Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 7 marca 2017, 16:36

Legenda Pięciu Kręgów – Japonia inaczej. 9 systemów RPG, które chcemy jako gry wideo

Spis treści

Legenda Pięciu Kręgów – Japonia inaczej

W zestawieniu nie mogło zabraknąć jeszcze jednego systemu fantasy – tyle że nie tak znowu typowego.

Moda na Japonię nie słabnie. W Polsce może nie jest tak silna, bo wolimy słowiańszczyznę, szaro-bure mroki postapo albo epickie fantasy, ale i Kraj Kwitnącej Wiśni ma swoich zwolenników – zwłaszcza wśród graczy. Ostatnio mieliśmy okazję pograć w świetne Shadow Warrior 2, dynamiczną strzelankę z nutką RPG oraz kłaniające się w pas komandosom Shadow Tactics. Dlatego miejsce na podobne klimaty niewątpliwie na rynku się znajdzie.

Legenda Pięciu Kręgów to kolejne po 7th Sea dzieło Johna Wicka (ale powstałe wcześniej), które wylądowało w naszym zestawieniu – i tym razem zabiera nas do fikcyjnej krainy wzorowanej na feudalnej Japonii. Pozwala ono wprawić w ruch wszystkie, nieco stereotypowe, ale jakże atrakcyjne wyobrażenia, jakie zrodziły się w naszych głowach po seansach Szoguna, Tronu we krwi czy Siedmiu samurajów.

System Wicka przedstawia fikcyjną krainę Rokugan (a.k.a. Szmaragdowe Cesarstwo), gdzie wysoką pozycję społeczną zajmuje siedem wielkich klanów – w rozszerzeniach pojawiło się ich więcej – oraz pomniejsze rody. To szogunat w pełnej krasie. Gracz zostaje obsadzony w roli przedstawiciela jednej ze szlacheckich rodzin (ewentualnie mnicha). Wybór przynależności warunkuje oczywiście poszczególne cechy oraz biografię postaci, a więc i całą opowieść.

Możemy spokojnie odtwarzać wszystko, co znamy z komiksów, filmów i literatury dotyczącej Japonii. W tym świecie bohaterowie jako przedstawiciele rodów kierują się kodeksem wzorowanym na bushido, otoczenie wymaga więc od nas określonych form postępowania i zachowań właściwych kulturze Dalekiego Wschodu. Rokugan zamieszkują w znakomitej większości ludzie, żadnych orków ninja tu nie uświadczymy. Spotkamy natomiast istoty z baśni i legend, zaś samo Imperium toczy wojnę z demoniczną Hordą.

Legendę Pięciu Kręgów można spokojnie wykorzystać do stworzenia dowolnej gry nastawionej na storytelling – choć sam system promuje kooperację, nie rywalizację. Grunt to utrzymać specyficzny klimat Dalekiego Wschodu i pseudo-Japonii.

CIEKAWOSTKA

Nazwa systemu nawiązuje do Gorin-no Sho, Księgi Pięciu Kręgów, czyli traktatu napisanego przez Musashiego Miyamoto, jednego z najsłynniejszych japońskich szermierzy. Poruszał on kwestie zarówno walki, jak i problemów filozoficznych i etycznych.

Hubert Sosnowski

Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Do 2023 roku szef działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Grywasz w stołowe gry RPG?

Tak.
35,6%
Nie, ale kiedyś grywałem/grywałam.
31,7%
Nie.
32,8%
Zobacz inne ankiety
Wiedźmin RPG pod lupą – czy Witcher: Tabletop Role-Playing Game jest fajne?
Wiedźmin RPG pod lupą – czy Witcher: Tabletop Role-Playing Game jest fajne?

Granie w Wiedźmina 3 bez komputera ani konsoli? Tak, to możliwe! Wydrukowana karta postaci i dwie kości to wszystko, czego potrzeba do sesji RPG z podręcznikiem The Witcher TRPG. Ale czy ta zabawa na pewno jest tak łatwa i przyjemna, jak się wydaje?

Systemy RPG, które chcielibyśmy ujrzeć w postaci gier wideo – część II
Systemy RPG, które chcielibyśmy ujrzeć w postaci gier wideo – część II

W poprzedniej odsłonie zestawienia wymieniliśmy systemy RPG, które jeszcze nie pojawiły się na naszych monitorach i telewizorach. Tym razem idziemy dalej – obok systemów niezbadanych przypominamy te dawno nieodwiedzane.

Role play na turowo – 25 najlepszych taktycznych gier RPG
Role play na turowo – 25 najlepszych taktycznych gier RPG

Tak jak jeden skrajny biegun gatunku RPG wyznaczają hack’n’slashe, tak drugi stanowią taktyczne gry role playing – kładące nacisk na złożone, iście strategiczne walki w turach. Przed Wami ranking 25 najlepszych pozycji tego typu według naszej redakcji.