UFO na Arenie zalicza Szok w Systemie - 10 najlepszych gier 1994 roku
Kiedyś to gry robili… Zapraszamy Was na kolejną nostalgiczną podróż, tym razem do roku 1994 i najlepszych produkcji z tego okresu. Opisujemy m.in. zapomnianą dziś, rewolucyjną przygodówkę i początki Bethesdy tworzącej przodka Skyrima.
Spis treści
Rok 1994. Raczkujący internet zaczyna zapełniać się stronami internetowymi. Swoje witryny zakładają w tym roku m.in. Apple, Microsoft i BBC, powstaje portal i wyszukiwarka Yahoo! – przodek Google’a. W kinach rządzą takie hity jak Skazani na Shawshank, Pulp Fiction, Forrest Gump i Wywiad z wampirem. Fani filmów akcji katują w magnetowidach VHS kasety z Prawdziwymi kłamstwami, Stanem zagrożenia, Gwiezdnymi wrotami i Eksplozją. W 1994 roku ukazuje się rewelacyjny album Nirvany MTV Unplugged oraz The Division Bell grupy Pink Floyd, a na Zachodzie rozpoczyna się emisja serialu Przyjaciele.
W świecie komputerów to okres, gdy Intel produkuje dwie linie procesorów: Pentium 75, 90 i 100 MHz oraz 486DX4. Pojawia się Windows 3.11 i beta Windowsa 95 o nazwie kodowej „Chicago”. IBM próbuje rywalizacji na polu systemów operacyjnych, wypuszczając OS/2 Warp. Powstają firmy T-Mobile, 3DFX, Corsair, natomiast Commodore ogłasza bankructwo i wyprzedaje prawa do swoich kultowych marek – takich jak np. Amiga. W grudniu następuje gamingowa rewolucja – w sklepach pojawia się pierwsza konsola PlayStation, ale cieszą się nią na razie Japończycy. Reszta świata musi poczekać do 1995 roku.
Na rynek trafia sporo przebojów na ówczesne konsole Nintendo i Sega, ale siłą rzeczy w Polsce popularne są nadal głównie gry pecetowe i na starsze komputery.
Dotychczasowe teksty w tej serii
- Doomni trzydziestolatkowie – 10 najlepszych gier 1993 roku
- 10 najlepszych gier 1995 roku: Wipeout zasuwa, a Dark Forces pokonuje Dooma mocą Gwiezdnych Wojen
- Lara i Duke wstrząśnięci, nie zmieszani – 10 najlepszych gier 1996 roku
- Narodziny legend – 10 najlepszych gier 1997 roku
- Otwarcie Wrót Baldura i Valve na tronie – 10 najlepszych gier 1998 roku
- Heroes 3 i sieciowe fragowanie – 10 najlepszych gier 1999 roku
Honorowe wzmianki
„A gdzie gra xxxx???” Jak zawsze – w Waszych komentarzach i tutaj, we wzmiankach. W tekście nie sposób opisać wszystkiego z różnych powodów, bo albo to sequel już wspomnianego hitu, albo dana gra nie była jeszcze wtedy w Polsce znana, albo ze zwykłego braku miejsca na każdy tytuł.
- Doom 2
- Star Wars: TIE Fighter
- Heretic
- Master of Magic
- Ecstatica
- Super Metroid
- Donkey Kong Country
- Final Fantasy VI
- Tekken
- Marathon
- 1942: Pacific Air War
- Fleet Defender
- TFX
- Aces of the Deep
System Shock – „miał być konkurencją dla Dooma”
Data premiery: 23 września
Producent: Looking Glass Technologies
Gatunek: przygodowa gra akcji
Platformy: PC, Mac OS
Gra jest udanym połączeniem wątków znanych z gier RPG z elementami zręcznościowymi i logicznymi. Wspaniale opracowano mechanizmy poruszania się postacią – możesz schylać się, czołgać, przysiadać, patrzeć pod dowolnym kątem w górę lub w dół – to naprawdę robi wrażenie. [...] W zapowiedziach System Shock miał być konkurencją dla Dooma. Jednak te gry to zupełnie inna jakość gatunkowa i nie bardzo da się je porównywać. [...] Ostrzegam, że gra jest bardzo wciągająca. Jak ktoś już zagra, to będzie miał kilka ładnych dni do tyłu.
Recenzja gry System Shock, „Secret Service” nr 19, ocena 100/95/100 (grafika/dźwięk/miodność)
W 1994 roku System Shock wyniósł raczkujący gatunek gier FPP na zupełnie nowy poziom. Zamiast zwykłego strzelania wprowadzał intrygującą fabułę, możliwość rozglądania się w każdą stronę, kucanie, czołganie, zarządzanie ekwipunkiem, granaty, hakowanie w formie minigier. A obok tych wszystkich nowinek technicznych był jeszcze niesamowity klimat eksplorowania opuszczonej stacji kosmicznej, w której ewidentnie coś poszło nie tak. Taki pomysł niemal zawsze działa! Historia młodego hakera i jego konfrontacji ze sztuczną inteligencją Shodan wciągała jak bagno. Gra została wydana w polskiej wersji językowej, którą przygotowali redaktorzy magazynu „Secret Service”. Co ciekawe, nie ograniczała się ona tylko do przetłumaczenia napisów i interfejsu – słowa po polsku widniały także na teksturach obiektów w świecie gry!
Twórcy z Looking Glass Technologies ulepszyli swoje poprzednie rozwiązania z serii Ultima Underworld, tworząc jeden z pierwszych i wzorcowych przykładów immersive sima. Gra uważana była za przełomową oraz innowacyjną w każdym calu, z czasem trafiła do panteonu najlepszych tytułów w historii, jednak komercyjnie okazała się niezbyt dużym sukcesem. W tamtym czasie sprzedano ok. 170 tysięcy egzemplarzy, a ekipie Looking Glass ponoć nie zwróciły się pieniądze włożone w ten projekt. Od niedawna możemy zagrać w System Shocka Remake – odświeżoną wersję oryginału – i warto choćby w ten sposób poznać jedną z najbardziej kultowych produkcji.