stopniowo ucząc się sobie ufać. Wszystko to prowadzi zaś do jednego z najmocniejszych, niejednoznacznych moralnie finałów, jakie odważyli się zafundować nam twórcy wysokobudżetowych gier wideo...

  1. Recenzja gry The Last of Us – niemal doskonały exclusive na PS3
  2. Więcej o grze The Last of Us

Michał Grygorcewicz

Michał Grygorcewicz

W GRYOnline.pl najpierw był współpracownikiem, w 2023 roku został szefem działu Produktów Płatnych, a od 2024 roku zarządza działem sprzedaży. Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która fabuła była lepsza?

80,3%
Ta w Wiedźminie 3
19,7%
Ta w serii BioShock
Zobacz inne ankiety
14 rzeczy, za które pokochałem gry BioShock
14 rzeczy, za które pokochałem gry BioShock

Pierwszy BioShock skończył piętnaście lat. To dobry moment, by przypomnieć sobie, że pokochaliśmy tę serię za fabułę, stylistykę, gameplay, postacie i wiele więcej. Oto czternaście elementów wyróżniających cykl studia Irrational Games na tle innych gier.

Nie tylko hity AAA - małe gry, na które czeka redakcja
Nie tylko hity AAA - małe gry, na które czeka redakcja

Kalendarz growych premier jest już znany na lata do przodu. W redakcyjnym gronie postaraliśmy się wybrać z niego produkcje mniej oczywiste, a niektórzy pokusili się nawet o selekcję tytułów jeszcze niezapowiedzianych.

Niepozorne gry ze świetnymi fabułami, w które nigdy nie graliście
Niepozorne gry ze świetnymi fabułami, w które nigdy nie graliście

Zamiast narzekać na słabe wątki fabularne w grach największych wydawców, warto sięgnąć do tych mniej reklamowanych tytułów. Często znajdziemy tam naprawdę wspaniałe historie. Oto dziesięć takich gier.