Misja 14 - Battle of Okinawa (cz.2) | USA | Battlestations Pacific poradnik Battlestations: Pacific
Ostatnia aktualizacja: 20 września 2019
Zbliżając się do pierwszej japońskiej bazy na południu, południowym-wschodzie warto wysłać w jej kierunku klucz bombowców, ewentualnie myśliwców uzbrojonych w bomby lub rakiety by szybko zniszczyły pierwszą ze stoczni - to właśnie z tych miejsc co jakiś czas wypływają systematycznie nękające cię wraże kutry. Niszcząc pierwszą ze stoczni spowodujesz, że kutrów będzie mniej w dalszej części gry. Do brzegu zbliż się najpierw swoimi okrętami wojennymi i ostrzelaj z ich wież artyleryjskich (przede wszystkim potężnych dział amerykańskiego pancernika) cele na lądzie, kończąc to przygotowanie artyleryjskie ostrzałem japońskiego centrum dowodzenia. Kiedy ikonki/kropki poszczególnych stanowisk wroga zmienią na mapie taktycznej kolor z czerwonego na szary (neutralny) wyślij w stronę plaży statki transportowe/desantowe, które do tego czasu powinny trzymać się nieco z tyłu. Kiedy zbliżą się do brzegu komputer powinien automatycznie spuścić z nich na wodę mniejsze łajby - łodzie desantowe wypełnione Marines. Czekając aż piechota morska zdobędzie wrogą bazę otrzymasz najpewniej dodatkowe zadanie - eskortowania na południe amerykańskiego konwoju z zaopatrzeniem . Pojawi się on przy zachodniej krawędzi planszy i składać się będzie z ledwie jednego transportowca USS Andromeda w eskorcie pojedynczego niszczyciela (USS Waters) - skieruj oba na południowy-wschód, w stronę brzegu, jeżeli z jakichś powodów same nie chcą pożeglować w tym kierunku. W pobliżu masz już swoje okręty wojenne więc w razie potrzeby możesz udzielić temu skromnemu konwojowi pomocy. A nękać go będą najprawdopodobniej tylko samoloty, w tym kamikadze, ewentualnie jeszcze kutry.
Nie pozwól im zatopić konwoju - zestrzel tyle z nich ile zdołasz (najpewniej wszystkie) z pomocą swoich myśliwców lub ognia przeciwlotniczego otwieranego z niszczyciela eskortującego transportowiec albo pozostałych twoich "żelazek". Kiedy Andromeda dotrze szczęśliwie do brzegu Okinawę zadanie dodatkowe odhaczone zostanie jako wykonane.
Wróćmy do opanowywania bazy. Sprawdź, czy w panelu "wsparcia" nie ma bonusu przyspieszającego przejmowanie bazy przez amerykańską piechotę morską - włącz go oczywiście, jeśli jednak jest. Kiedy ta pierwsza baza zmieni kolor z szarego, oznaczającego, jak wspominałem, neutralność na niebieski (znak, iż należy już do wujka Sama) pora wysłać swoją flotę na wschód/północny-wschód, wzdłuż brzegów wyspy i w kierunku drugiej japońskiej bazy.
Zapewne mniej więcej w tym czasie przez północną krawędź planszy wpłynie na mapę japoński pancernik Yamato. Drugim głównym zadaniem w tej misji jest 2) zatopić Yamato , którego sprytni, skośnoocy marynarze postanowili skierować na mieliznę przy brzegu wyspy by drań nadal był groźny ze swoimi potężnymi działami, nawet jeśli podziurawisz jak sito jego kadłub. Uniemożliwiając temu majestatycznemu wrogowi dopłynięcie do wybrzeża i zatapiając go już teraz wykonasz zadanie ukryte. Można spróbować je zrealizować startując z pokładu amerykańskiego lotniskowca kilkoma kluczami samolotów torpedowych/lub bombowców, ewentualnie wysyłając jeszcze w stronę Yamato np. krążownik. Po ataku sugeruję natychmiast rozbić bombowce/samoloty torpedowe o wodę, nawet nie wracać nimi na lotniskowiec (zbyt długo to trwa), a chwilę później znowu wyrzucić w powietrze myśliwce by wróciły do strącania japońskich samolotów bezustannie nadlatujących ze wschodu. Uważaj jednak by nie pozostawiać lotniskowca bez eskorty okrętów wojennych - Yamato nie przypływa sam, lecz towarzyszą mu dwa niszczyciele, które najprawdopodobniej ruszą za twoim pływającym lotniskiem!
Jeśli jednak nie uda ci się zatopić wrażego pancernika na pełnym morzu to i tak staniesz z nim jeszcze oko w oko, tyle, że nieco później - tak czy siak gad musi zostać zniszczony w tej misji. Najpierw jednak przejmij drugą japońską bazę znajdującą się na wschodzie podpływając do niej wzdłuż brzegu swoją flotyllą (od południowego-zachodu).
Sugeruję szybko wysłać jakieś samoloty (choćby i myśliwskie Hellcaty przenoszące bomby) nad wrażą stocznię i zniszczyć ja, aby przestała wysyłać na ciebie kutry. Następnie powtórz procedurę przejmowania bazy, którą wcieliłeś w życie w przypadku poprzedniej, a więc ostrzelaj z okrętowych dział stanowiska ogniowe wroga na wyspie, a kiedy staną się one neutralne wyślij na brzeg Marines.