Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 28 sierpnia 2019, 14:45

Baśnie. Przewodnik po komiksach dla początkujących

Spis treści

Baśnie

  1. Scenariusz: Bill Willingham, rysunki: Mark Buckingham, Andrew Pepoy i inni

A wilk jest dziki, wilk jest zły. Tak bardzo, że z baśniowego straszydła zmienił się w noirowego detektywa, zgorzkniałego szeryfa, z wymiętoszonym papierosem w ustach pilnującego porządku w społeczności istot z baśni, które musiały schronić się w odizolowanej dzielnicy Nowego Jorku. A Wielkiego Złego Wilka mogliście poznać chociażby za sprawą Wolf Among Us nieodżałowanego Telltale Games.

Co to jest?

To jedno ze szczytowych osiągnięć komiksowego urban fantasy – nie tak przełomowe jak Sandman, ale wciąż poprowadzone z rozmachem, wielowątkowe. Opowieść zaczyna się jako historia Bigby Wilka, który zostaje szeryfem w społeczności baśniowych istot na wygnaniu, a potem rozrasta do potężnych rozmiarów. Pojawiają się tu takie sławy jak Pinokio czy Królewna Śnieżka, ale też postacie, które przewinęły się przez jedną fraszkę lub opowiastkę. I niemal każda dostaje swoje pięć minut sławy.

Dlaczego warto to przeczytać?

Bo to w gruncie rzeczy monumentalny komiks, prezentujący historię kilku postaci. Po 11 tomie napięcie czasem siada, ale potem wraca, by na koniec dołożyć do pieca, zaserwować finał jednocześnie spektakularny i subtelny. A Bigby to jedna z najfajniejszych postaci, jakie wydał na świat współczesny komiks. Mamy wreszcie do czynienia z dużą i wielowątkową, ale jednak zamkniętą historią. To barwny kolaż z milionem pomysłów. Czasem brutalnych i krwawych, kiedy indziej zabawnych lub wzruszających. Jak to w baśniach, gdzie ludowa mądrość, okrucieństwo, magia i człowieczeństwo idą w parze.

Od czego zacząć?

Od pierwszego tomu – Na wygnaniu.

Hubert Sosnowski

Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Do 2023 roku szef działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Czytasz komiksy?

Tak, często
42,9%
Zdarza mi się
26,9%
Tak, ale rzadko
13,6%
Nie, nigdy
16,6%
Zobacz inne ankiety
Najwięksi szaleńcy z filmów, seriali i nie tylko
Najwięksi szaleńcy z filmów, seriali i nie tylko

Popkultura uwielbia szaleństwo. Trudno o bohaterów bardziej charakterystycznych niż ci, którzy zwariowali. Część z nich to seryjni mordercy, inni, jak Michael Scott czy Alicja Liddell, pozostają po Jasnej Stronie Mocy. Pokazujemy tych najciekawszych.

Najlepsze komiksy o Batmanie
Najlepsze komiksy o Batmanie

Batman wykreowany przez Pattinsona prawdopodobnie długo będzie porównywany do najlepszych występów Bena Afflecka, Christiana Bale’a i Michaela Keatona. Ale w końcu wszystko zaczęło się nie od filmów, a komiksów.

Strażnicy sukcesu - jak Eidos Montreal zrobiło z Guardians of the Galaxy świetną grę
Strażnicy sukcesu - jak Eidos Montreal zrobiło z Guardians of the Galaxy świetną grę

Egranizacje filmowych hitów zwykle kończą się większą lub mniejszą katastrofą. Dlatego twórcy z Eidos poszli swoją drogą i ich Strażnicy Galaktyki są inni od komiksowych i z filmów. Ich wersja spodobała się i Marvelowi, i graczom. Jak tego dokonali?