Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Ubisoft Quebec

Firma producent

Kanadyjskie studio deweloperskie z siedzibą w mieście Quebec, które od początku działalności należy do firmy Ubisoft. Zespół Ubisoft Quebec tworzy gry na komputery osobiste i konsole, a wśród jego projektów prym wiodą: Assassin’s Creed Syndicate, Assassin’s Creed: Odyssey, Immortals: Fenyx Rising oraz Assassin’s Creed: Shadows.

Historia Ubisoft Quebec

Początek działalności

Dzieje Ubisoftu Quebec oficjalnie rozpoczynają się 27 czerwca 2005 roku. Na czele otwartego wówczas studia stanął Nicolas Rioux, a jego drugim współzałożycielem był Andrée Cossette. Zespół zaczął z wysokiego C, bo w 2006 roku dostarczył grę Tom Clancy’s Rainbow Six: Critical Hour na konsolę Xbox, reprezentującą bestsellerową serię strzelanek taktycznych.

Projekty na licencji

Niemniej, na przestrzeni kolejnych lat Ubisoft Quebec koncentrował się na projektach mniejszego kalibru, wśród których prym wiodły gry oparte na licencjach oraz konwersje dużych produkcji. Mowa między innymi o takich przedsięwzięciach, jak Open Season z 2006 roku (opracowany we współpracy z Ubisoftem Montreal), Tom Clancy’s Rainbow Six Vegas na PSP (2006), TMNT: Teenage Mutant Ninja Turtles na PSP i Nintendo DS (2007), Prince of Persia: The Forgotten Sands na PSP i Nintendo Wii (2010), The Black Eyed Peas Experience na Nintendo Wii (2011) czy The Avengers: Battle for Earth na Xboksa 360 i Nintendo Wii (2012).

W międzyczasie, bo w marcu 2010 roku, w szeregi Ubisoftu Quebec została wcielona przejęta przez francuskiego wydawcę ekipa Longtail Studios.

Gra w pierwszej lidze

Rok 2013 zapoczątkował przełom w działalności Ubisoftu Quebec. We wrześniu jego firma-matka, czyli Ubisoft, ogłosiła bowiem, że zamierza zainwestować w niego 373 miliony dolarów kanadyjskich, co miało zaowocować powiększeniem jego załogi o nawet 500 członków. Na przestrzeni kolejnych lat Ubisoft Quebec stopniowo się rozrastał; jego szeregi zasilił między innymi Mike Laidlaw, by w latach 2018-2020 piastować stanowisko jego dyrektora kreatywnego. W kwietniu 2019 roku ekipa przeniosła się do nowej siedziby w dzielnicy Saint-Roch.

Co zaś tyczy się gier tworzonych przez Ubisoft Quebec – w 2013 roku zadebiutowało opracowane przez to studio DLC do gry Assassin’s Creed IV: Black Flag, zatytułowane Freedom Cry. W 2015 roku wydano grę Assassin’s Creed: Syndicate; była ona pierwszą główną odsłoną tego cyklu, niestworzoną przez zespół Ubisoft Montreal. W jej ślady w 2018 roku poszło Assassin’s Creed: Odyssey, z kolei rok 2020 przyniósł premierę innego „mitologicznego” projektu studia – gry Immortals: Fenyx Rising.

W 2024 roku zapowiedziano Assassin’s Creed: Shadows, czyli trzynastą główną część tego cyklu. Choć początkowo planowano, że zadebiutuje ona w listopadzie, ostatecznie zdecydowano się przesunąć jej premierę na luty 2025 roku.