Operation Flashpoint: Cold War Crisis – „mało znana grupa developerska z Czech spłodziła pierwszy prawdziwy symulator żołnierza”. 10 najlepszych gier 2001 roku
Spis treści
Operation Flashpoint: Cold War Crisis – „mało znana grupa developerska z Czech spłodziła pierwszy prawdziwy symulator żołnierza”
Data premiery: 22 czerwca
Producent: Bohemia Interactive Studio
Gatunek: strzelanka taktyczna
Platformy: PC Windows
Oto mało znana grupa developerska z Czech spłodziła pierwszy prawdziwy symulator żołnierza. (…) Operation Flashpoint rządzi! Jest to pierwsza gra, która pozwala poczuć się jak prawdziwy żołnierz. Wielotorowy bieg wydarzeń, możliwość korzystania ze wszystkich występujących w grze pojazdów składa się na produkt bliski ideałowi. Oczywiście, nie ustrzeżono się pewnych błędów i niedoróbek, ale są one drobiazgami w porównaniu z doskonałością całej gry. (…)
Długo się zastanawiałem, jaką ocenę wystawić Flashpointowi. Z jednej strony jest bardzo rozbudowana i realistyczna oraz wymagająca. Z drugiej strony, nie uświadczymy tu dynamizmu rodem z gier akcji. Dla ogółu 8,5 na 10, a dla wielbicieli gatunku 10.
Recenzja gry Operation Flashpoint: Cold War Crisis, Secret Service nr 93, ocena: 8,5/10
Nie tylko GTA rządzi do dzisiaj. W kategorii taktycznych strzelanek wciąż na topie są Arma 3 i Arma: Reforger, będące kolejnymi wcieleniami Operation Flashpoint od studia Bohemia. W 2001 roku była to prawdziwa rewolucja, zaskakująca nie tylko poziomem realizmu, ale i skalą rozgrywki oraz swobodą działania niczym w najlepszym RPG-u. OFP wprowadzało strzelaniny na dalekie dystanse, gdzie oddalony o 100-200 metrów przeciwnik to zaledwie parę pikseli na ekranie. Można było wsiąść w każdy pojazd – czy to terenówka, śmigłowiec czy czołg – i nim sterować, można było dowodzić oddziałem i wydawać rozkazy.
Do tego dochodziła wciągająca fabuła o inwazji Sowietów na wojska NATO i klimat lat 80. Krytycy podkreślali, że rozgrywka jest tu zupełnie inna niż w reszcie gier akcji – i to stanowi właśnie jej największą zaletę. Realistyczne strzelanki pojawiały się wcześniej, jak choćby Rainbow Six, ale nigdy nie oferowały tak ogromnej skali działań całej armii. Realizm OFP był tak duży, że na podstawie tej gry stworzono VBS – profesjonalny symulator pola walki dla wojska, którego czwarta odsłona, VBS4, używana jest do dziś