Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 1 stycznia 2025, 10:00

Ico – „wymaga wrażliwości, opiekuńczości i garści szarych komórek”. 10 najlepszych gier 2001 roku

Spis treści

Ico – „wymaga wrażliwości, opiekuńczości i garści szarych komórek”

Data premiery: 25 września

Producent: Sony Computer Entertainment / Team Ico

Gatunek: przygodowa, platformowa, logiczna gra akcji

Platformy: PlayStation 2

ICO jest z pewnością grą niezwykłą. Prosty pomysł, jeden z najprostszych… Ale powiada się przecież, że na te najłatwiejsze rozwiązania najtrudniej jest wpaść. Piękne, ale surowe i oszczędne wykonanie, a także niesamowity nastrój. Jeżeli poczujesz ten klimat, to pokochasz tę grę i będziesz przeżywał tę przygodę bardzo długo. Jeżeli szukasz napięcia, akcji, krwi, bijatyki czy niesamowitego tempa – w ICO tego nie znajdziesz. Ta gra przenosi gracza w bajkowy, niesamowity świat i wymaga od niego wrażliwości, opiekuńczości i garści szarych komórek. Genialna.

Recenzja gry Ico, Neo Plus nr 37, ocena: 9/10

Kto w 2001 roku miał PlayStation 2, mógł zagrać w tytuły ekskluzywne dla tej konsoli, które nie były dostępne nigdzie indziej. Taką grą było Ico – niby prosta historia o ratowaniu księżniczki, jednak podana w niezwykły, jak na gry komputerowe, sposób. Twórcy postawili na minimalną ilość dialogów czy równie oszczędny interfejs, by nic nie zaburzało immersji. W grze nie dbaliśmy o siebie, o swoje życie, tylko o królewnę Yorde, ktorej zagrażało mnóstwo niebezpieczeństw, a tytułowy Ico musiał ją chronić. Rozgrywka mieszała elementy platformowe z zagadkami i symboliczną ilością walki.

Ico był jednym z pionierskich tytułów stawiających na pierwszym miejscu walory artystyczne, a niekoniecznie gameplay. Być może z tego powodu nie odniósł dużego sukcesu komercyjnego, ale przez krytyków został jednogłośnie uznany za arcydzieło. Nie tylko ich zresztą, bo Ico zachwycali się też inni twórcy gier, filmów i muzyki, na czele z Hideo Kojimą i Guillermo del Toro. Bez Ico nie byłoby relacji Ellie z Joelem w The Last of Us oraz gry Brothers: A Tale of Two Sons. A sami autorzy wypuścili w tym samym klimacie Shadow of the Colossus i The Last Guardian. Opiekuńczość okazała się równie mocnym motywem w grach, co chęć dominacji i podbojów.

Wspomina Anna Garas:

Tę grę pamięta się trochę jak sen – bardziej emocje i nastrój niż konkretne sceny czy logiczny ciąg wydarzeń; szary kamień, gwizd wiatru, postać z rogami i nawoływania w nieznanym języku. Jednak rzut oka na dowolny materiał z Ico przypomniał mi, że ta gra właśnie taka była, że ten oniryczny klimat był jak najbardziej zamierzony, bo przecież ta opowieść i ten gameplay nie potrzebowały żadnych dodatkowych ozdobników. Wszystkie produkcje Teamu Ico i Fumito Uedy opierają się na bardzo precyzyjnym koncepcie i przez to w zasadzie się nie starzeją – dziś są równie fascynujące jak dwie dekady temu. Gdyby tylko ktoś zechciał jeszcze wprowadzić Ico do cyfrowej dystrybucji, jak inne klasyki z PS2... ech.

  1. Więcej o grze ICO

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która premiera roku 2001 była najważniejsza?

GTA III
26,2%
Silent Hill 2
2,6%
Operation Flashpoint: Cold War Crisis
1,8%
Gothic
35,5%
Max Payne
17,1%
Tom Clancy's Ghost Recon
0,9%
Return to Castle Wolfenstein
8,2%
Black & White
4%
Ico
0,7%
Devil May Cry
1,1%
inna (dodaj w komentarzu)
1,8%
Zobacz inne ankiety
Simowe życie Alicji we Wrotach Baldura - 12 najlepszych gier 2000 roku
Simowe życie Alicji we Wrotach Baldura - 12 najlepszych gier 2000 roku

Nasze wspominanie gier retro wkracza w nową dekadę – chyba znacznie bliższą większej rzeszy graczy. Rok 2000 okazał się przebogaty w świetne tytuły. Niektóre przeszły do historii, inne wspomina się rzadziej – koniecznie sprawdźcie honorowe wzmianki!

Heroes 3 i sieciowe fragowanie - 10 najlepszych gier 1999 roku
Heroes 3 i sieciowe fragowanie - 10 najlepszych gier 1999 roku

W 1999 roku było może mniej gier rozpoczynających kultowe serie popularne przez następne dekady, ale na pewno nie zabrakło ponadczasowych hitów. Oto nasza subiektywna lista retro 10 najlepszych gier 1999 roku.

Otwarcie Wrót Baldura i Valve na tronie - 10 najlepszych gier 1998 roku
Otwarcie Wrót Baldura i Valve na tronie - 10 najlepszych gier 1998 roku

W co jeszcze grało się w roku wydania pierwszej części Baldur’s Gate? Jak pisali o nich recenzenci w ówczesnych czasopismach o grach? Oto kolejna podróż do złotej ery gier w latach 90. – tym razem roku 1998.