Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 28 sierpnia 2019, 14:45

Kaznodzieja. Przewodnik po komiksach dla początkujących

Spis treści

Kaznodzieja

  1. Scenariusz: Garth Ennis, rysunki: Steve Dillon, Glenn Fabry

Nie wiem, czy znajdziecie bardziej amerykańską i bluźnierczą jednocześnie opowieść. Kaznodzieja to droga. To wyzwanie rzucone kulturze Wuja Sama. To szyderczy śmiech Gartha Ennisa, jego perwersje i zarazem list miłosny do tego, co uznał w Stanach Zjednoczonych za piękne.

Co to jest?

Kaznodzieja jest okraszoną charakterystycznym, wisielczym poczuciem humoru opowieścią drogi. Poznajemy w niej losy Jessego Custera, który otrzymuje moc używania Słowa Bożego (potrafi zmusić niemal każdego do zrobienia czegokolwiek) w wyniku wypadku, który zabija wszystkich wiernych obecnych na mszy. Duchowny postanawia odnaleźć Boga i zmusić do odpowiedzi, dlaczego tak się stało. W podróży towarzyszy mu wampir Cassidy i tajemnicza kobieta Tulip. Ich tropem podąża korowód psychopatów i zagadkowy Święty od Morderców.

Dlaczego warto to przeczytać?

Bo to szalenie krwawa, opętańcza zabawa najważniejszymi mitami amerykańskiej popkultury. Western, romans, droga, horror, bluźnierstwo i czarna komedia tworzą tu mieszankę wybuchową. Jednocześnie, mimo całego nihilizmu, jest to historia przesiąknięta wiarą w jednostkę, w prawdziwą przyjaźń i miłość. I pomimo tej uroczej naiwności, ukrytej gdzieś pod spodem – pozostaje wiarygodna. Całości dopełniają proste, ale mające pazur rysunki nieżyjącego już Steve’a Dillona.

Od czego zacząć?

Od pierwszego tomu, jak w przypadku innych albumów w tej części artykułu. To zamknięta całość.

Hubert Sosnowski

Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Do 2023 roku szef działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Czytasz komiksy?

Tak, często
42,8%
Zdarza mi się
26,8%
Tak, ale rzadko
13,7%
Nie, nigdy
16,6%
Zobacz inne ankiety
Najwięksi szaleńcy z filmów, seriali i nie tylko
Najwięksi szaleńcy z filmów, seriali i nie tylko

Popkultura uwielbia szaleństwo. Trudno o bohaterów bardziej charakterystycznych niż ci, którzy zwariowali. Część z nich to seryjni mordercy, inni, jak Michael Scott czy Alicja Liddell, pozostają po Jasnej Stronie Mocy. Pokazujemy tych najciekawszych.

Najlepsze komiksy o Batmanie
Najlepsze komiksy o Batmanie

Batman wykreowany przez Pattinsona prawdopodobnie długo będzie porównywany do najlepszych występów Bena Afflecka, Christiana Bale’a i Michaela Keatona. Ale w końcu wszystko zaczęło się nie od filmów, a komiksów.

Strażnicy sukcesu - jak Eidos Montreal zrobiło z Guardians of the Galaxy świetną grę
Strażnicy sukcesu - jak Eidos Montreal zrobiło z Guardians of the Galaxy świetną grę

Egranizacje filmowych hitów zwykle kończą się większą lub mniejszą katastrofą. Dlatego twórcy z Eidos poszli swoją drogą i ich Strażnicy Galaktyki są inni od komiksowych i z filmów. Ich wersja spodobała się i Marvelowi, i graczom. Jak tego dokonali?