Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 7 marca 2017, 16:36

Deadlands – Dziwny Zachód. 9 systemów RPG, które chcemy jako gry wideo

Spis treści

Deadlands – Dziwny Zachód

Jeśli na dźwięk takich tytułów jak Dobry, zły i brzydki, Siedmiu wspaniałych, Tombstone czy Bez przebaczenia (albo Red Dead Redemption) Twoje serce zaczyna bić szybciej, to witamy w domu. Deadlands jest gratką dla miłośników Dzikiego Zachodu oraz – paradoksalnie – dla tych, którym zwykłe hasanie po prerii wychodzi bokiem. System przedstawia bowiem alternatywną historię, w której western miesza się z horrorem i steampunkiem (lekkie skojarzenia z Domem grozy jak najbardziej na miejscu).

Deadlands pokazuje odmienione Stany Zjednoczone u schyłku XIX wieku. W latach 60. pewien szaman zebrał grupę Indian i razem odprawili rytuał, który pozwolił nadnaturalnym bytom – nazywanym Reckoners – przeniknąć do naszej rzeczywistości i wywierać na nią bezpośredni wpływ. Okazały się one groźnymi istotami rodem z sennego koszmaru i przyłożyły rękę np. do wybuchu wojny secesyjnej, ale też i do rozwoju techniki.

Deadlands wciąga w świat, gdzie podkręcona technologia maszyn parowych idzie ramię w ramię z duchowością, opętaniami, magią i indiańskim szamanizmem. Tutaj każde z tych zjawisk jest bardziej realne niż gdziekolwiek indziej. System pozwala też dotrzeć do kultowych westernowych miejscówek, jak choćby Tombstone, i zobaczyć, jakim zmianom uległy. Dla przykładu – Kalifornia niemal w całości znalazła się pod wodą.

Dobrze pokazany w grach Dziki Zachód sprzedaje się jak świeże bułeczki, choć wymaga odpowiedniego wyczucia. W ostatnich latach furorę zrobiły Call of Juarez: Gunslinger i Red Dead Redemption, a niegdyś triumfy święciło Outlaws LucasArts (pamiętacie?). Zauważyliście, że to w zasadzie same gry akcji? Nawet taktyczne Desperados: Wanted Dead or Alive skręcało w stronę zręcznościówki. Dlatego deadlandsowe RPG byłoby ciekawą odmianą.

Kilka nadnaturalnych akcencików pojawiło się już we wspomnianym Gunslingerze – i dodały grze przyjemnego smaku, choć były niezwykle rzadkie. A co by się stało, gdyby wszystkie te nutki mistycyzmu i niesamowitości, które wybrzmiewają gdzieś na marginesie, wyprowadzić na pierwszy plan i uczynić z nich motor napędowy gry? Niesamowitość i tajemnice nakręcają wyobraźnię odbiorców – zwłaszcza w połączeniu ze sprzyjającymi fantazji bezkresnymi amerykańskimi stepami.

CIEKAWOSTKA

Przeniesienia Deadlands na komputery podjęło się studio Headfirst Productions (znane z Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth). Zapowiadano dynamiczne RPG akcji z widokiem TPP, ale gra została anulowana. Psy szczekają, karawana jedzie dalej, a fani czekają...

Hubert Sosnowski

Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Do 2023 roku szef działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Grywasz w stołowe gry RPG?

Tak.
35,6%
Nie, ale kiedyś grywałem/grywałam.
31,7%
Nie.
32,8%
Zobacz inne ankiety
Wiedźmin RPG pod lupą – czy Witcher: Tabletop Role-Playing Game jest fajne?
Wiedźmin RPG pod lupą – czy Witcher: Tabletop Role-Playing Game jest fajne?

Granie w Wiedźmina 3 bez komputera ani konsoli? Tak, to możliwe! Wydrukowana karta postaci i dwie kości to wszystko, czego potrzeba do sesji RPG z podręcznikiem The Witcher TRPG. Ale czy ta zabawa na pewno jest tak łatwa i przyjemna, jak się wydaje?

Systemy RPG, które chcielibyśmy ujrzeć w postaci gier wideo – część II
Systemy RPG, które chcielibyśmy ujrzeć w postaci gier wideo – część II

W poprzedniej odsłonie zestawienia wymieniliśmy systemy RPG, które jeszcze nie pojawiły się na naszych monitorach i telewizorach. Tym razem idziemy dalej – obok systemów niezbadanych przypominamy te dawno nieodwiedzane.

Role play na turowo – 25 najlepszych taktycznych gier RPG
Role play na turowo – 25 najlepszych taktycznych gier RPG

Tak jak jeden skrajny biegun gatunku RPG wyznaczają hack’n’slashe, tak drugi stanowią taktyczne gry role playing – kładące nacisk na złożone, iście strategiczne walki w turach. Przed Wami ranking 25 najlepszych pozycji tego typu według naszej redakcji.