Na piechotę | Walka w Mad Max poradnik Mad Max
Ostatnia aktualizacja: 29 lipca 2019
Na piechotę
Walka jest nieodłącznym elementem Mad Maxa. W niemalże każdym miejscu napotkasz przynajmniej kilku przeciwników. Mimo posiadania broni walka zwykle odbywa się na pięści, chociażby ze względu na ograniczony magazynek. Max posiada kilka umiejętności, które będziesz rozwijał wraz z postępami w rozgrywce. Gama przeciwników także jest zróżnicowana, jednakże ich ataki charakteryzują się powtarzalnością, przez co łatwo się ich nauczyć. Przewidywanie kolejnych uderzeń i udane bloki, uniki oraz kontry to klucz do wygrania każdego pojedynku z przeważającą liczbą przeciwników.
Prawie zawsze Max musi stawić czoło sporej liczbie oponentów. Wszystkie ataki wrogów charakteryzują się przede wszystkim informacją, czy można je zablokować (żółta ikona), czy też trzeba wykonać unik (czerwona ikona). Mimo, że zadawane ciosy są rożne, te dwie reguły obowiązują przez całą rozgrywkę, dlatego warto zatem nauczyć się wrogich ataków:
- standardowe uderzenie - przeciwnik atakuje bez broni, atak można spokojnie zablokować,
- uderzenie bronią - wyposażony w szeroko pojętą broń białą przeciwnik może spróbować nią zaatakować, cios można zablokować po dokonaniu stosownego ulepszenia w menu Maxa,
- atak nożem - sygnalizowany czerwoną ikoną, nie można go zablokować, należy wykonać unik,
- szarża - przeciwnicy posiadający tarczę oraz bossowie zwykle będą szarżować w stronę Maxa. Udany unik pozwoli na zadanie serii ciosów w plecy wroga.
- rzut Gromobijcem - specjalny rodzaj przeciwników może rzucać Gromobijcami. Wrogowie Ci zwykle trzymają się na obrzeżach walki, skąd rażą pociskami. Miejsce, w które spadnie ładunek zaznaczone jest czerwoną poświatą, dając sekundę na ucieczkę.
- chwyt od tyłu - ataku tego nie można zablokować, jest to umiejętność niektórych wrogów, łapią oni Maxa od tyłu. Należy szybko naciskać przycisk odpowiedzialny za interakcję, aby się uwolnić. Stosowna umiejętność pozwala na wykonanie egzekucji zaraz po złapaniu przez wroga.
Podczas walki powinieneś uważnie obserwować zachowanie przeciwników. Każdy wyprowadzany przez nich atak jest odpowiednio wcześniej zasygnalizowany, co daje chwilę na wykonanie uniku lub, jeżeli to możliwe, zblokowanie ciosu i wyprowadzenie kontrataku. Walka z grupą przeciwników powinna być prowadzona właśnie w ten sposób, polegaj na kontrach oraz unikach. Gdy wrogów jest niewielu możesz sobie pozwolić na dłuższą serię, jednakże będąc otoczonym często poskutkuje to otrzymaniem ciosu w plecy. Już od początku rozgrywki skup się więc na odpowiednim wyprowadzaniu kontrataków - jest to najskuteczniejszy sposób, który mimo defensywnego podejścia, pozwala na szybkie osłabianie wrogów i późniejszą eliminację.
Poleganie na blokowaniu ciosów nie jest jedyną umiejętnością Maxa. W wielu miejscach otrzymasz możliwość podniesienia broni białej, często upuszczonej przez pokonanego przeciwnika. Jeżeli tylko jest możliwe zawsze wykorzystuj taki prezent. Wytrzymałość podniesionej broni jest określona, po kilku/kilkunastu ciosach (zależy to od stosownej umiejętności) będziesz zmuszony porzucić swój oręż. Niemniej do tego czasu ogromnym atutem broni białej jest możliwość rażenia paru przeciwników jednocześnie, a także dużo większe obrażenia, niż przy normalnym ataku. W arsenale Maxa znajdują się także noże (wykorzystywane do egzekucji) oraz strzelba, z której możesz szybko wyeliminować nawet kilku przeciwników. W niektórych miejscach znajdziesz stojaki z Gromobijcami - możesz wykorzystać je do rzucania w przeciwników lub wbijania w nich (zwykły atak, wróg po chwili wybucha). W trakcie walki warto pamiętać o tych możliwościach i wykorzystywać je w stu procentach.
Każdy udany cios (a także przyjęty) zwiększa pasek naładowania furii. Gdy Max osiągnie jego maksimum przejdzie do trybu, w którym zadaje znacznie większe obrażenia. Zwykłe ciosy są wtedy silniejsze, a cała seria kończy się efektownym przerzuceniem wroga. W tym trybie sama walka znacząco się nie zmienia, nadal powinieneś polegać na blokowaniu wrogich ataków. Grzechem byłoby jednak nie skorzystać z potężnych ataków, dlatego, jeżeli tylko nie narazisz się na serię w plecy, wyprowadzaj potężne "combosy". Furia trwa przez określony czas, wydłużysz go ulepszając u Griffy odpowiednią umiejętność.
Czasami przyjdzie Ci się zmierzyć ze specjalnym, silniejszym typem przeciwników. Zaliczyć do nich można z całą pewnością tarczowników oraz ogarów, którzy w obozach pełnią rolę mini bossów. Ich ataków w większości przypadków nie można zablokować, dlatego przez niemalże całą walkę musisz polegać na unikach. W przypadku pojedynku 1 vs 1 nie stanowi to większego problemu. Jeżeli jednak przeciwnicy występują w większej grupie zawsze staraj się w pierwszej kolejności wyeliminować słabszych oponentów, uważnie obserwując poczynania tarczownika/bossa. W późniejszej fazie gry odblokujesz możliwość niszczenia tarczy wroga. Z bossami natomiast do samego końca pojedynki przebiegają według tego samego schematu - blokowanie i atakowanie w plecy, często z użyciem broni białej i wykorzystaniem płomieni znajdujących się na arenie (odpowiednie ustawienie powoduje, że boss po szarży wpada prosto w ogień).
Przejmując wrogie obozy często trafisz na specjalny typ przeciwnika, jakim jest Wrzaskun. Wróg ten nie walczy bezpośrednio, a wisi nad miejscem walki i wspomaga w walce swoich towarzyszy. Wejście na arenę z Wrzaskunem od razu sygnalizowane jest ładującym się paskiem. Jeżeli pasek ten dojdzie do końca przeciwnicy otrzymają dodatkowe wzmocnienie, które będzie trwało do czasu zbicia Wrzaskuna. Tego najprościej jest zastrzelić. W przypadku braku pocisków musisz odnaleźć zawór, znajdujący się w pobliżu - jego przekręcenie zrzuci Wrzaskuna na ziemię.
Podczas walki zdrowie Maxa się nie regeneruje, dlatego staraj się używać manierki oraz znajdować pożywienie przed zaatakowaniem przeciwników. Mimo, że jest to trudne, manierkę możesz wykorzystać także w walce. Rób to jedynie, gdy pasek zdrowia zbliży się do minimum, gdyż stanowisz wtedy łatwy cel dla przeciwników. Nie zapomnij także jak najdalej to możliwe odbiec od grupy wrogów, co da Ci kilka sekund na wypicie wody i podratowanie zdrowia.
Umiejętności przydatne w walce
Kolejne umiejętności odblokujesz wraz z postępami w rozgrywce. Pamiętaj także o stopniowym ulepszaniu innych elementów wyposażenia Maxa (Kurtka, Kastet, Ochrona przedramion), dzięki czemu zwiększysz wytrzymałość na ciosy oraz obrażenia zadawane przez Maxa.
Umiejętności związane z walką:
Cios kończący serię - po wyprowadzeniu kilku ataków możliwe staje się mocniejsze uderzenie, Max wykonuje je automatycznie.
Blokowanie broni - pozwala na blokowanie ataków uzbrojonych przeciwników.
Szarża barkiem - jako Max możesz się rozpędzić i uderzyć przeciwnika barkiem, co często powoduje jego ogłuszenie, a w furii wytrąca broń.
W żołon - pozwala na wykonanie strzału w podbrzusze. Aby tego dokonać musisz znajdować się blisko przeciwnika i oddać "szybki strzał", bez przymierzania.
Kontra łamiąca kończynę - po wykonaniu perfekcyjnego bloku Max zadaje potężny cios, który ogłusza przeciwnika.
Egzekucja na ziemi w furii - w trybie furii możliwe staje się eliminowanie powalonych przeciwników. Dzięki temu każdego ogłuszonego przeciwnika Max może zabić jednym ruchem. Umiejętność ta jest aktywna przez chwilę, jeżeli pozwolisz, aby wróg się otrząsnął, egzekucja nie będzie dłużej możliwa.
Cios kończący o ścianę - po serii możesz wykończyć słabszych przeciwników potężnym uderzeniem o ścianę. Bardziej wytrzymali wrogowie zostaną ogłuszeni.
Rozbrojenie - po wykonaniu idealnego bloku Max odbiera broń przeciwnikowi.
Egzekucja bronią białą - jeżeli posiadasz broń w rękach możesz wykonywać nią egzekucję.
Egzekucja nożem przy ścianie - ogłuszonego przy ścianie wroga możesz szybko wykończyć sztyletem.
Ucieczka z chwytu z nożem - bardzo przydatna umiejętność. Jeżeli tylko posiadasz jakieś noże możesz błyskawicznie uwalniać się z uchwytu wrogów, którzy potrafią złapać Maxa od tyłu. Ucieczka skutkuje natychmiastowym zabiciem napastnika.
Rozbicie tarczy - po uderzeniu w tarczę przeciwnika możliwe staje się wykorzystanie tej umiejętności. Max uderzy wtedy ponownie, kilka razy, w osłonę wroga. W trybie furii raczej wystarczy to do zniszczenia osłony, w przeciwnym wypadku konieczna będzie powtórka.
Mistrzowskie rozbrojenie w walce wręcz - pozwala na odebranie broni przeciwnikowi nawet po wykonaniu zwykłego bloku, należy jednak szybko wcisnąć przycisk odpowiedzialny za akcję, inaczej wróg odepchnie Maxa.
Mistrzowskie rozbrojenie z noża - przeciwnicy posiadający nóż mogą zostać rozbrojeni i od razu zabici przez Maxa. Podobnie jak w powyższej umiejętności należy szybko dokonać egzekucji, dodatkowym bonusem jest nóż trafiający do zbioru Maxa (zwiększenie amunicji).
Cios nożem kończący serię - po udanej serii ciosów od razu można wykonać egzekucję, o ile Max posiada nóż.