Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 25 września 2020, 13:49

Planescape Torment. Najlepsze fabuły w grach ranking redakcji

Spis treści

Planescape Torment

INFORMACJE

  1. Gatunek: RPG
  2. Co znajdziemy tu dobrego oprócz fabuły: rozważania filozoficzne na najwyższym poziomie

Gry komputerowe raczej unikają sięgania po tematy filozoficzne, woląc skupiać się na łatwiej przyswajalnych kwestiach, a wszelkie dylematy moralne opierając na dość prostych podstawach, w których żaden gracz się nie pogubi. Na szczęście czasem trafiają się wyjątki wychodzące poza ten schemat. A jeśli układ gwiazd okazuje się przychylny i po ambitniejszą tematykę sięga utalentowana ekipa deweloperska, mamy szansę dostać arcydzieło. Takie jak Planescape Torment.

Stworzona przez wspominane dziś z dużym sentymentem Black Isle Studios klasyczna gra fabularna zabierała nas do świata Planescape, w którym wcielaliśmy się w Bezimiennego – nieśmiertelną i pozbawioną pamięci istotę. Budzi się ona w kostnicy i próbuje przypomnieć sobie przeszłość, za wskazówkę mając jedynie szereg tatuaży na plecach.

Podróż przez wyjątkowy, pełen sprzeczności i skomplikowanych reguł Wieloświat upływała Bezimiennemu i jego barwnym towarzyszom na poszukiwaniu odpowiedzi nie tylko na zagadki dotyczące przeszłości, ale także na filozoficzne pytania. Najważniejsze z nich brzmiało: „Co może zmienić naturę człowieka?” i to jemu podporządkowana została główna oś fabularna gry. A odpowiedzią na nie dla wielu graczy było właśnie Planescape Torment, które po ukończeniu pozostawało z nimi na zawsze – w ich sercach i umysłach.

  1. Więcej o grze Planescape Torment

Michał Grygorcewicz

Michał Grygorcewicz

W GRYOnline.pl najpierw był współpracownikiem, w 2023 roku został szefem działu Produktów Płatnych, a od 2024 roku zarządza działem sprzedaży. Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która fabuła była lepsza?

80,3%
Ta w Wiedźminie 3
19,7%
Ta w serii BioShock
Zobacz inne ankiety
14 rzeczy, za które pokochałem gry BioShock
14 rzeczy, za które pokochałem gry BioShock

Pierwszy BioShock skończył piętnaście lat. To dobry moment, by przypomnieć sobie, że pokochaliśmy tę serię za fabułę, stylistykę, gameplay, postacie i wiele więcej. Oto czternaście elementów wyróżniających cykl studia Irrational Games na tle innych gier.

Nie tylko hity AAA - małe gry, na które czeka redakcja
Nie tylko hity AAA - małe gry, na które czeka redakcja

Kalendarz growych premier jest już znany na lata do przodu. W redakcyjnym gronie postaraliśmy się wybrać z niego produkcje mniej oczywiste, a niektórzy pokusili się nawet o selekcję tytułów jeszcze niezapowiedzianych.

Niepozorne gry ze świetnymi fabułami, w które nigdy nie graliście
Niepozorne gry ze świetnymi fabułami, w które nigdy nie graliście

Zamiast narzekać na słabe wątki fabularne w grach największych wydawców, warto sięgnąć do tych mniej reklamowanych tytułów. Często znajdziemy tam naprawdę wspaniałe historie. Oto dziesięć takich gier.