Ostatnie żniwa - zadanie poboczne | Praga (trzecia wizyta) | Deus Ex poradnik Deus Ex: Rozłam Ludzkości
Na stronie znajduje się opis przejścia pobocznego zadania Ostatnie żniwa gry Deus Ex Rozłam Ludzkości. Opis mówi gdzie odnaleźć Darię Myskę i jak przekonać naśladowcę seryjnego mordercy do pokojowego poddania się.
Ostatnia aktualizacja: 30 lipca 2019
Szansa na odblokowanie tego zadania pojawia się w trakcie trzeciej wizyty w Pradze (po ukończeniu głównego questu GARM), czyli tej, w trakcie której musisz radzić sobie z obowiązującą na terenie miasta godziną policyjną. Dodatkowym wymogiem jest wcześniejsze ukończenie pobocznego questu Żniwiarz, a więc tego dotyczącego zbadania okoliczności morderstwa Angeli Gunn.
Podczas podróżowania po mieście z Jensenem powinna skontaktować się jego sąsiadka Daria Myska, z którą wcześniej miał już okazję porozmawiać. Dziewczyna poinformuje go, że znajduje się w śmiertelnym niebezpieczeństwie i poprosi Jensena o jak najszybsze dotarcie do jej apartamentu.
- Zestawienie celów misji
- Dotarcie do mieszkania Darii Myski
- Zbadanie mieszkania Darii Myski
- Odszukanie doktora Cipry
- Podążanie za śladami krwi
- Spotkanie z Darią Myską
Zestawienie celów misji
1. OBOWIĄZKOWY - Zainteresuj się Darią Myską (Check Up on Daria Myska) - Dotrzyj do mieszkania Darii w bloku Zelen (M4,2).
2. OBOWIĄZKOWY - Poszukaj informacji o Darii (Find Clues about Daria) - Musisz odnaleźć wszystkie ślady w mieszkaniu Darii.
3. DODATKOWY - Odszukaj doktora Ciprę (Seek out dr. Cipra) - Cel ten odblokujesz dzięki przeczytaniu wiadomości zapisanej na komputerze w mieszkaniu Darii. Dotrzyj do apteki w północnej Pradze (M3,16) i porozmawiaj z Nicholasem Ciprą.
4. OBOWIĄZKOWY - Śledź trop (Follow the trail) - Musisz podążać za śladami krwi od mieszkania Darii do dużego pomieszczenia w kanałach (M6,10).
5. OBOWIĄZKOWY - Zneutralizuj Żniwiarza (Neutralize the Harvester) - Cel ten pojawi się na liście tylko jeśli zdecydujesz się na stoczenie pojedynku z naśladowcą seryjnego mordercy.
Dotarcie do mieszkania Darii Myski
Dla przypomnienia Daria mieszka w południowej Pradze. Jej mieszkanie znajduje się w bloku Zelen i jest to apartament numer 31 (M4,2). Po dotarciu na miejsce Jensen wpadnie na detektywa Karla Montaga, przy czym nie będziesz miał dużego wpływu na przebieg rozmowy z tą postacią. Po zakończonym spotkaniu z Montagiem użyj zdolności hakerskich Jensena żeby otworzyć drzwi (zamek ma na szczęście zabezpieczenie najniższego pierwszego stopnia). Po wkroczeniu do mieszkania otrzymasz 350 punktów doświadczenia.
Zbadanie mieszkania Darii Myski
Ślady w zdemolowanym mieszkaniu Darii możesz odnajdywać w dowolnej kolejności i w lokalizowaniu ich może ci pomóc ulepszenie Wyostrzenie wzroku. Oto ich zestawienie:
- Komputer Darii - Ma on zabezpieczenie czwartego stopnia, ale konieczne się do niego włam (w razie potrzeby pomóż sobie omni-kluczem) żeby przeczytać korespondencję pomiędzy Darią i doktorem Ciprą (powyższy obrazek). Pozwoli ci to później odwiedzić doktora i uzyskać od niego bardzo cenne informacje.
- Plama krwi (Blood) na podłodze.
- Podręcznik (Textbook) na drewnianym stoliku.
- Dywan z niedźwiedzia (Bear Rug).
- Obroża na posągu kota (Cat Collar).
- Dziennik Darii (Daria Myska's Diary) na łóżku.
- Igły (Hypodermic Needles) w łazience.
- eBook na temat Żniwiarza na jednej z półek.
- Ciąg cyfr (Bloody Number) na zakrwawionej ścianie.
- Akcesorium (Accesory) na szafce.
Za odnalezienie wszystkich dowodów otrzymasz 350 punktów doświadczenia. Możesz teraz zacząć podążać za śladami krwi (główny cel Śledź trop) lub odwiedzić doktora Ciprę (dodatkowy cel Odszukaj doktora Ciprę). Wybierz ten drugi wariant, bo jeśli uda ci się pozyskać informacje od wspomnianego lekarza to będziesz dysponował cenną wiedzą w dalszej części questu.
Odszukanie doktora Cipry
Doktor Cipra pracuje w aptece w północnej Pradze (M3,16) i najlepiej wybrać podróż do stacji metra Davny, która znajduje się w najmniejszej odległości od niej. W drodze do apteki staraj się unikać konfrontacji z lokalnymi stróżami prawa. Dwóch policjantów spotkasz niestety tuż przed wejściem do apteki. Jeśli masz w planach wyeliminowanie ich to zaczekaj aż się rozejdą i postaraj się ich nie zaalarmować (najlepiej wykonać na nich obezwładnienia), bo w przeciwnym razie "obudzi się" pobliski robot strażniczy. Alternatywnie możesz przekraść się obok strażników, czy to wyczekując na dobry moment czy polegając na kamuflażu.
Po znalezieniu się w aptece zainicjuj rozmowę z doktorem Nicholasem Ciprą i porusz w trakcie niej temat Darii oraz korespondencji odnalezionej na jej komputerze. Od Cipry dowiesz się o procedurze, której poddana została Daria, nabywając w rezultacie cechy osobowości skazańca, który był prawdziwym Żniwiarzem. Pozwoli ci to ustalić, że to ona jest odpowiedzialna za dokonanie niedawnych morderstw, bardzo zbliżonych do tych popełnionych w przeszłości przez "oryginalnego" seryjnego mordercę. Cipra wyjawi też, że Daria ma wbudowany czip i wyjęcie go może pozwolić (z czasem) na usunięcie niechcianych cech osobowości Żniwiarza.
Możesz zakończyć w tym momencie rozmowę (250 punktów doświadczenia) lub ją kontynuować poprzez zadanie Ciprze pytania na temat innego sposobu rozwiązania problemu Darii. Jeśli posiadasz ulepszenie Wzmacniacz dialektyczny to możesz w odpowiednim momencie rozmowy skorzystać z przerwania - wybierz lewą opcję Zaprzeczenie (Contradict - typ osobowości Alfa). Zdobędziesz 200 dodatkowych punktów doświadczenia i poznasz tajne hasło, na które Daria będzie mogła zareagować.
Podążanie za śladami krwi
Powróć do mieszkania Darii w południowej Pradze (M4,2) i raz jeszcze zajrzyj do pomieszczenia, w którym znajduje się ciągł cyfr na ścianie. W miejscu tym znajduje się wejście do szybu wentylacyjnego i możesz z niego skorzystać celem rozpoczęcia podążania za śladami krwi (ponownie dobrze jest tu sobie pomagać Wyostrzeniem wzroku). Po tym jak znajdziesz się na dachu zauważysz, że ślady prowadzą do pobliskiej uliczki. Możesz tam zeskoczyć lub (jeśli nie posiadasz ulepszenia System lądowania Ikar) wyjść z budynku i odnaleźć uliczkę między budynkami.
Wznów podążanie za śladami, docierając dzięki temu do pobliskiego zejścia do kanałów pod południową Pragą (M2,13).
Po zejściu do kanałów odszukaj leżący na ziemi telefon (Cell Phone). Wybierz następnie przejście prowadzące do dużego obszaru w południowo-zachodniej części kanałów (M6,10). Otwarcie bramki doprowadzi do automatycznego załączenia się opisanego poniżej spotkania z Darią Myską.
Spotkanie z Darią Myską
Agresywne rozwiązanie
Rozmowa z Darią Myską możesz przebiec na kilka różnych sposobów. Jeśli nie spotkałeś się z doktorem Ciprą to nie będziesz podejrzewał dziewczyny o popełnienie morderstw i w rezulacie zostaniesz przez nią zaskoczony podczas próby jej oswobodzenia. Do konfrontacji z Darią możesz też dobrowolnie doprowadzić, a mianowicie oskarżyć ją o zamordowanie niewinnych osób i następnie zdecydować się na zaatakowanie jej.
W momencie rozpoczęcia walki Daria zacznie używać kamuflażu i pomoże sobie też granatem dymnym. Ponadto wokół "areny" załączone zostaną zapory laserowe powiązane z minami-pułapkami (odłamkowymi i EMP - mają one różne oznaczenia kolorystyczne) oraz uaktywniona zostanie wieżyczka obronna, która rozpocznie skanowanie okolicy w poszukiwaniu celów.
Niezależnie jak zamierzasz zachować się w stosunku Darii Twoim pierwszym priorytetem powinno być wydostanie się z centralnego obszaru, który otoczony jest wiązkami laserowymi. Plan ten najlepiej zrealizować pozostając przez cały czas za zasłoną i używając granatu EMP lub Zdalnego hakowania do usunięcia wybranych zapór laserowych.
Jeśli masz w planach ogłuszenie Darii to najlepiej jest zaczekać na dobry moment do zakradnięcia się do niej i wykonania na niej obezwładnienia. Równie dobrze możesz też jednak użyć na niej broni obezwładniającej czy np. rozrzucić po sali granaty gazowe. Po tym jak pozbawisz Darię przytomności podejdź do niej i wyjmij z jej ciała czip, który wpływał na jej zachowanie (będzie on razem z innymi przedmiotami w inwentarzu - Daria's Neural Chip).
Jeśli nie widzisz nic złego przeciwko zamordowaniu Darii to do pokonania jej możesz oczywiście użyć dobrej broni palnej (np. granatnika albo karabinu) lub granatów. Istnieje też jednak sprytny sposób na jej wyeliminowanie. Jeśli zdołasz dotrzeć na niewielki balkonik na wyższym piętrze to możesz następnie przejść do małego pomieszczenia z dziurą w podłodze i po wskoczeniu do niej znaleźć się w bocznym obszarze z pokazanym na obrazku 1 komputerem ochrony. Możesz użyć tego komputera do przeprogramowania wieżyczki, dzięki czemu ostrzela ona Darię po tym jak kobieta znajdzie się w jej polu rażenia (obrazek 2). W takiej sytuacji nie musisz zabierać czipu, bo nie udało ci się uratować Darii.
Za zneutralizowanie Darii możesz otrzymać 1850 punktów doświadczenia oraz premię jeśli od momentu rozpoczęcia walki do momentu wyeliminowania jej nie pozwoliłeś na to żeby Cię wykryła.
Pokojowe rozwiązanie
Na pokojowe rozwiązanie sprawy możesz liczyć jeśli spotkałeś się z doktorem Ciprą i wiesz więcej na temat historii medycznej Darii oraz procedury, której się poddała. W tym przypadku wybieraj na początku rozmowy prawe opcje dialogowe. Po tym jak Daria wyjmie pistolet wybierz górną opcję żeby zdecydować się na wypowiedzenie tajnego hasła pozwalającego na wyłączenie zamontowanego w jej ciele czipu. Poprawne hasło zaznaczone zostało na dołączonym obrazku - jest to lewa opcja dialogowa.
Po tym jak postawiony zostaniesz przed kolejnym wariantem zachowania zdecyduj się na użycie Wzmacniacza społecznego, czyli wciśnij klawisz/przycisk odpowiedzialny za skorzystanie z perswazji.
To nie koniec. Musisz jeszcze poprawnie poprowadzić finałową część rozmowy z Darią i ponownie możesz tu pomóc sobie Wzmacniaczem społecznym żeby obserwować w jaki sposób reaguje na kwestie wypowiadane przez Jensena i żeby zbudować jej profil psychologiczny. Wybieraj opcje dialogowe uczłowieczenia (Humanize), a więc te górne (typ osobowości Omega). W nagrodę za poprawne zaliczenie rozmowy otrzymasz 500 punktów doświadczenia. Możesz już śmiało zbliżyć się do Darii, gdyż nie użyje pistoletu. Daria odda się w ręce detektywa Montaga i quest dobiegnie końca. Za zaliczenie zadania w pokojowy sposób otrzymasz 1850 punktów doświadczenia (plus wspomnianych wyżej 500).