Ubisoft Montreal
Firma producent
Kanadyjskie studio deweloperskie z siedzibą w Montrealu, które należy do firmy Ubisoft. Zespół Ubisoft Montreal tworzy gry na komputery osobiste, konsole i urządzenia mobilne, a w jego portfolio prym wiodą serie: Tom Clancy’s Splinter Cell, Prince of Persia, Far Cry oraz Assassin’s Creed. Swoje projekty studio opracowuje samodzielnie lub we współpracy z innymi ekipami działającymi pod banderą francuskiego wydawcy.
Historia Ubisoft Montreal
Początek działalności
Dzieje Ubisoftu Montreal rozpoczynają się w 1996 roku. Wówczas to firma Ubisoft zaczęła nosić się z zamiarem otwarcia nowego studia deweloperskiego w kanadyjskiej prowincji Quebec, zaś miasto Montreal poszukiwało nowych dróg rozwoju. Negocjacje pomiędzy władzami Montrealu i Quebecu oraz przedstawicielami Ubisoftu dobiegły końca w kwietniu 1997 roku, kiedy to podjęto decyzję o założeniu Ubisoft Divertissements Inc., które miało być znane światu pod nazwą Ubisoft Montreal.
Powodem, dla którego francuski gigant celował właśnie w to miasto, była możliwość zatrudnienia pracowników posługujących się językiem francuskim przy jednoczesnym umiejscowieniu studia w pobliżu Stanów Zjednoczonych. Dodatkowym atutem było otrzymanie od władz miasta i prowincji dotacji na każdego pracownika (wynoszącej 25 000 dolarów kanadyjskich przez pięć lat).
Docelowo Ubisoft Montreal miał zapewnić 500 nowych miejsc pracy, jednak zespół rozpoczął działalność znacznie skromniej, bo z 50 pracownikami. W 1999 roku dołączył do niego Martin Tremblay, który początkowo objął funkcję wiceprezesa wykonawczego, a po roku został dyrektorem operacyjnym studia.
Od gier dla dzieci do Splinter Cella
W pierwszych latach działalności Ubisoft Montreal tworzył gry przeznaczone dla młodszych odbiorców. Sytuacja uległa zmianie w 2002 roku, kiedy to światło dzienne ujrzał opracowany przez niego Tom Clancy’s Splinter Cell. Produkcja ta odniosła spektakularny sukces artystyczny i komercyjny, nawiązując wyrównaną walkę ze święcącą wówczas triumfy serią Metal Gear Solid i dając początek cyklowi rozwijanemu w kolejnych latach.
Co ciekawe, powstanie pierwszej przygody Sama Fishera było możliwe nie tylko dzięki przejęciu przez Ubisoft firmy Red Storm Entertainment, a wraz z nią – praw do marki Tom Clancy’s. Projekt oparto bowiem na nigdy nieukończonej przez nowojorski oddział francuskiego wydawcy strzelance TPP z elementami skradanki pod tytułem The Drift.
Prince of Persia, Far Cry i Assassin’s Creed
W międzyczasie, bo w 2001 roku, Ubisoft nabył prawa do szeregu nowych marek. Wśród nich prym wiódł Prince of Persia, a zadanie przywrócenia mu dawnego blasku przypadło w udziale Ubisoftowi Montreal. Ekipa wywiązała się z niego, zatrudniając Jordana Menchera – autora oryginalnych przygód Księcia Persji – jako konsultanta fabuły. Wydana w 2003 roku gra Prince of Persia: Piaski czasu odniosła wielki sukces, dając początek drugiemu cyklowi rozwijanemu przez Ubisoft Montreal.
Trzecią dużą marką, której rozwój przypadł w udziale opisywanemu zespołowi, był Far Cry. Co prawda pierwsza odsłona tego cyklu (wydana w 2004 roku) została wykreowana przez ekipę Crytek, jednak kolejne gry spod tego szyldu (począwszy od wydanego w 2008 roku Far Cry’a 2) były już dziełami Ubisoftu Montreal. Na ich potrzeby opracowano dedykowany silnik, czyli Dunię, który oparto na technologii CryEngine.
Czwarta duża seria rozwijana przez Ubisoft Montreal to Assassin’s Creed. Co ciekawe, początkowo planowano stworzyć spin-off osadzony w okresie Trzeciej Krucjaty, pozwalający graczom wcielić się w jednego z Asasynów, a zarazem ochroniarza tytułowego księcia. Ostatecznie jednak zdecydowano się oprzeć na tym pomyśle zupełnie nową markę. Pierwsze Assassin’s Creed, będące grą akcji TPP, zadebiutowało w 2007 roku.
Od małego studia do branżowego molocha
Sukcesy odnoszone przez Ubisoft Montreal sprawiły, że studio rosło w szybkim tempie. W 2007 roku firma zatrudniała 1600 pracowników, w 2013 roku liczba członków zespołu przekroczyła 3000, z kolei w 2023 roku jego szeregi zasilało ponad 4000 osób.
W międzyczasie Ubisoft Montreal nie tylko rozwijał swoje kluczowe, wyżej wymienione marki, lecz również zajmował się innymi projektami. Mowa między innymi o takich grach, jak Tom Clancy’s Rainbow Six Vegas (2006) i jego kontynuacja (2008), Avatar: The Game (2009), Child of Light (2014), Tom Clancy’s Rainbow Six Siege (2015), Watch Dogs (2014) i jego sequel (2016), For Honor (2017) czy Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction (2022).
Ponadto dobra passa Ubisoftu Montreal przyczyniła się do umocnienia pozycji zarówno samego francuskiego wydawcy, jak i miasta Montreal. Z czasem do tego ostatniego zawitały również inne firmy z branży gier wideo, jak Electronic Arts, Eidos, THQ czy Warner Bros. Games.