Powstrzymując Marchenkę - zadanie główne | Centrum konferencyjne Apex Centre poradnik Deus Ex: Rozłam Ludzkości
Na stronie jest opis głównego zadania Powstrzymując Marchenkę gry Deus Ex Rozłam Ludzkości. Opis mówi jak zabić lub jak ogłuszyć Viktora Marchenkę (finałowa walka z bossem) i jak powstrzymać Marchenkę przed zdetonowaniem bomb.
Ostatnia aktualizacja: 27 października 2016
Powstrzymując Marchenkę to jeden z dwóch finałowych głównych questów gry. Domyślnie jest on odblokowywany po ukończeniu zadania Zabezpieczenie centrum konferencyjnego, ale może się też uaktywnić wcześniej jeśli zostaniesz wykryty przez ludzi Marchenki podczas eksploracji recepcji budynku Apex Centre. Zadanie to dotyczy powstrzymania Viktora Marchenki przed zdetonowaniem bomb mogących zrównać z ziemią dwa wieżowce. W zależności od tego jak dobrze sobie poradzisz z tym zleceniem Viktorowi uda się zdetonować bomby lub budynki zostaną ocalone. Sam Marchenko może zostać zamordowany przez Jensena lub pojmany przez niego żywcem.
Zestawienie celów misji
1. OBOWIĄZKOWY - Powstrzymaj Marchenkę, zanim wysadzi wieżowce (Stop Marchenko before he blows up the towers) - Jeśli nie chcesz żeby wieżowce runęły musisz dotrzeć do Marchenki (M25,10) w czasie krótszym niż 10 minut, bądź też użyć blokady detonatora lub zabójczego przełącznika na samym początku spotkania z Viktorem. Oprócz tego możesz zostać zmuszony do rozegrania walki z Marchenko, który jest bossem.
Dotarcie do sali wystawowej
Zaliczenie zadania jako pierwszego w kolejności
Jeżeli zamierzasz zaliczyć to zadanie jako pierwsze to domyślnie rozpocznie się ono na zapleczu cateringowym gdzie odnalazłeś ciężko rannego Millera (M25,8). Wyjątkiem jest sytuacja jeśli zaalarmowałeś ludzi Marchenko podczas pobytu w recepcji i wtedy quest ten uaktywni się w momencie wszczęcia alarmu.
Musisz powrócić do recepcji, a konkretnie na jej poziom 1. Znajduje się tam przejście (M25,9), które doprowadzi Cię do sali wystawowej (M25,10) gdzie przebywa Marchenko.
Zaliczenie zadania jako drugiego w kolejności
Jeżeli dotarłeś już wcześniej do delegatów (główny quest Chroniąc przyszłość) to rozpoczniesz w pomieszczeniu na poziomie 2 centrum konferencyjnego (M25,13). Nie musisz na szczęście wracać się przez wyższe piętra, na których być może nadal przebywają wrogowie w złotych maskach. Zostań w pomieszczeniu gdzie odbywało się spotkanie delegatów i zainteresuj się zaznaczonym na obrazku fragmentem ściany (radar Jensena pokazuje w tym miejscu przejście) (M25,14).
Wejście w interakcję ze ścianą (podejdź maksymalnie do niej) odblokuje tajne przejście. Skorzystaj z niego i skieruj się w prawo. Dotrzesz do zamkniętych drzwi, na których wystarczy użyć zdobytej wcześniej karty dostępowej. Przeniesiesz się dzięki temu do sali wystawowej (M25,10).
Konfrontacja z Viktorem Marchenką
Tuż po wkroczeniu sali wystawowej (M25,10) załączy się scenka ze spotkania z Viktorem Marchenko. Jeżeli dostatecznie pośpieszyłeś się z dotarciem do sali wystawowej to Marchenko nie będzie chciał wysadzać bomb ukrytych w wieżowcach. W przeciwnym razie będzie gotowy do skorzystania z detonatora i będziesz mógł mu w tym przeszkodzić.
Pod koniec rozmowy z Marchenmko możesz skorzystać z jednego z dwóch przedmiotów fabularnych. Pierwszy z nich to urządzenie do sabotowania detonatora Marchenki. Mogłeś je otrzymać od Allison Stanek jeśli we wcześniejszej fazie gry zdecydowałeś się na przystąpienie do jedenastego głównego zadania Konfrontacja z matką bomb i nakłoniłeś Allison do odstąpienia do uczestnictwa w rytuale wstąpienia. Użycie tego gadżetu pozwoli ci uniemożliwić Viktorowi natychmiastowe skorzystanie z detonatora.
Drugi przedmiot fabularny to zabójczy przełącznik Marchenko. Pierwszy tego typu obiekt mogłeś odnaleźć w hangarze 2 w ośrodku G.A.R.M. (M24,28). Drugi przełącznik znajdował się pod biurkiem w pomieszczeniu ochrony w centrum konferencyjnym (M25,33). Użycie przełącznika doprowadzi do natychmiastowej śmierci Marchenko i rozwiązania problemu podłożonych przez niego bomb.
Jeśli nie posiadasz zabójczego przełącznika lub chcesz jedynie ogłuszyć Viktora Marchenko to możesz przystąpić do walki z nim.
Viktor Marchenko to bardzo silny przeciwnik i nie powinieneś próbować angażować się w bezpośrednie wymiany ognia z nim nawet jeśli planujesz go zabić. Przeciwnik ten korzysta z całej masy zaawansowanych ulepszeń, dzięki którym jest w stanie prowadzić skuteczny ostrzał na dystans, szybko przemieszczać się oraz pochłaniać otrzymywane obrażenia. W szczególności na uwagę zasługuje ten ostatni czynnik - Marchenko może uaktywniać pancerz Tytan, dzięki któremu staje się niezwykle odporny na konwencjonalne ataki.
W osłabianiu Marchenki mogą ci pomóc przede wszystkim ładunki EMP w postaci granatów, min oraz specjalnych odmian amunicji. W przypadku granatów EMP staraj się zadbać o to żeby Marchenko nie odnotował momentu ich podrzucenia, bo może szybko oddalić się od miejsca eksplozji i zmarnujesz niepotrzebnie ładunek. Umiejętne korzystanie z ładunków EMP może ci pozwolić na wystawienie Marchenko na inne ataki, np. z użyciem granatnika, karabinu bojowego czy innego cięższego sprzętu.
Marchenko to nie jedyny problem z jakim musisz sobie radzić po rozpoczęciu konfrontacji. Nad salą wystawową latają przede wszystkim dwie sondy strażnicze (drony) i jeśli zostaniesz przez nie zauważony to rozpoczną one ostrzał. Jeśli posiadasz ulepszenie Zdalne hakowanie to możesz tymczasowo wyłączać sondy (na 30 sekund). Możesz je też postarać się zniszczyć, ale w takiej sytuacji zwrócisz na siebie uwagę bossa.
Oprócz sond musisz też uważać na działko obronne (zhakuj je, zniszcz lub unikaj wkraczania w jego polu rażenia) oraz na miny-pułapki (możesz je rozbrajać z pomocą Zdalnego hakowania).
Jeżeli masz w planach zamordowanie Viktora Marchenki to w realizacji tego planu może ci pomóc zhakowanie dwóch okolicznych komputerów ochrony. Każdy z nich ma zabezpieczenie piątego stopnia, ale możesz pomóc sobie omni-kluczami (plus ewentualnie kamuflażem żeby nie zostać zauważonym podczas włamywania się).
Pierwszy komputer jest na poziomie 1 (M25,21). Pozwala on niestety na zhakowanie tylko jednej wieżyczki i może to być niewystarczające do pokonania Marchenko.
Drugi komputer jest na poziomie 2 (M25,22) i musisz się pilnować, bo wokół niego są nowe działko obronne oraz dużo min-pułapek (odłamkowych i gazowych). Włamanie się do tego komputera pozwoli ci przejąć kontrolę nad nową wieżyczką oraz nad dronami - możesz przeprogramować dwie latające nad salą wystawową sondy oraz "przyzwać" kolejne. Powinno to już być wystarczające do zabicia Marchenki.
Jeżeli chcesz ogłuszyć Viktora Marchenkę i pojmać go żywcem to możesz przede wszystkim zacząć pomagać sobie przywołanymi wcześniej granatami EMP. Po tym jak boss zostanie ogłuszony możesz do niego podbiec i wykonać na nim obezwładnienie (domyślnie Macrchenko obroni się przed takim atakiem).
Dobrym pomysłem jest też zakradnięcie się do Marchenki od tyłu i użycie na nim pistoletu obezwładniającego, ale nie może mieć wtedy aktywnego pancerza Tytan. Najbardziej czasochłonna metoda to używanie karabinu obezwładniającego. Musiałbyś wiele razy trafić go ładunkiem usypiającym w głowę żeby ostatecznie stracił przytomność.
Za pokonanie Marchenki otrzymasz 3150 punktów doświadczenia i ewentualną premię jeśli od momentu rozpoczęcia konfrontacji nie dałeś się wykryć. Ponadto przy ciele Marchenki odnajdziesz m.in. zestaw Praxis. Jeśli nie rozpoczynałeś jeszcze questu Chroniąc przyszłość to musisz się nim teraz zająć. Jeśli zaś byłeś już w pomieszczeniu delegatów to gra dobiegnie końca.