tekst premium - newsy i ciekawostki

Rozmawiamy z twórcami Cyberpunka 2077 o Phantom Liberty
Michał Mańka, 12 czerwca 2023, 12:30
Jaki będzie Cyberpunk 2077: Phantom Liberty? Najlepiej zasięgnąć wiedzy u źródła, dlatego też spotkaliśmy się w Los Angeles z reprezentantami CD Projektu RED i porozmawialiśmy o szczegółach dodatku.

Blizzard broni otwartego świata i funkcji online w Diablo 4. „Łatwo jest grać solo”
Zbigniew Woźnicki, 7 czerwca 2023, 17:35
Pracownicy Blizzarda zaangażowani w produkcję Diablo 4 opowiedzieli w rozmowie z nami o tym, dlaczego gra wygląda tak mrocznie i brudno, po co komu ten tryb always online i czy otwarty świat przez przypadek nie zmniejszył w oczach graczy Sanktuarium.

Co gracz będzie czuł, grając w Starfielda? Tłumaczy dla GRYOnline.pl Inon Zur
Karol Laska, 3 czerwca 2023, 11:30
Jak brzmi Starfield? Jak brzmi Fallout? Jak brzmi Syberia? Dla Inona Zura kompozycje są czymś więcej niż zwykłym soundtrackiem, mają emocjonalnie wpłynąć na gracza. Porozmawiać z uznanym muzykiem o jego największych dokonaniach w branży gier wideo.

Star Wars Jedi: Survivor to kolejny dowód, że internet popsuł gry
Jakub Mirowski, 9 maja 2023, 17:11
Pudełkowe wersje Jedi: Survivor i Hogwarts Legacy podają w wątpliwość sens korzystania z płyt, a końcowy etap cyfryzacji gier pozbawia graczy niezbywalnego prawa do posiadania zakupionych tytułów i wymagania od nich sensownej jakości.

AI doprowadzi do kolejnej rewolucji technologicznej. Obawiam się, że ostatniej
Sebastian Purtak, 7 maja 2023, 12:50
Różne modele sztucznej inteligencji stały się jednym z głównych tematów ostatnich miesięcy i z pewnością będą na ustach wielu ludzi w najbliższej przyszłości. Jako specjalista w zakresie uczenia maszynowego chciałbym powiedzieć, na czym stoimy.

Czy obraz kobiet w grach ma szansę się zmienić (i dlaczego nie)
Aleksandra Wolna, 5 maja 2023, 15:45
Przeseksualizowane postacie kobiece na dobre zadomowiły się na rynku gier wideo i wygląda na to, że nigdzie się nie wybierają.

Wiedźmin oczami grających go aktorów. Analizujemy Geraltów Jacka Rozenka i Douga Cockle'a
Hubert Śledziewski, 14 kwietnia 2023, 17:10
Dla Polaka nie ma lepszego głosu wiedźmina niż ten Jacka Rozenka. Amerykanin czy Brytyjczyk to samo powie o Dougu Cockle’u. Bazując na wywiadach z obydwoma aktorami, próbujemy wychwycić różnice w ich warsztacie i podejściu do roli Geralta z Rivii.

„Oczywiście, że Geralt wróci”. Rozmawiamy z Jackiem Rozenkiem, polskim głosem Wiedźmina
Michał Mańka, 14 kwietnia 2023, 17:10
Spotkaliśmy się z Jackiem Rozenkiem, by porozmawiać o tym, jak widzi Geralta jako postać i co znaczy dla niego Wiedźmin jako marka. Aktor opowiedział nam przy okazji o swoim aktualnym stanie zdrowotnym i potencjalnym powrocie do roli łowcy potworów.

„Geralt stał się częścią mnie”. Rozmawiamy z Dougiem Cockle'em, angielskim głosem Wiedźmina
Michał Mańka, 14 kwietnia 2023, 17:10
Spotkaliśmy się wirtualnie z Dougiem Cockle'em, by porozmawiać o tym, jak widzi Geralta jako postać i co znaczy dla niego Wiedźmin jako marka. Aktor zdradził również kulisy pracy z CD Projektem.

Gdy zbieranie rzepy rozwija inteligencję - o systemach rozwoju w grach
Rafał Sankowski, 8 kwietnia 2023, 11:20
Wiele praw rządzących wszechświatem trudno przełożyć na język gier. Jednym z nich jest to dotyczące rozwoju jednostki, wpływu życiowych doświadczeń na jej ewolucję. Przeniesienie tego zjawiska na w przestrzeń cyfrową niesie ze sobą wiele wyzwań.

The Last of Us i Mandalorian grają na naszej słabości. I nie chodzi o Pedro Pascala
Dariusz Matusiak, 7 kwietnia 2023, 15:50
The Last of Us, Mandalorian, A Plague Tale, God of War, The Last Guardian – wszystkie te dzieła zbierają najwyższe oceny. Co je łączy? Czy jest jakiś szczególny powód, dla którego większości spodobały się tak różne, ale jednak takie same produkcje?

10 lat temu powstał najbardziej kontrowersyjny BioShock. Ta gra uderzyła w USA
Jakub Mirowski, 5 kwietnia 2023, 17:05
Zawsze jest latarnia. Zawsze jest mężczyzna. Zawsze jest miasto. I zawsze jest ideologia, którą BioShock próbuje zdekonstruować. W przypadku Infinite chodziło o szczególnie czułą kwestię: amerykańskie poczucie wyjątkowości na tle świata.

Twórca Stellaris mówi nam o potencjale gry i szansach na sequel
Maciej Pawlikowski, 24 marca 2023, 17:20
Zadaliśmy Stephenowi Murayowi, reżyserowi gry Stellaris, kilka pytań dotyczących franczyzy, jej przyszłości i, a może przede wszystkim, czy przetrwamy kontakt z obcą cywilizacją.

Tymi 5 pomysłami Hideo Kojima udowodnił swój geniusz
Sebastian Kasparek, 16 marca 2023, 18:02
Dziwak, ekscentryk, geniusz i wizjoner, czyli Hideo Kojima we własnej osobie. Utalentowany Japończyk zachwycał już niejednokrotnie świat i graczy, realizując w swoich dziełach pomysły nie tylko zaskakujące, ale i często po prostu rewolucyjne.

To już nie tylko gra. Football Manager produkuje prawdziwych trenerów piłki nożnej
Mikołaj Łaszkiewicz, 12 marca 2023, 11:30
Football Manager to seria symulacyjnych gier piłkarskich, w której wcielamy się w menedżera zespołu – wciągająca na tyle, że z FM-a można przejść na prawdziwe piłkarskie boiska i trenować profesjonalną drużynę.

Jak radzą sobie giganci branży gier wideo? Analizujemy 2022 rok w ich wykonaniu
Maciej Jałowiec, 11 marca 2023, 11:45
Początek marca to dobry moment na finansowe podsumowanie branży gier w 2022 roku. Najwięksi producenci notowani na światowych giełdach dopiero co opublikowali swoje wyniki za ostatni kwartał kalendarzowy.

„Nie martwiłem się, czy gra będzie popularna”. Rozmawiamy z twórcą Pentiment
Karol Laska, 5 marca 2023, 12:00
Pentiment to jedno z największych zaskoczeń ostatniego roku i minionych lat. Wielka firma wydała na świat pozornie mały tytuł i nie do końca liczyła na sukces komercyjny. Więcej o perełce Obsidianu opowiada nam reżyser gry, Josh Sawyer.

Próbowałem podróżować przez gry, teraz potrzebuję prawdziwego wyjazdu
Jakub Mirowski, 4 marca 2023, 12:00
W niecierpliwym oczekiwaniu na cieplejsze dni, gdy wreszcie będzie można wybrać się w dalszą drogę, sprawdziłem, czy cztery gry połączone motywem podróży będą w stanie choć częściowo zastąpić mi prawdziwą wyprawę.

Jak w 2 dni nauczyłem AI grać w grę
Paweł Woźniak, 3 marca 2023, 15:05
Jak dobrze zacząć przygodę w Marvel Snap i piąć się po szczeblach drabinki rankingowej? To proste, wystarczy poprosić o pomoc sztuczną inteligencję. Choć na początku AI miewało problemy ze zrozumieniem mechanik gry, nauka zasad przebiegła pomyślnie.

Czy Gothic był drewniany w dniu premiery? Przeprowadziliśmy śledztwo
Rafał Sankowski, 1 marca 2023, 16:20
Polak, a w szczególności polski gracz, jest jak Bezimienny po pokonaniu Śniącego – ma problemy z pamięcią. Czas czyni nasze wspomnienia plastycznymi, podatnymi na przekłamania i utrwalanie mitów. Nie inaczej stało się z „ukochanym” Gothikiem.

Czy z zabijania w GTA trzeba się spowiadać? Rozmawiamy z księdzem o grach wideo
Karol Laska, 26 lutego 2023, 13:00
Kiedy gracz grzeszy? W jakie gry grają księża? Czy kontakt z demonami w Diablo bądź Doomie niesie ze sobą jakieś ryzyko? Relacja Kościoła i cyfrowej rozrywki budzi wiele pytań. Odpowiedzi na nie udzielił nam brat jezuita, Michał Maciejny.

Łamiemy konwencje genewskie w grach. Ale czy można to zmienić?
Dariusz Matusiak, 25 lutego 2023, 11:30
Gry znane są z beztroskiego epatowania przemocą, ale to zaledwie jeden z ich grzechów. Wiele tytułów pozwala bowiem łamać międzynarodowe prawo dotyczące konfliktów zbrojnych. Jednak czy jest w ogóle możliwe, by przestrzegały takich zasad lub dawały nam wybór?

Twórca Faraona mówi nam o „upierdliwym” systemie walki i tworzeniu gry z lat 90. w 2023 roku
Krystian Smoszna, 23 lutego 2023, 15:31
Rozmawiamy z Theophilem Noire, czyli twórcą Pharaoh: A New Era – remake’u kultowego w pewnych kręgach Faraona. Jaki był na plan na odświeżenie gry i czy można liczyć w przyszłości na więcej takich powrotów do przeszłości?

Oszalałem albo to przestrzeń w Dead Space do mnie mówi
Krzysztof Lewandowski, 11 lutego 2023, 12:15
Dead Space Remake pod względem celów narracyjnych może sprawiać wrażenie symulatora naprawiania statku. To jednak tylko pozory i niekoniecznie najciekawsze ujęcie survival horroru, który opowiada historię także poprzez swoje tło.

Nie przyznaje się do tego, ale zmienił branżę gier wideo. Kim jest twórca Dark Souls
Sebastian Kasparek, 30 stycznia 2023, 12:56
Dzisiaj przyjrzymy się nieco temu, jakim właściwie człowiekiem jest autor serii Dark Souls i czym motywuje się podczas procesu twórczego. Możliwe, że dzięki temu zyskacie trochę dodatkowego kontekstu na temat gier FromSoftware.

Polak w Call of Duty, dlaczego warto znać historię Wojciecha Bohatera
Dariusz Matusiak, 29 stycznia 2023, 13:10
Cudze chwalicie, swego nie znacie! Zamiast wspominać ciągle kapitana Price’a i Ghosta, pamiętajmy, że Call of Duty zaserwowało kiedyś polską minikampanię i polskiego Bohatera! Takiego pisanego przez duże B!

Kłopoty w kryptoraju. Jak kopacze bitcoinów pozbawili prądu cały kraj
Jakub Mirowski, 25 stycznia 2023, 16:42
Odkąd wydobywanie kryptowalut doprowadziło do największej w historii awarii sieci energetycznej w państwach Azji Środkowej, tamtejsze rządy, niegdyś entuzjastyczne, spoglądają na „górników” coraz mniej przychylnym okiem.

Twórca Fallouta 2: „W RPG chodzi o wolność”
Hubert Sosnowski, 18 stycznia 2023, 14:00
Twórca, menedżer, artysta bezwzględny. Człowiek odpowiedzialny za gry RPG, które kształtowały wyobraźnię całego pokolenia. Rozmawialiśmy z Feargusem Urquhartem o historii Black Isle i Obsidianu, o dziedzictwie, przyszłości i tym, co się liczy w RPG.

Czy sztuka tworzona przez AI jest sztuką?
Karol Laska, 16 stycznia 2023, 17:20
Wkraczamy w nową erę tworzenia – dalszego postępu automatyzacji dzięki możliwościom współczesnych programów i algorytmów funkcjonujących w ramach sztucznej inteligencji. SI istnieje i SI kreuje. Ale czy działa jako artysta dający światu sztukę?

Ormianina goń, goń, goń! Jak sprzedać kiepską propagandę w jeszcze gorszej grze wideo
Jakub Mirowski, 12 stycznia 2023, 14:20
Niezależna turecka strzelanka Maroon Berets: 2030 to gra, na którą warto spojrzeć wyłącznie jako na studium przypadku interaktywnej rozrywki na wskroś przesiąkniętej nacjonalistyczną ideologią i propagandowymi frazesami.

Sto lat, sto lat niech sieje grozę nam. Zabijamy Diablo od 26 lat
Rafał Sankowski, 4 stycznia 2023, 17:45
Najczęstszymi ofiarami nostalgii są zakorzenione w naszych wspomnieniach gry. Ja zaś tęsknię nie tyle za grami, co za czasami, gdy te lepione były z mieszaniny pasji, wizji, potu, łez i improwizacji. Właśnie w tych czasach powstawało Diablo obchodzące swoje 26 urodziny.

„Fani mają prawo o tym wiedzieć”. Współtwórca Disco Elysium mówi nam o dramacie ZA/UM
Karol Laska, 6 października 2022, 15:15
Smutne wieści o rozwiązaniu wspomnianego kolektywu artystycznego ZA/UM i wyrzuceniu ze studia odpowiedzialnego za Disco Elysium kluczowych dla projektu twórców zabolały graczy. Skontaktowaliśmy się z człowiekiem, który te wieści przekazał.

„Przez 90% czasu produkcji każda gra wygląda jak kupa” - wyciek GTA 6 oczami fachowca
Dariusz Matusiak, 30 września 2022, 17:46
Kurz po aferze z wyciekiem GTA 6 już powoli opada, ale my postanowiliśmy wrócić do tematu, by sprawdzić, co naprawdę ujawnił ten przeciek i jak może wpłynąć to na produkcję gry. Rozmawiamy na ten temat z Wojciechem Pazdurem.