Westwood Studios. Legendarne studia, których już nie ma wśród nas
Spis treści
Westwood Studios
- Lata działalności: 1985–2003
- Najważniejsze tytuły: Dune II, Command & Conquer, Blade Runner
Założone w 1985 roku studio to przykład zespołu tak utalentowanego, że w niemal każdym gatunku, który znalazł się w kręgu jego zainteresowań, ekipa ta odnosiła sukcesy. Westwood już pod koniec lat 80. trafiło na żyłę złota, wykupując licencję na tytuły oparte na szalenie popularnej grze fabularnej Dungeons & Dragons. To wówczas powstało m.in. Eye of the Beholder, fenomenalnie przyjęta produkcja RPG, która doczekała się w późniejszych latach dwóch kontynuacji.
Ekipa miała też dryg do przygodówek point’n’click – tu warto wymienić takie dzieła jak The Legend of Kyrandia czy przede wszystkim innowacyjny Blade Runner, którego każde przejście zapewniało inne doświadczenia. Ale większość graczy i tak zapewne kojarzy Westwood przede wszystkim ze strategiami czasu rzeczywistego – i jest po temu dobry powód. W 1992 roku firma wypuściła grę Dune II, która stała się wyznacznikiem dla wszystkich późniejszych przedstawicieli gatunku, a trzy lata później zapoczątkowała Command & Conquer – serię, która ostatecznie spopularyzowała RTS-y i zapewniła im gigantyczny komercyjny sukces.
Te osiągnięcia – szczególnie zaś wyniki finansowe – nie umknęły czujnemu oku Electronic Arts, które w 1998 roku za zawrotną wówczas sumę ponad 120 milionów dolarów wykupiło Westwood, gwarantując deweloperom nową siedzibę oraz dostęp do najnowocześniejszych technologii. Ale odkąd studio trafiło pod skrzydła „Elektroników”, magia jakoś prysła. Twórcy nie potrafili po raz kolejny dostarczyć hitu, który zwaliłby z nóg całą branżę, a ich tytułom coraz częściej brakowało finalnego szlifu. EA niestety nie miało zamiaru czekać, aż zespół wróci do najwyższej formy, i w 2003 roku ostatecznie zamknęło Westwood, którego pracownicy zostali albo zwolnieni, albo przeniesieni do wewnętrznych oddziałów wydawcy.
Warto pamiętać: Strategic Simulations
Historia Strategic Simulations udowadnia, że nie tylko Electronic Arts potrafi wykupywać, a następnie rozwiązywać zdolne zespoły – w przypadku tego studia zrobił to Ubisoft. Gdy francuski gigant przejmował tę firmę w 2001 roku, ta miała już dwie dekady doświadczenia na karku i nieco klasyki w portfolio. Znalazł się tam m.in. niezapomniany Panzer General oraz symulator łodzi podwodnej Silent Hunter – choć w przypadku tego ostatniego Strategic Simulations pełniło wyłącznie funkcję dystrybutora.
Samo studio skupiało się przede wszystkim na strategiach, ale jeśli mowa o działalności wydawniczej, nie miało najmniejszego problemu z innymi gatunkami – to za jego sprawą na rynek trafił chociażby jeden z pierwszych hitów Westwood Studios, RPG o tytule Eye of the Beholder.