Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Striking Distance Studios

Firma producent

Studio deweloperskie z siedzibą w kalifornijskim San Ramon (Stany Zjednoczone), od 2019 roku działające pod skrzydłami firmy KRAFTON. Na czele zespołu stoi Glen Schofield, a jego debiutanckim projektem jest survival horror science fiction pod tytułem The Callisto Protocol.

Historia Striking Distance Studios

Początek działalności i zapowiedź duchowego następcy Dead Space

Striking Distance Studios rozpoczęło działalność w czerwcu 2019 roku. Siedziba studia mieściła się w kalifornijskim San Ramon (Stany Zjednoczone), a na jego czele stanął Glen Schofield, który wcześniej pełnił kluczowe role między innymi w takich zespołach, jak Crystal Dynamics, Visceral Games, oraz Sledgehammer Games. Ekipa miała działać pod skrzydłami firmy KRAFTON i zająć się tworzeniem skoncentrowanych na fabule produkcji osadzonych w uniwersum gry Playerunknown's Battlegrounds. Jak się okazało pod koniec 2020 roku, niejako przy okazji deweloperzy zamierzali również opracować duchowego następcę kultowego Dead Space.

Podczas gali The Game Awards 2020 twórcy zaprezentowali światu pierwszy zwiastun swojego debiutanckiego projektu. Mowa o survival horrorze science fiction zatytułowanym The Callisto Protocol, który miał przenieść graczy do roku 2320, do opanowanego przez krwiożercze mutanty więzienia ulokowanego na tytułowym księżycu Jowisza. Produkcja, określana przez twórców mianem „gry AAAA”, zmierzała na komputery osobiste, PlayStation 5 oraz Xboksy Series X/S. The Callisto Protocol zadebiutował 2 grudnia 2022 roku. Co ciekawe, oprócz początkowo wymienianych platform docelowych, tytuł trafił również na PlayStation 4 oraz Xboksa One.

Problematyczna premiera The Callisto Protocol

Debiutanckie dzieło Striking Distance Studios otrzymało od branżowych mediów oceny, których średnia, w zależności od platformy, mieściła się w przedziale 68-70/100 (według serwisu Metacritic); na Steamie tytuł doczekał się natomiast „w większości pozytywnych” recenzji... choć początkowo znakomita większość graczy odradzała jego zakup. Gra cierpiała na szereg bolączek, z których największą były problemy z wydajnością. Twórcy szybko zabrali się do jej łatania, co znacząco poprawiło jej odbiór. Niemniej, projekt nie spełnił pokładanych w nim oczekiwań – choć analitycy prognozowali, że jego sprzedaż szybko przebije barierę 5 milionów egzemplarzy, w zakładanym okresie pozycja trafiła w ręce „tylko” 2 milionów graczy. Niemniej, ekipa Striking Distance Studios nie składała jeszcze broni i przystąpiła do rozbudowy swojego dzieła. W efekcie gra The Callisto Protocol doczekała się nie tylko szeregu poprawek, lecz również nowej zawartości, jak dodatkowe tryby rozgrywki.

Fala zwolnień

Niestety wysiłek całego zespołu nie ustrzegł go przed falą zwolnień, która zgodnie z doniesieniami jego byłych członków przeszła przez studio wraz z początkiem sierpnia 2023 roku. Skala redukcji etatów w firmie oraz jej potencjalne konsekwencje nie były jeszcze znane. Niedługo później, bo we wrześniu 2023 roku, szeregi studia opuścił sam jego szef oraz założyciel, czyli Glen Schofield. Tego samego dnia z zespołu odeszli Stacey Hirata (dyrektor operacyjny) oraz Johnny Hsu (dyrektor finansowy).

Schofielda zastąpił Steve Papoutsis, który dotychczas odpowiadał za planowanie kolejnych przedsięwzięć studia i zarządzanie rozwojem nowymi projektami. Warto odnotować, że Papoutsis to branżowy weteran, który wcześniej pracował między innymi w firmach Crystal Dynamics oraz Electronic Arts.

Co ciekawe, niepowodzenie The Callisto Protocol prawdopodobnie pociągnęło na dno inne studio deweloperskie. Mowa o Puny Human, które na początku października 2023 roku musiało zakończyć działalność. Po tym jak jeden z jego klientów „odmówił dokonania wcześniej uzgodnionych płatności”, co stanowiło dla tego 20-osobowego zespołu finansową katastrofę, firma została zmuszona do zwolnienia pracowników i przygotowania gruntu pod zamknięcie. Choć Puny Human nie powiedziało wprost, że sprawa ma związek z The Callisto Protocol, był to najświeższy projekt, przy którym ta ekipa pracowała na zlecenie.

Z czasem Glen Schofield zaczął przekonywać, że winę za problemy The Callisto Protocol ponosiła niewystarczająca ilość czasu, który jego zespół otrzymał od wydawcy na ukończenie projektu. W efekcie studio zostało zmuszone do wycięcia zawartości ze swojego dzieła i oddania w ręce graczy produktu niewystarczająco dobrze przetestowanego pod kątem technicznym.

[Redacted], czyli spin-off The Callisto Protocol

W marcu 2024 roku Striking Distance Studios ogłosiło, że opracuje spin-off The Callisto Protocol. Project Birdseye, bo pod takim roboczym tytułem powstawało owe dzieło, było grą akcji z widokiem z lotu ptaka i wyraźnie zarysowanymi elementami roguelike’a, zabierającą nas do dobrze znanego więzienia Black Iron opanowanego przez przerażające monstra. W sierpniu projekt doczekał się oficjalnej zapowiedzi i tytułu – od tej pory miał być znany jako [Redacted], a jego premierę wyznaczono na 31 października 2024 roku.


Wydawcy gier Striking Distance Studios

Wydawcy gier wyprodukowanych przez Striking Distance Studios:


Krafton