Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 28 marca 2016, 15:30

2014: Dark Souls II. Przed premierą było lepiej, czyli zły downgrade

Spis treści

2014: Dark Souls II

Jednym z elementów, który najbardziej ucierpiał na downgradzie Dark Souls II, było oświetlenie. - 2016-03-28
Jednym z elementów, który najbardziej ucierpiał na downgradzie Dark Souls II, było oświetlenie.

Dark Souls II było grą wyśmienitą. Dla początkujących wręcz niemożliwą do przejścia, ale przez to wyjątkowo satysfakcjonującą, bardzo klimatyczną i wypełnioną wszechobecnym poczuciem śmierci, mogącej czyhać za każdym rogiem. Ale nie da się ukryć, że mogło być przy tym produkcją zdecydowanie ładniejszą – tak właśnie wskazywałyby pierwsze zwiastuny oraz fragmenty rozgrywki. Niestety, tuż po premierze okazało się, że gra nie do końca spełnia pokładane w niej nadzieje – przynajmniej pod względem oprawy wizualnej. From Software próbowało się oczywiście tłumaczyć, że downgrade był potrzebny, by ich dzieło w ogóle należycie działało, szkoda tylko, że Japończycy przyznali się do obniżenia jakości grafiki dopiero po tym, jak setki tysięcy graczy już kupiło Dark Souls II.

Co więc się zmieniło? Całkiem sporo. W niektórych przypadkach wygląd lokacji uległ drastycznym przeobrażeniom, i to nie w dobrym kierunku. Zmieniło się szczególnie otoczenie: pełne detali ściany, wypełnione odstającymi cegłami i zaciekami, zastąpiły proste tekstury, poziomy z kolei stały się znacznie jaśniejsze w porównaniu do tego, co mogliśmy zobaczyć w przedpremierowych materiałach. Zresztą samo oświetlenie to materiał na osobny akapit: na wczesnych gameplayach z Dark Souls II płomienie pochodni pięknie odbijają się na pancerzu, sam ogień rozjaśnia zaś dość niewielki kawałek lokacji, skutecznie budując klimat zaszczucia. W finalnej wersji większość etapów możemy z kolei przejść bez rozpalania pochodni, co nie dość, że negatywnie wpływa na atmosferę, to jeszcze w duży sposób ułatwia rozgrywkę. A jeśli jest coś, czego fani serii nie szukają w Dark Souls, to właśnie jakichkolwiek ułatwień.

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która gra najbardziej ucierpiała w wyniku downgrade'u?

Half-Life 2
0,5%
Killzone 2
0,5%
Halo 2
0,5%
Total War: Rome II
1,3%
Wiedźmin 3: Dziki Gon
12,7%
Aliens: Colonial Marines
7,3%
Watch_Dogs
70,3%
Tom Clancy's Rainbow Six: Siege
3,2%
Dark Souls II
3%
Brothers in Arms: Hell's Highway
0,7%
Zobacz inne ankiety
Największa ściema Sony – historia oszukanych zwiastunów z E3 2005
Największa ściema Sony – historia oszukanych zwiastunów z E3 2005

Piętnaście lat temu Sony pokusiło się o jedno kłamstwo. Gdy te wyszło na jaw, stało się początkiem fali błedów i porażek, które doprowadziły do utraty przez firmę konsolowego tronu.

Dziś zapowiedź – dziś premiera. Apex Legends to odważna zagrywka EA
Dziś zapowiedź – dziś premiera. Apex Legends to odważna zagrywka EA

Premiera Apex Legends wzięła nas z zaskoczenia. Pierwsze przecieki pojawiły się ledwie na godziny przed premierą. Czy lepiej jest móc jak najszybciej zagrać w ogłoszony tytuł, czy kilka lat śledzenia zwiastunów i zapowiedzi też ma swój urok?