Bronie (opis i lokalizacje) | Zestawienia | Deus Ex Rozłam Ludzkości poradnik Deus Ex: Rozłam Ludzkości
Ostatnia aktualizacja: 30 lipca 2019
W tym rozdziale znajdują się informacje na temat dostępnych w grze broni. Zestawienie obejmuje podstawowy opis działania, miejsca odnalezienia, dostępnych ulepszeń oraz co może być dość kłopotliwe w początkowych fazach, jeśli nie jesteś miłośnikiem nadmiernego przeszukiwania budynków, a chcesz mieć możliwość użytkowania ulubionego zestawienia broni (warto zwrócić uwagę, że statystyki broni podane niżej nie uwzględniają zamontowanego tłumika, który poprawia celność w granicach 5 pkt, ale pogarsza inne parametry broni).
Każda broń może zostać ulepszona. Dostępne są zaczepy na konkretne dodatki (tłumiki, celowniki) dla wybranych rodzajów uzbrojenia. Jednorazowo zamontowany dodatek nie może zostać zdjęty (może być odczepiony, ale nie może być przeniesiony do innej broni). Dodatki możesz zakupić w sklepie lub znaleźć w świecie gry. W dowolnym momencie rozgrywki możesz zatrzymać czas, by dokonać szybkich modyfikacji w mini-menu. Możesz wtedy np. przełączać tryb broni (musi zostać on odblokowany z użyciem części), czy zdjąć/założyć tłumik lub zmienić typ amunicji (możliwe także przy dłuższym przytrzymaniu przycisku przeładowania). Bronie możesz również ulepszyć do pewnego poziomu z użyciem części, zwiększając nieznacznie ich parametry: szybkostrzelność, siłę ataku czy pojemność magazynka.
Uwaga - warto przestudiować ową listę i od początku planować zestawienie używanych broni. Doinwestowanie ich w ulepszenia kosztuje bardzo dużo części - przez niemal całą grę, nawet skrupulatnie szukając możesz nie być w stanie ulepszyć wszystkich ulubionych broni. Zarazem bronie, których obecnie nie chcesz używać, a zostały wyposażone w ulepszenia lepiej przechować w schowku w mieszkaniu Jensena, aniżeli sprzedawać.
Pistolet kal. 10mm
Pistolet, jak łatwo się domyślić, jest jedną z najbardziej pospolitych, jednakże wyjątkowo kiepskich broni. Przez całą grę spotkasz je rozrzucone niemal wszędzie, jednak przeciwko opancerzonym przeciwnikom pożytek z niej żaden. Dość trudno z niej celować, co powoduje, że sprawdza się tylko na krótki dystans - a wtedy zdecydowanie lepiej wykorzystać pistolet obezwładniający. Jedynym plusem jest tania amunicja, która może dość szybko się rozchodzić po zamontowaniu mechanizmu strzału automatycznego. Nie ulepszaj tej broni, postaraj się dobrać dla siebie coś ciekawszego.
- Wykorzystuje amunicję podstawową oraz elektryczną dla pistoletów;
- Możliwe dodatki: tłumik, celownik laserowy;
- Maksymalne parametry broni po ulepszeniach z użyciem części i dodatków:
Siła | Pojemność | Szybkość | Celność | Odrzut | Przeładowanie |
30 | 38 | 53 | 50 | 30 | 50 |
Rewolwer
Rewolwer to bardzo potężna i skuteczna broń - świetna alternatywa dla podstawowego pistoletu. Możesz ją wybrać już na początku gry (Dubaj), jeśli tego nie zrobisz, nie mając dobrych informacji może być ci dość ciężko ją odnaleźć w początkowych fazach gry. Najwcześniej możesz zebrać ją w Zelen, w mieszkaniu na poziomie 2 (M4,8). Do środka możesz wskoczyć przez okno, a rewolwer znajdziesz w sejfie (kod: 9002), który znajduje się za lodówką. Jeśli nie posiadasz jeszcze ulepszeń możesz spróbować wysadzić ją (granat odłamkowy/mina), by przemieściła się.
Do rewolweru nie będziesz znajdywał dużych ilości amunicji, jednak jest łatwo dostępna u handlarzy. Z drugiej strony przy celnych strzałach o wielkiej mocy nie będzie ci ona tak licznie potrzebna. Nie posiada licznych ulepszeń co prawda, lecz jeśli nie zależy ci na dyskrecji, kto by się przejmował. Co ważne, dzięki możliwości użycia amunicji balistycznej potrafi radzić sobie na krótkim dystansie lepiej z opancerzonymi przeciwnikami, niż strzelba taktyczna.
- Wykorzystuje amunicję podstawową oraz balistyczną dla rewolweru;
- Możliwe dodatki: celownik laserowy;
- Maksymalne parametry broni po ulepszeniach z użyciem części i dodatków:
Siła | Pojemność | Szybkość | Celność | Odrzut | Przeładowanie |
65 | 12 | 73 | 65 | 60 | 30 |
Karabin automatyczny (Combat Rifle)
Karabin automatyczny jest powszechnie używany przez policję, co pozwala znaleźć dużo amunicji do tego typu broni. A początkowej fazie gry strzelanie z niego może być nieco toporne - poza ulepszeniami bohatera, warto szybko zainwestować w celownik holograficzny, by ujrzeć duży skok w wygodzie użytkowania. Mimo wszystko, nie jest to potężna broń i dopóki nie zamierzać oddawać częstych strzałów w głowę, możesz mieć problem z siłą ataku (na mocniejszych przeciwników zawsze możesz użyć innej broni). Mimo to, po doinwestowaniu broń może posłużyć ci przez całą rozgrywkę. Dodatkowo, zastosowanie lunety i systemu strzału półautomatycznego pozwoli wykorzystać ją na spory dystans.
- Wykorzystuje amunicję podstawową oraz balistyczną dla karabinów automatycznych;
- Możliwe dodatki: tłumik, celownik laserowy, holograficzny, luneta 4x;
- Maksymalne parametry broni po ulepszeniach z użyciem części i dodatków:
Siła | Pojemność | Szybkość | Celność | Odrzut | Przeładowanie |
50 | 48 | 72 | 70 | 60 | 30 |
Strzelba taktyczna (Tactic shotgun)
Strzelba taktyczna również często wykorzystywana jest przez służby militarne, dlatego poza dwoma wcześniej wspomnianymi rodzajami uzbrojenia jest bardzo powszechna (jak i dostęp do amunicji jest na wysokim poziomie). Jest to najlepszy wybór na walkę na krótkim dystansie. Parametry broni mogą być mocno zwiększone, liczna jest także ilość dodatków, a na uwagę zasługuje automatyczny tryb strzału. Opisana poniżej strzelba Niszczyciel jest zbliżonym modelem, jednak stawiającym nieco większe ograniczenia.
- Wykorzystuje amunicję podstawową i energetyczną dla strzelb;
- Możliwe dodatki: tłumik, celownik laserowy;
- Maksymalne parametry broni po ulepszeniach z użyciem części i dodatków:
Siła | Pojemność | Szybkość | Celność | Odrzut | Przeładowanie |
85 | 12 | 51 | 25 | 70 | 20 |
Pistolet maszynowy (Machine pistol)
Pistolety maszynowe często lubiane są przez członków gangów i mafii. Jest to broń średniego i krótkiego dystansu, początkowo dość powszechna, jednak w amunicję częściej będziesz musiał zaopatrzyć się w sklepie niż znaleźć ją w świecie gry (ten stan rzeczy utrzymuje się w zasadzie przez całą grę). Trudno powiedzieć, czy ta broń znajdziesz wielu odbiorców: może strzelać ogniem ciągłym lub serią (3 strzały). Na bliski dystans przy ciągłym ostrzale w błyskawicznym tempie wytraca magazynki, dlatego często 100 naboi w ekwipunku to dla tej broni błahostka. Mimo to, jeśli nie przemawiają do ciebie inne bronie krótkodystansowe, nie jest to wcale najgorszy wybór.
- Wykorzystuje amunicję podstawową i energetyczną dla pistoletów maszynowych;
- Możliwe dodatki: tłumik, celownik laserowy, holograficzny;
- Maksymalne parametry broni po ulepszeniach z użyciem części i dodatków:
Siła | Pojemność | Szybkość | Celność | Odrzut | Przeładowanie |
35 | 60 | 89 | 55 | 60 | 45 |
Pistolet obezwładniający (Stun gun)
Możesz go zakupić w sklepie Tech Noir (M3,14) za mniej niż 3000 kredytów lub znaleźć w Wehikule Czasu, w biurze Kollera, nim wejdziesz do windy do lochów (M5,3) przy drzwiach do pokoju znajdziesz wiszącą półkę, za książką leży ów pistolet.
W początkowej fazie gry jest to niemal niezastąpiona broń do cichego rozprawiania się z wrogami. Nie zabija ich, jedynie usypia. Działa na krótki dystans (poniżej 10m), lecz niezależnie od tego, czy przeciwnik jest opancerzony czy nie, pada po kilku sekundach jak długi. Broń nie jest bardzo powszechna, jednak we wczesnej fazie może być to broń podstawowa (przy rozpoczęciu gry w Dubaju możesz wybrać ten pistolet jako twoje wyposażenie). Wykorzystuje specjalną amunicję paraliżującą, która sprawdza się także przy konieczności chwilowego unieruchomienia niektórych robotów. Jest ona powszechna, do odnalezienia w każdej fazie gry.
- Wykorzystuje amunicję obezwładniającą specjalną dla tego pistoletu;
- Możliwe dodatki: celownik laserowy;
- Maksymalne parametry broni po ulepszeniach z użyciem części i dodatków:
Siła | Pojemność | Szybkość | Celność | Odrzut | Przeładowanie |
15 | 14 | 11 | 50 | 30 | 50 |
Karabin usypiający (Tranquilizer rifle)
Karabin usypiający także jest jedną z broni, które możesz wybrać na początku gry w Dubaju. Jeśli go jednak wtedy nie zbierzesz, możesz już w południowej Pradze odnaleźć go w dwóch kluczowych miejscach: przy Wehikule czasu, w małej przybudówce za ścianą (którą musisz wcześniej zniszczyć umiejętnością lub bronią/granatem) (M2,8); drugie miejsce znajduje się zaraz na północ od Zelen, na małym placu (M2,21) - tam także jest ściana do zniszczenia. Potem zejdź w dół, na końcu korytarzu wskocz na półpiętro.
Jest to rodzaj karabinu jednostrzałowego z lunetą, do wykorzystania na duże dystanse. Cechą kluczową dla tej broni jest wbudowany tłumik, ale i rodzaj amunicji - jest to amunicja usypiająca. Plusami tej broni jest obezwładnianie przeciwników zamiast ich zabijania i robienie tego po cichu, jednakże każdy przeciwnik, niezależnie gdzie go trafisz potrzebuje kilku sekund nim upadnie na ziemię. Jeśli zostanie dostrzeżony może spowodować wszczęcie alarmu. Jest to więc całkiem dobry karabin, ale należy używać go z rozwagą. Amunicja jest dostępna w średnich ilościach na mapie świata. Warto dodać, że świetnie strzela także na krótkim dystansie (po zastosowaniu celownika laserowego), jednakże musi zostać przeładowany po każdym strzale.
- Wykorzystuje specjalną amunicję usypiającą przeznaczoną dla tej broni;
- Możliwe dodatki: celownik laserowy;
- Maksymalne parametry broni po ulepszeniach z użyciem części i dodatków:
Siła | Pojemność | Szybkość | Celność | Odrzut | Przeładowanie |
50 | 12 | 20 | 85 | 40 | 35 |
Karabin snajperski (Sniper rifle)
Karabinu snajperskiego nie trzeba raczej nikomu przedstawiać. Możesz go wyjątkowo mocno ulepszyć tak, że staje się jedyną wymaganą bronią dystansową, której ci potrzeba - jeśli nie zamierzasz poruszać się po cichu. Niestety nie można do niej zamontować tłumika. Jest szybkostrzelna i celniejsza od karabinu bojowego, jednak ciężej o naboje, a ich cena w sklepach również nie jest wysoka. W przeciwieństwie jednak do karabinu nie możesz strzelać nią bez lunety - celność na bliskim i dalekim dystansie jest wtedy tragiczna (nawet z celownikiem laserowym).
Znajdziesz ją nie raz, w późniejszych fazach gry przeciwnicy także często jej używają. Możesz jednak odnaleźć ją już na początku gry w Dubaju (M1,13). Użyj podnośnika, by dostać się na balkon, gdzie przebywają twoi towarzysze, a tam na końcu korytarzu za skrzynkami znajdziesz snajperkę.
- Wykorzystuje amunicję balistyczną dla karabinu snajperskiego;
- Możliwe dodatki: celownik laserowy;
- Maksymalne parametry broni po ulepszeniach z użyciem części i dodatków:
Siła | Pojemność | Szybkość | Celność | Odrzut | Przeładowanie |
85 | 11 | 21 | 75 | 75 | 30 |
Karabin bojowy (Battle rifle)
Karabin bojowy jest dość powszechny. Jednak jeśli go nie masz, a chciałbyś (nie płacąc za niego) to najlepszym miejscem będzie przybudówka koło Wehikułu czasu (M2,8). Wystarczy, że tam wejdziesz i zniszczysz ścianę, po czym zeskoczysz w dół (znajdziesz tam także karabin usypiający).
Karabin bojowy to długa broń, o dużej celności, średniej sile ataku i niedużej prędkości strzału. Przy użyciu lunety jest to na pewno świetna (bo tańsza) alternatywa dla karabinu snajperskiego, łatwo również o naboje do tej broni (szczególnie dużo znajdziesz ich w kompleksie Utulek). Nie nadaje się do walki na krótki dystans, wadą jest również brak możliwości zamontowania tłumika (co wynagradza karabin Ułan).
- Wykorzystuje amunicję podstawową i balistyczną dla karabinu bojowego;
- Możliwe dodatki: celownik laserowy, holograficzny, luneta 4x;
- Maksymalne parametry broni po ulepszeniach z użyciem części i dodatków:
Siła | Pojemność | Szybkość | Celność | Odrzut | Przeładowanie |
75 | 10 | 25 | 75 | 70 | 40 |
Karabin snajperski Ułan (Lancer rifle)
Karabin Ułan jest jedną z rzadziej spotykanych broni. Jeśli chcesz mieć go za darmo, zabierz go w kompleksie Utulek: Gardziel (M16,8); drugi egzemplarz można znaleźć również w Slumsach kawałek dalej (M17,12).
Karabin ten jest odmianą karabinu bojowego, o najwyższej w grze sile strzału. Mimo to, bardziej przypomina karabin snajperski. Dość ciężko o amunicję do tej broni zaraz po jej zdobyciu i zajmuje dużo miejsca w ekwipunku, dlatego jest ona raczej skierowana dla zapaleńców dystansowych karabinów z lunetą. Jej największą wadą jest jednak mała pojemność magazynku i konieczność przeładowania po każdym strzale.
- Wykorzystuje amunicję balistyczną dla karabinu bojowego;
- Możliwe dodatki: celownik laserowy;
- Maksymalne parametry broni po ulepszeniach z użyciem części i dodatków:
Siła | Pojemność | Szybkość | Celność | Odrzut | Przeładowanie |
100 | 3 | 5 | 85 | 70 | 40 |
Granatnik (Grenade launcher)
Granatnik to potężna broń, idealna na radzenie sobie z grupami przeciwników. Nie możesz jej ulepszyć w żaden sposób, możesz jednak zastosować aż cztery rodzaje amunicji, zależnie od danych potrzeb. Niestety, ciężko jest znaleźć dużo amunicji do tej broni, podobnie sprawa wygląda z zakupami - wielu sprzedawców ma, jednak małe ilości i po wysokiej cenie. Mimo to, jeśli masz miejsce w ekwipunku warto nosić ze sobą to cacuszko, szczególnie na sytuacje krytyczne. Dużą zaletą jest możliwość strzału automatycznego (szybki ostrzał z granatów).
Nie jest popularny w początkowej fazie gry, jednak jeśli zechcesz go nabyć, w południowej Pradze skieruj się niedaleko stacji Capek, gdzie znajduje się czarna furgonetka policyjna (M2,12). Wewnątrz niej znajdziesz granatnik (uważaj na alarm w pojeździe).
Strzelba "Niszczyciel" (Devastator Shotgun) - broń unikalna
Jest to unikalny rodzaj strzelby. Najwcześniej będziesz mógł ją nabyć po misji M7, gdy powrócisz z kompleksu Utulek do Północnej Pragi. Będziesz mógł ją nabyć u Mikaela (M8,16) za niecałe 5000 kredytów.
Nie posiada możliwości instalacji dodatków, ulepszenie obejmuje tylko wzmocnienie siły strzału. Jest w pełni zautomatyzowana i jest to jej jedyna opcja strzału. Strzelając z biodra bardzo niecelna, jednakże o niszczącej niemal wszystko na swojej drodze sile, praktycznie jednym strzałem. Wadą jest jednak konieczność wykorzystania drogiej amunicji balistycznej (również jest to jedyna opcja strzału).
- Wykorzystuje amunicję balistyczną dla strzelb;
- Możliwe dodatki: brak;
- Maksymalne parametry broni po ulepszeniach z użyciem części i dodatków:
Siła | Pojemność | Szybkość | Celność | Odrzut | Przeładowanie |
85 | 32 | 50 | 30 | 60 | 20 |
Rewolwer Otara - broń unikalna
Śmierć Otara Botkoveli (pierwszy raz spotkasz go podczas zadania Kalibrator) wpływa nieznacznie na fabułę gry, jednak jeśli nie zrobił na tobie dobrego wrażenia, obezwładnienie go lub zabójstwo pozwoli przynajmniej pozyskać jego rewolwer. Jest to broń unikalna, nie możesz jej ulepszać czy modyfikować, jednakże ma ona pewne cechy, których samodzielnie nie uzyskasz przy wykorzystaniu standardowego rewolweru - wyższą siłę ataku oraz lunetę, co nieznacznie mija się z powołaniem broni. Jednakże, w pełni ulepszony rewolwer podstawowy znacznie dominuje nad tą bronią.
- Wykorzystuje amunicję balistyczną dla rewolwerów;
- Możliwe dodatki: brak;
- Maksymalne parametry broni po ulepszeniach z użyciem części i dodatków:
Siła | Pojemność | Szybkość | Celność | Odrzut | Przeładowanie |
70 | 5 | 25 | 75 | 65 | 28 |
Cote d'Azur (Karabin automatyczny) - broń unikalna
Jest to specjalny rodzaj karabinu automatycznego. Posiada wbudowany tłumik, celownik holograficzny oraz bardzo wysoką szybkość strzału. Jednakże, nie ma potrzeby nabywania go w początkowych fazach gry. Jego zaletą jest wysoka skuteczność przeciwko przeciwnikom wyposażonym w Augi, których nie spotykasz na początkowych etapach. Również siła ataku nie jest wysoka, a dodatkowo przez dużą szybkość ataku amunicja znika w mgnieniu oka (co przekłada się na finanse). Niestety nie znajdziesz jej często w świecie gry, a zakupić możesz chociażby u Tarsa.
Sam karabin odnajdziesz w skarbcu pod bankiem Palisade (M14,45) (gdzie dostaniesz się od strony Parkingu (M14,14)). Karabin znajdował się będzie w szafce wraz z amunicją.
- Wykorzystuje amunicję energetyczną dla karabinów automatycznych;
- Możliwe dodatki: brak;
- Maksymalne parametry broni po ulepszeniach z użyciem części i dodatków:
Siła | Pojemność | Szybkość | Celność | Odrzut | Przeładowanie |
15 | 60 | 80 | 60 | 40 | 30 |