Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Krafton

Firma producent wydawca

Utworzony przez południowokoreańską firmę Bluehole w listopadzie 2018 roku holding, którego siedziba mieści się w mieście Seongnam. Nazwa KRAFTON nawiązuje do średniowiecznych rzemieślniczych gildii i została wybrana spośród dziewięciuset innych, po trwającym pięć miesięcy procesie selekcji.

Historia firmy Krafton

Początek działalności i dynamiczny rozwój

5 listopada 2018 roku firma Bluehole poinformowała o utworzeniu holdingu KRAFTON, mającego zrzeszać wszystkie należące do niej podmioty pod ujednoliconą marką. Oprócz Bluehole pod skrzydłami KRAFTON znalazły się takie firmy, jak PUBG Corporation, Bluehole Pnix, Bluehole Squall, Red Sahara Studios oraz Delusion Studio.

W czerwcu 2019 roku pod banderą KRAFTON powstała jeszcze jedna firma – Striking Distance Studios. Na czele tego zespołu stanął Glen Schofield, który wcześniej był m.in. jednym z założycieli słynnego Sledgehammer Games. Ekipa miała zająć się tworzeniem gier fabularnych osadzonych w uniwersum Playerunknown's Battlegrounds, a swój pierwszy projekt zapowiedziała podczas The Game Awards 2020. Mowa o survival horrorze pod tytułem The Callisto Protocol, którego wydawcą miał być właśnie KRAFTON.

W grudniu 2020 roku KRAFTON podał do wiadomości, że wchłonął dział wydawniczy PUBG Corporation. Zespół, który pracował nad rozwojem projektu Playerunknown's Battlegrounds, miał od tej pory funkcjonować jako PUBG Studio. Rok 2020 przyniósł również zamknięcie dywizji Bluehole Squall, co było pokłosiem wewnętrznych konfliktów. Ponadto w 2020 roku Bluehole Pnix i Delusion Studio zostały połączone w jeden byt – RisingWings. 13 maja 2021 roku KRAFTON poinformował natomiast o przejęciu południowokoreańskiego Dreamotion. W październiku 2021 roku dowiedzieliśmy się z kolei, że pod skrzydła rosnącego giganta przeszedł zespół Unknown Worlds Entertainment, któremu rozpoznawalność na całym świecie przyniosła marka Subnautica.

W listopadzie 2022 roku ujawniono, że KRAFTON przejął kolejne studio: zespół Neon Giant, który wcześniej dostarczył dość ciepło przyjętą grę The Ascent. Pod skrzydłami nowego właściciela ekipa miała przygotować strzelankę FPP z otwartym światem.

Duchowy następca Dead Space, konkurencja dla The Sims i inne projekty

2 grudnia 2022 roku zadebiutowało The Callisto Protocol. Średnia ocen przyznanych temu tytułowi przez branżowe media mieściła się w przedziale 68-70/100 (w zależności od platformy), z kolei na Steamie oceniono go „w większości pozytywnie”. Gracze i recenzenci narzekali na problemy z jego wydajnością, z kolei analitycy nie byli zachwyceni jego wynikami sprzedaży. Przy kosztach rzędu 162 milionów dolarów liczono, że produkcja szybko osiągnie próg 5 milionów sprzedanych egzemplarzy; tymczasem w zakładanym okresie w ręce graczy trafiły „zaledwie” 2 miliony kopii gry.

Jak później przekonywał Glen Schofield, The Callisto Protocol miało zadebiutować w niezadowalającym stanie przede wszystkim ze względu na niewystarczającą ilość czasu, który wydawca dał deweloperom na ukończenie projektu. W rezultacie autorzy zostali zmuszeni do wycięcia zawartości, a także do oddania w ręce graczy produkcji borykającej się z problemami technicznymi. Choć później znacząco ją usprawniono za sprawą łatek, ostatecznie The Callisto Protocol nie spełniło oczekiwań. Niemniej w sierpniu 2024 roku dowiedzieliśmy się, że omawiana pozycja otrzyma spin-off w postaci roguelike’owej gry akcji pod tytułem [Redacted].

Na kolejną dużą premierę od firmy Krafton trzeba było zaczekać do lutego 2024 roku, kiedy to zadebiutował Moonbreaker – turowy bitewniak od Unknown Worlds Entertainment. Produkcja doczekała się „bardzo pozytywnych” recenzji na Steamie, jednak nie zdołała powtórzyć oszałamiającego sukcesu poprzedniego dzieła studia – Subnautiki.

Sama firma Krafton nie ograniczyła się przy tym wyłącznie do roli wydawcy. W 2021 roku wypuściła taktyczne i niezbyt udane Thunder Tier One. W następnej kolejności do jej katalogu trafiły projekty Dark and Darker Mobile (będący mobilną wersją sieciowego Dark and Darker, które cieszyło się dużą popularnością na komputerach osobistych) oraz inZOI – symulator życia stający w szranki z cyklem The Sims.

Poza tym w sierpniu 2024 roku Krafton pochwalił się, że nabył studio Tango Gameworks (tym samym ratując je przed zamknięciem) oraz prawa do marki Hi-Fi Rush.


Gry w produkcji i planach

inZOI PC2025

Dark and Darker Mobile AND, iOS2025

Wyprodukowane i wydane gry

Plany wydawnicze na przyszłość

inZOI2025

Dark and Darker Mobile2025

Subnautica 22025

Współpracujący z Krafton producenci gier

Lista producentów gier wydawanych przez Krafton


Striking Distance Studios

Unknown Worlds Entertainment

PUBG Studios

fragOut Studio

W Polsce Krafton współpracuje z:


Plaion Polska / Koch Media Poland