Ubisoft
WWW: https://www.ubisoft.com/en-us/
Facebook: https://www.facebook.com/ubisoft/
Ubisoft Entertainment SA (pierwotnie Ubi Soft Entertainment Software) to istniejący nieprzerwanie od 1986 roku francuski koncern, będący jednym z najstarszych i największych producentów oraz wydawców gier wideo na komputery osobiste, konsole i urządzenia mobilne. Siedziba firmy mieści się we francuskim Rennes, choć Ubisoft posiada też oddziały w ok. 20 krajach świata, zatrudniające łącznie ponad 10 tysięcy osób; część z nich pełni w grupie niezwykle ważną rolę i odznacza się sporą niezależnością. Koncern jest też posiadaczem wielu lokalnych spółek dystrybucyjnych (np. Ubisoft Polska) i od kilku lat angażuje się w koprodukcje filmowe, bazujące na najsłynniejszych markach firmy. Prezesem Ubisoftu niemal od początku jest Yves Guillemot – jeden z piątki braci, która współzałożyła firmę.
- Ubisoft jako Producent Gier
- Ubisoft jako wydawca gier
- Historia firmy Ubisoft
- Ubisoft Connect (Uplay)
- UbiWorkshop i Ubisoft Motion Pictures
Ubisoft jako Producent Gier
Ubisoft Inc. prowadzi działalność deweloperską poprzez niezwykle liczne i rozsiane niemalże po całym świecie studia deweloperskie, określane ogólnie mianem Ubisoft Studios. Sporą część studiów funkcjonujących w ramach grupy stanowią zespoły utworzone przez sam koncern, jednak w stajni Ubisoftu nie brak też ekip funkcjonujących pierwotnie jako studia niezależne, a następnie wykupionych przez francuskiego giganta.
W hierarchii oddziałów grupy Ubisoft wyróżnić można zarówno studia wiodące, jak i te mniejsze, pełniące wyłącznie rolę pomocniczą. Jednocześnie gry dysponujące największym budżetem, stanowiące kolejne odsłony najważniejszych marek studia (Assassin’s Creed, Far Cry czy produkcje firmowane nazwiskiem słynnego pisarza Toma Clancy’ego), tworzone są zwykle we współpracy kilku studiów, z których każde odpowiada za inne aspekty rozgrywki (np. oprawę, mechanikę, tryby zabawy). W skład grupy Ubisoft wchodzą obecnie następujące studia deweloperskie (wymienione w kolejności alfabetycznej):
- Blue Byte Software ze studiami w Düsseldorfie i Mainz (Niemcy) – utworzone w 1988 i przejęte w 2001 roku,
- Future Games of London z siedzibą w Londynie (Wielka Brytania) – utworzone w 2009 i przejęte w 2013 roku,
- Ivory Tower z siedzibą w Lyonie (Francja) – utworzone w 2007 i przejęte w 2015 roku,
- Massive Entertainment z siedzibą w Malmö (Szwecja) – utworzone w 1997 i przejęte w 2008 roku,
- Nadeo z siedzibą w Paryżu (Francja) – utworzone w 2000 i przejęte w 2009 roku,
- Owlient z siedzibą w Paryżu (Francja) – utworzone w 2005 i przejęte w 2011 roku,
- Red Storm Entertainment z siedzibą w Cary (USA) – utworzone w 1996 i przejęte w 2000 roku,
- RedLynx Entertainment z siedzibą w Helsinkach (Finlandia) – utworzone w 2000 i przejęte w 2011 roku,
- Ubisoft Abu Dhabi (Zjednoczone Emiraty Arabskie) – utworzone w 2011 roku,
- Ubisoft Annecy (Francja) – utworzone w 1996 roku,
- Ubisoft Barcelona (Hiszpania) – utworzone w 1998 roku,
- Ubisoft Mobile Barcelona (Hiszpania) – utworzone w 2002 pod nazwą Digital Chocolate i przejęte w 2013 roku,
- Ubisoft Bukareszt (Rumunia) – utworzone w 1992 roku,
- Ubisoft Chengdu (Chiny) – utworzone w 2008 roku,
- Ubisoft Filipiny (Filipiny) – utworzone w 2016 roku,
- Ubisoft Halifax (Kanada) – utworzone w 2009 roku pod nazwą Longtail Studios i przejęte w 2015 roku,
- Ubisoft Kijów (Ukraina) – utworzone w 2008 roku,
- Ubisoft Mediolan (Włochy) – utworzone w 1998 roku,
- Ubisoft Montpellier (Francja) – utworzone w 1994 roku pod nazwą Ludimedia,
- Ubisoft Montreal (Kanada) – utworzone w 1997 roku,
- Ubisoft Osaka (Japonia) – utworzone w 1996 roku i przejęte w 2008 roku,
- Ubisoft Paryż (Francja) – utworzone w 1992 roku,
- Ubisoft Mobile Paryż (Francja) – utworzone w 2013 roku,
- Ubisoft Pune (Indie) – utworzone w 2006 roku przez firmę Gameloft i przejęte w 2008 roku,
- Ubisoft Quebec (Kanada) – utworzone w 2005 roku,
- Ubisoft Reflections (Wielka Brytania) – utworzone w 1986 roku pod nazwą Reflections Interactive i przejęte w 2006 roku,
- Ubisoft San Francisco (USA) – utworzone w 2009 roku,
- Ubisoft Shanghai (Chiny) – utworzone w 1996 roku,
- Ubisoft Singapur – utworzone w 2008 roku,
- Ubisoft Sofia (Bułgaria) – utworzone w 2006 roku,
- Ubisoft Toronto (Kanada) – utworzone w 2010 roku.
Oprócz wyżej wymienionych, aktywnie działających ekip deweloperskich, na przestrzeni lat koncern Ubisoft przejął także kilka studiów, które w chwili obecnej już nie funkcjonują. Wśród nich warto wymienić przede wszystkim:
- Microids Canada z siedzibą w Montrealu (Kanada) – przejęte w 2005 roku (z pominięciem własności intelektualnej), a następnie włączone w struktury Ubisoft Montreal,
- Related Designs z siedzibą w Mainz (Niemcy) – utworzone w 1995 i przejęte w roku 2013, a następnie połączone z Blue Byte Software (jako Blue Byte Mainz),
- Sinister Games z siedzibą Chapel Hill (USA) – utworzone w 1997, przejęte w 2000 i zamknięte w 2003 roku,
- Southlogic Studios z siedzibą w Porto Allegre (Brazylia) – utworzone w 1996, przejęte w 2008 roku i połączone ze studiem Ubisoft Sao Paulo, zamkniętym 2 lata później,
- Strategic Simulations, Inc. z siedzibą w Mountain View (USA) – utworzone w 1979 roku, przejęte i zamknięte w roku 2001,
- Sunflowers Interactive z siedzibą w Heusenstamm (Niemcy) – utworzone w 1993 roku, przejęte i zamknięte w roku 2007,
- THQ Montreal (Kanada) – utworzone w 2010 roku przez koncern THQ Inc., przejęte i zamknięte po jego bankructwie w roku 2013,
- Ubisoft Casablanca (Maroko) – utworzone w 1998 i zamknięte w 2016 roku,
- Ubisoft Sao Paulo (Brazylia) – utworzone w 2008 i zamknięte w 2010 roku,
- Ubisoft Vancouver (Kanada) – utworzone w 2006 roku pod nazwą Action Pants, przejęte w 2009 i zamknięte w 2012 roku,
- Ubisoft Zurich (Szwajcaria) – utworzone w 2011 i zamknięte w 2013 roku,
- Wolfpack Studios z siedzibą w Austin (USA) – utworzone w 1999, przejęte w 2004 i zamknięte w 2006 roku.
Ubisoft jako wydawca gier
W początkowym okresie funkcjonowania firma Ubisoft skupiała się na dystrybucji gier czołowych światowych wydawców – początkowo na terenie Francji, a następnie również w innych krajach. Od połowy lat 90. ubiegłego wieku, po rozpoczęciu własnej działalności deweloperskiej, Ubisoft skupił się na wydawaniu produkcji własnych i tworzonych przez przejmowane studia deweloperskie. W miarę rozwoju firmy i zdobywania przez nią pozycji czołowego światowego wydawcy, w jej portfolio znalazły się również tytuły tworzone przez studia zewnętrzne, niezwiązane z grupą Ubisoft. Do najważniejszych serii gier tego typu należą przede wszystkim:
- cykl Brothers in Arms – studio Gearbox Software,
- cykl Call of Juarez – rodzime studio Techland,
- cykl Heroes of Might & Magic – studia Nival Interactive, Black Hole Games oraz Limbic Entertainment,
- cykl IL-2 Sturmovik – studio Maddox Games.
Jako wydawca gier, Ubisoft obecny jest praktycznie na wszystkich liczących się platformach sprzętowych, począwszy od komputerów PC oraz najważniejszych konsol stacjonarnych i przenośnych, aż po popularne urządzenia mobilne oraz serwisy społecznościowe (Facebook). Choć w portfolio wydawnicznym Ubisoftu stosunkowo ubogą reprezentację mają gry sportowe i produkcje RPG, studio nie skupia się na wybranych gatunkach, lecz oferuje szeroki wybór tytułów różnego typu – od gier akcji, strategicznych czy wyścigów, aż po proste tytuły zręcznościowo-platformowe, gry towarzyskie czy czysto casualowe produkcje przeglądarkowe.
Historia firmy Ubisoft
Początki i lata 90.
Firma Ubisoft została utworzona w marcu 1986 roku, w niewielkiej francuskiej miejscowości Carentoir w Bretanii, zaś jej założycielami była piątka braci: Yves, Michel, Gérard, Christian oraz Claude Guillemot. Spółka stosunkowo szybko nawiązała współpracę z czołowymi światowymi wydawcami, takimi jak Electronic Arts, Sierra czy Microprose i zajęła się dystrybucją ich gier na terenie Francji, stając się w roku 1993 największym lokalnym dystrybutorem gier wideo. Już pod koniec lat 80. Ubisoft rozpoczął jednak ekspansję na rynki zagraniczne, wliczając w to Niemcy, Wielką Brytanię oraz Stany Zjednoczone. Na początku lat 90. zainicjowany został wewnętrzny program tworzenia gier, w wyniku którego w roku 1994 utworzono pierwsze własne studio deweloperskie, zlokalizowane w Montreuil, na przedmieściach Paryża. Miejsce to przez lata było również głównym biurem Ubisoftu, mimo że oficjalnie siedziba firmy mieściła się w Rennes. W tym samym roku Michel Ancel wymyślił postać Raymana i zapoczątkował prace nad serią, będącą pierwszym wielkim sukcesem Ubisoftu i jedną z kluczowych marek w portfolio firmy.
W 1996 roku Ubisoft przekształcił się w spółkę publiczną i zadebiutował na francuskiej giełdzie papierów wartościowych. Jednocześnie firma kontynuowała swą ekspansję na rynki zagraniczne, otwierając kolejne biura i lokalne studia deweloperskie w Annecy (Francja), Szanghaju (Chiny), Mediolanie (Włochy) i Montrealu (Kanada). W późnych latach 90. i na początku XXI wieku Ubisoft skierował się także w stronę gier sieciowych, wspierając takie projekty, jak Uru: Ages Beyond Myst (planowane pierwotnie jako gra multiplayerowa) czy The Matrix Online i stając się europejskim oraz chińskim wydawcą słynnego EverQuesta. W 2004 roku firma wycofała się jednak z tego rozwijającego się dopiero rynku.
Lata 2000-2009
W roku 2000 Ubisoft przejął amerykańskie studio deweloperskie Red Storm Entertainment, założone przez słynnego pisarza Toma Clancy’ego i znane za sprawą kilku wysoko ocenianych gier bazujących na motywach jego twórczości (np. seria Tom Clancy’s Rainbow Six). W marcu 2001 roku Ubisoft nabył od Gores Technology Group część rozrywkową firmy The Learning Company wraz z całym portfolio gier takich studiów, jak Broderbund Software, Mattel Interactive, Mindscape oraz Strategic Simulations, Inc. Dzięki tej transakcji firma przejęła m.in. prawa do tak znanych serii, jak Myst czy Prince of Persia. W tym samym roku Ubisoft stał się właścicielem niemieckiego studia Blue Byte Software, znanego dotąd głównie za sprawą bestsellerowej serii The Settlers.
W roku 2003 Ubisoft posiadał lokalne oddziały już w 22 krajach, z czego 9 zajmujących się bezpośrednio produkcją gier i pełniących w strukturach koncernu wyjątkowo ważną rolę. Kluczowymi markami studia, prócz wspomnianych serii Prince of Persia i The Settlers, stały się także dwa kolejne cykle gier firmowanych nazwiskiem Toma Clancy’ego, tzn. Tom Clancy’s Ghost Recon oraz Tom Clancy’s Splinter Cell. W marcu 2004 na rynku pojawiła się stworzona we współpracy z Crytek Studios gra Far Cry, dając początek innej ważnej serii Ubisoftu, rozwijanej następnie przez wewnętrzne studia koncernu. W tym samym roku z inicjatywy firmy utworzona została grupa o nazwie Frag Dolls, złożona wyłącznie z graczy i testerek płci żeńskiej, których zadaniem była promocja gier Ubisoftu. Przez ponad dekadę grupa ta posiadała trzy odrębne zespoły w USA, Wielkiej Brytanii oraz Francji, jednak w maju 2015 roku została ostatecznie rozwiązana.
W grudniu 2004 konkurencyjny koncern Electronic Arts wykupił pakiet 19,9% udziałów w firmie Ubisoft, co wywołało lawinę spekulacji na temat ewentualnego przejęcia. Do transakcji jednak nie doszło, a sześć lat później EA pozbyło się niemal wszystkich swoich udziałów w Ubisofcie. W czerwcu 2006 roku Ubisoft nabył od firmy Atari / Infogrames prawa do serii Driver, wraz z rozwijającym ją od momentu powstania brytyjskim studiem Reflections Interactive (przemianowanym następnie na Ubisoft Reflections). W listopadzie 2007 roku na konsolach Xbox 360 i PlayStation 3 ukazała się opracowana przez Ubisoft Montreal gra Assassin’s Creed. Okazała się ona ogromnym sukcesem, dając początek jednej z najważniejszych i najaktywniej rozwijanych serii firmy Ubisoft; doczekała się kilku odsłon głównych, a także całej masy produkcji pobocznych (np. Assassin’s Creed Chronicles), tworzonych zarówno z myślą o dużych platformach sprzętowych, jak i urządzeniach mobilnych.
W lipcu 2008 roku koncern Ubisoft przejął pochodzące z Montrealu studio Hybride Technologies, znane dotąd głównie za sprawą efektów wizualnych do filmów i reklam. Miesiąc później, w trakcie targów Games Convention w Lipsku, przedstawiciele Ubisoftu poinformowali o utworzeniu lokalnego oddziału koncernu w Polsce, który odtąd zajmie się dystrybucją gier firmy na terenie naszego kraju, a także będzie brał aktywny udział w przygotowywaniu polonizacji kolejnych tytułów (także w wersjach konsolowych). W listopadzie tego samego roku Ubisoft odkupił od firmy Activision Blizzard szwedzkie studio Massive Entertainment, znane z takich gier jak World in Conflict czy seria Ground Control. Rok później koncern stał się także właścicielem francuskiego studia Nadeo, znanego wcześniej głównie za sprawą cyklu Trackmania.
W roku 2009 zadebiutowała pierwsza odsłona serii gier tanecznych Just Dance – tworzona początkowo wyłącznie z myślą o kontrolerze ruchowym Nintendo Wii, po kilku latach stała się kluczową casualową marką Ubisoftu, rozwijaną na wszystkich liczących się konsolach. Na początku drugiej dekady XXI wieku firma zainwestowała nieco mocniej w dynamicznie rozwijający się rynek gier mobilnych, tworząc przenośne odsłony swoich kluczowych marek, takich jak Anno, Assassin’s Creed, Rayman czy Trials. Jednocześnie Ubisoft wydał też kilka przeglądarkowych gier free-to-play, z których największym sukcesem okazały się takie tytuły, jak The Settlers Online, Anno Online oraz Might & Magic: Heroes Online.
Lata 2010-2020
W listopadzie 2011 roku koncern przejął na własność fińskie studio deweloperskie RedLynx, twórców popularnej serii Trials. W styczniu roku 2013 nabył od upadającego THQ Inc. prawa do powstającej w studiu Obsidian Entertianment gry South Park: Kijek Prawdy. W tym samym roku ogłosił też swe plany dotyczące potężnych inwestycji w biura w Montrealu oraz Quebec, obejmujące m.in. rozwój wewnętrznego studia motion capture oraz integrację infrastruktury sieciowej gier Ubisoftu. Pod koniec 2014 roku firma wydała grę wyścigową The Crew autorstwa francuskiego studia Ivory Tower, które po kilku miesiącach stało się kolejnym nabytkiem koncernu.
W marcu 2015 roku Ubisoft utworzył w brytyjskim Newcastle zupełnie nowe Centrum Relacji Konsumenckich, integrujące pracę zespołów pomocy technicznej i menadżerów społeczności. W październiku tego samego roku francuski koncern medialny Vivendi nabył 6 procent akcji firmy Ubisoft; w obawie przed próbami przejęcia kontroli nad firmą, Yves Guillemot zwrócił się do inwestorów indywidualnych z prośbą o nieco większe zaangażowanie prywatnego kapitału. Vivendi nie zrezygnowało jednak ze swych planów i dzięki przejęciu firmy Gameloft (założonej i zarządzanej przez Michela Guillemota) zwiększyło swe udziały do 15, a w kolejnych miesiącach do poziomu 22,8 procent.
Lata 20. XXI wieku, widmo nowych problemów i konieczne zmiany
W kolejnych latach Francuski gigant wypuszczał nowe, rozbudowane produkcje reprezentujące jego najbardziej znane marki, jak Far Cry 6 (2021), nowe części serii Just Dance czy Tom Clancy’s Rainbow Six: Extraction (2022). Nieco mniejszą skalą od swoich poprzedniczek cechowały się natomiast gry Assassin’s Creed: Mirage (2023), The Crew: Motorfest (2023) oraz Prince of Persia: Zaginiona korona (2024).
Ponadto firma nie stroniła od innych dużych projektów, wśród których prym wiodły: Riders Republic (2021), Mario + Rabbids: Sparks of Hope (2022) oraz Avatar: Frontiers of Pandora (2023). Wydawca nie omieszkał również trochę poeksperymentować, dostarczając quasi-sportowe Roller Champions (2022), dostępne w modelu free-to-play, a także przygotowaną z myślą o zestawach rzeczywistości wirtualnej grę Assassin’s Creed: Nexus VR (2023).
W międzyczasie, we wrześniu 2022 roku, firma Tencent zainwestowała dodatkowe środki w należącą do braci Guillemot spółkę Guillemot Brothers Limited. Poza tym w październiku 2023 roku Ubisoft nawiązał współpracę z Microsoftem i przejął prawa do obsługi w chmurze gier wydawanych przez Activision Blizzard.
Rok 2024 upłynął Ubisoftowi pod znakiem takich gier, jak Prince of Persia: Zaginiona korona, Skull and Bones (które w końcu opuściło deweloperskie piekło) oraz Star Wars: Outlaws. Choć ta ostatnia była jednym z pierwszych projektów na licencji Star Wars od 2013 roku, za którym nie stała firma Electronic Arts, a także reprezentowała bestsellerową markę i doczekała się ciepłego przyjęcia ze strony branżowych mediów, nie odniosła spodziewanego sukcesu komercyjnego.
Nawarstwiające się problemy
Zmniejszająca się wycena giełdowa Ubisoftu zaowocowała wystosowaniem listu otwartego, w którym inwestorzy domagali się przeprowadzenia niezbędnych zmian, obejmujących nie tylko katalog firmy oraz jej strukturę (a co za tym idzie – redukcję etatów), lecz również sam szczyt (na czele z wymianą dyrektora generalnego, którym pozostawał wówczas Yves Guillemot). Wszystko to doprowadziło do kolejnych spadków cen akcji Ubisoftu, które znalazły się na poziomie zbliżonym do minimum z ostatnich dziesięciu lat.
Francuski gigant nie czekał biernie na rozwój sytuacji i przystąpił do działania. Najpierw dowiedzieliśmy się, że premierę gry Assassin’s Creed: Shadows przesunięto na rok 2025, a także zdecydowano o jej równoczesnym debiucie zarówno w Ubisoft Store oraz Epic Games Store, jak i na platformie Steam. Poza tym ogłoszono, że na Steama trafi Star Wars: Outlaws (oprócz tego autorzy obiecali graczom szeroko zakrojoną naprawę tego projektu). Wreszcie firma zdecydowała, że od tej pory wszystkie jej produkcje będą pojawiać się na Steamie w dniu premiery, co nie miało miejsca od 2019 roku. Na tym nie koniec, gdyż dodatkowo Francuzi rozpoczęli wewnętrzne dochodzenie, którego celem było zbadanie przyczyn drastycznie pogarszającego się stanu firmy i jego rychła poprawa, „zwłaszcza w kwestiach dotyczących podejścia do graczy”.
Na początku października gruchnęła nieoficjalna wiadomość opublikowana przez serwis Bloomberg, zgodnie z którą Tencent mający wówczas niespełna 10 procent udziałów w Ubisofcie, miał prowadzić rozmowy z rodziną Guillemot (posiadającą wtedy 14 procent udziałów) na temat wspólnego wykupu opisywanej firmy. Wszystko po to, by wzmocnić jej wartość po rekordowej stracie z 2024 roku.
Co więcej, lista komplikacji, z którymi musiał zmierzyć się francuski gigant, nie kończyła się na problemach finansowych. 9 października Ubisoftowi został wytoczony pozew za przesyłanie danych osobowych użytkowników Ubisoft+ oraz Ubisoft Store do firmy Meta bez ich zgody. Jakby tego było mało, na wieść o planowanym powrocie (częściowym, bo na co najmniej 3 dni w tygodniu) do biur, pracownicy francuskich oddziałów Ubisoftu zorganizowali protesty, domagając się między innymi negocjacji dotyczących planowanych zmian, podwyżek oraz „dialogu społecznego”. Poza tym niedługo później pojawiły się nieoficjalne doniesienia, zgodnie z którymi z włoskiego oddziału firmy (którego siedziba mieściła się w Mediolanie) miało odejść kilku weteranów.
Światełka w tunelu
Inne pogłoski dotyczyły rozwiązania ekipy stojącej za Prince of Persia: The Lost Crown (którego powodem miała być niewystarczająco wysoka sprzedaż tej pozycji). Niemniej francuski gigant szybko je sprostował, przekonując, że deweloperzy stojący za przygodami Księcia wciąż są jego pracownikami, przy czym zostali przydzieleni do „innych projektów”.
Choć oficjalnie te ostatnie pozostawały tajemnicą, serwis Insider-Gaming donosił, że mowa była o Beyond Good & Evil 2, następnej głównej części serii Ghost Recon oraz enigmatycznym projekcie Steambot, rzekomo będącym remakiem Raymana. W istocie firma Ubisoft niedługo później potwierdziła, że Ubisoft Montpellier i Ubisoft Milan pracują nad nowymi przygodami charakterystycznego bohatera, aczkolwiek nie ujawniła, czy faktycznie był to remake, czy też zupełnie nowa część serii. Co ciekawe, w pracach nad nowym Raymanem miał uczestniczyć Michel Ancel, który w 2020 roku opuścił szeregi Ubisoftu. Inne światełko w tunelu dotyczyło stanu Beyond Good & Evil 2, które zgodnie z nieoficjalnymi informacjami miało być na dobrej drodze do (odległego, ale jednak) finiszu. Warto przy tym dodać, że w październiku 2024 roku szefem ostatniego z wymienionych projektów został Francis Coldeboeuf.
Pomimo że z opublikowanego pod koniec października raportu finansowego za pierwszą połowę roku fiskalnego 2024-2025 wynikało, iż Ubisoft odnotował dużą stratę (powodem takiego stanu rzeczy była między innymi sprzedaż Star Wars: Outlaws, która wypadła „poniżej oczekiwań”), nadzieję na poprawę sytuacji pokładano w Assassin’s Creed: Shadows, dalszych sukcesach gier reprezentujących inne popularne marki, a także w koncentracji na graczu i wydawaniu bardziej dopracowanych gier.
Ubisoft Connect (Uplay)
Uplay to rozwijana przez firmę Ubisoft platforma dystrybucji cyfrowej i zarządzania cyfrowymi prawami do gier, pełniąca również rolę platformy do rozgrywki wieloosobowej oraz serwisu społecznościowego dla graczy. Usługa dostępna jest na wszystkich kluczowych platformach sprzętowych, wliczając w to komputery PC, konsole firm Sony, Microsoft i Nintendo, a także popularne urządzenia mobilne z systemami iOS, Android oraz Windows Phone. Serwis Uplay posiada własny system osiągnięć, w którym za wykonywanie wyznaczonych celów gracze zdobywają specjalne punkty Uplay, zwane jednostkami. Mogą być one następnie wykorzystane celem odblokowania specjalnych nagród: tapet, dodatkowych misji czy przedmiotów w różnych grach firmy Ubisoft. Integralną częścią serwisu jest sklep, w którym możemy nabyć również wybrane gry innych producentów, jednak wszystkie funkcje usługi wykorzystywane są wyłącznie przez gry Ubisoftu.
Usługa Uplay została uruchomiona w roku 2009, równolegle z premierą gry Assassin’s Creed II, którą po zakupie należało aktywować za pośrednictwem tej platformy. Pierwotnie do obsługi Uplay służyła prosta aplikacja o nazwie Ubisoft Game Launcher, którą w lipcu 2012 roku zastąpił klient Uplay, wykonany na wzór klientów innych popularnych platform dystrybucji cyfrowej pokroju Steama czy Origin. Klient Uplay łączy konta gracza z różnych platform sprzętowych (PC, konsole, urządzenia mobilne oraz Facebook) i pozwala na zakup oraz uruchamianie gier, gromadzenie waluty i nagród, a także komunikowanie się z innymi użytkownikami serwisu.
W momencie uruchomienia usługi na komputerach PC, wymagała ona stałego połączenia z Internetem, co stało się przyczyną wielu problemów technicznych. Gier korzystających z Uplay nie dało się uruchomić w trybie offline, zaś utrata połączenia z siecią powodowała zatrzymanie rozgrywki i cofnięcie gracza do ostatniego punktu kontrolnego. Wobec licznych protestów użytkowników, wymóg stałego połączenia z Internetem został zniesiony pod koniec 2010 roku i zastąpiony koniecznością jednorazowej aktywacji gry. Mimo to, podobne rozwiązania znalazły się jeszcze w kilku wydanych po 2010 roku grach, takich jak Driver: San Franciso, From Dust czy The Crew. W początkowym okresie funkcjonowania usługi Uplay, niektóre gry Ubisoftu wymagały też specjalnej przepustki sieciowej o nazwie Uplay Passport. Firma wycofała się jednak z tego rozwiązania pod koniec 2013 roku.
W październiku 2020 roku podjęto decyzję o połączeniu usług Uplay i Ubisoft Club pod wspólnym szyldem Ubisoft Connect. W tym samym czasie Uplay+ zostało przemianowane na Ubisoft+.
UbiWorkshop i Ubisoft Motion Pictures
Na przestrzeni lat firma Ubisoft aktywnie promowała swe najważniejsze marki nie tylko na rynku gier wideo. W maju 2010 roku swoją premierę miał film kinowy Książę Persji: Piaski Czasu w reżyserii Mike’a Newella, bazujący na rozwijanej przez Ubisoft serii gier Prince of Persia. Firma założyła też w Montrealu własny oddział o nazwie UbiWorkshop, którego zadaniem było tworzenie we współpracy z cenionymi artystami limitowanych artbooków, a także filmów krótkometrażowych i komiksów, inspirowanych grami Ubisoftu. Nakładem firmy ukazały się m.in. trzy krótkometrażówki, a także kilka serii komiksowych oraz książek, osadzonych w uniwersum cyklu Assassin’s Creed.
W styczniu 2011 roku w Rennes utworzony został kolejny oddział firmy, Ubisoft Motion Pictures, na którego czele stanął Gérard Guillemot. Pierwszą produkcją studia był stworzony we współpracy ze stacją telewizyjną Nickelodeon i debiutujący w roku 2013 serial animowany Rabbids Invasion, którego bohaterami uczyniono zwariowane kórliki, pojawiające się początkowo w produkcjach z serii Rayman, a następnie także we własnym cyklu gier. Serial doczekał się też poświęconej mu atrakcji o nazwie Les Lapins Cretins w słynnym francuskim parku rozrywki Futuroscope. W roku 2017 swoją premierę miał pierwszy fabularny film kinowy koprodukowany przez Ubisoft Motion Pictures, opowiadający zupełnie nową historię ze świata Assassin’s Creed. Jeszcze w 2016 roku koncern ujawnił też plany stworzenia kolejnych filmów fabularnych, bazujących na takich markach, jak Far Cry, Watch Dogs, Tom Clancy’s Ghost Recon, Tom Clancy’s Splinter Cell oraz Tom Clancy’s The Division.