Mojang Studios
Facebook: https://www.facebook.com/teammojang/
Szwedzkie studio deweloperskie, którego siedziba mieści się w Sztokholmie. Choć portfolio Mojang Studios (wcześniej Mojang AB) zawiera również inne tytuły, światową sławę zapewnił mu bestsellerowy Minecraft. Mojang Studios nie tylko tworzy gry wideo, lecz także prowadzi działalność wydawniczą. Od listopada 2014 roku ekipa znajduje się pod skrzydłami firmy Microsoft, a na jej czele stoi Jonas Martensson.
Historia
Wurm Online, czyli prehistoria
Historia studia Mojang rozpoczyna się w 2007 roku, gdy opracowana przez Markusa Perssona (znanego również jako „Notch”) oraz Rolfa Janssona gra MMORPG zatytułowana Wurm Online zaczęła na siebie zarabiać. Wówczas deweloperzy założyli firmę Mojang Specifications, która miała czuwać nad rozwojem tego projektu. Niedługo później pierwszy z wymienionych deweloperów opuścił jednak jej szeregi, zachowując prawo do używania jej nazwy, z kolei Jansson, który w niej pozostał, przemianował ją na Code Club.
Narodziny i spektakularny sukces Minecrafta
W 2009 roku pod szyldem Mojang Specifications Persson rozpoczął produkcję gry Minecraft. Tytuł oparty na kodzie źródłowym wcześniejszego projektu „Notcha” – RubyDung – zadebiutował w płatnej wersji alfa w czerwcu tego samego roku. Produkcja była dystrybuowana wyłącznie poprzez oficjalną stronę internetową, dzięki czemu Persson nie musiał dzielić się z innymi podmiotami zyskami z jej sprzedaży. We wrześniu 2010 roku do Perssona dołączył Jakob Porser, a Mojang Specifications zostało przemianowane na Mojang. Z czasem studia zaczęło się rozrastać – w listopadzie 2012 roku firma zatrudniała już dwudziestu pięciu pracowników.
Sam Minecraft stopniowo zyskiwał na popularności – w styczniu 2011 roku mógł się pochwalić pierwszym milionem zarejestrowanych użytkowników, z kolei na zdobycie kolejnych dziewięciu milionów potrzebował zaledwie sześciu miesięcy. Niedługo później studio Mojang przygotowało wersję na urządzenia mobilne, a także zleciło szkockiemu zespołowi 4J Studios opracowanie edycji na Xboksa 360, która zadebiutowała w maju 2012 roku.
Scrolls i konflikt z ZeniMax Media
W marcu 2011 roku firma Markusa Perssona zapowiedziała swoje następne dzieło, czyli karciankę pod tytułem Scrolls. Z uwagi na zbieżność nazw z serią The Elder Scrolls jej właściciel – firma ZeniMax Media – wytoczył Mojangowi proces, który ostatecznie zakończył się ugodą. W jej wyniku studio Mojang zrzekło się praw do marki Scrolls, zachowując możliwość nazwania w ten sposób swojej gry.
Listopad 2011 roku przyniósł natomiast oficjalną premierę Minecrafta, który opuścił fazę beta-testów; od grudnia 2013 roku projekt zaczął pojawiać się na kolejnych platformach – mowa o konsolach Sony i Nintendo oraz Xboksie One, a także o urządzeniach z rodziny Raspberry Pi (które otrzymały jego specjalną wersję stworzoną z myślą o celach edukacyjnych). W październiku 2013 roku na stanowisku wiceprezesa firmy Mojang zasiadł Jonas Martensson.
Przejście pod skrzydła Microsoftu
W 2014 roku Markus Persson ogłosił, że szuka chętnych na zakup jego udziałów w Mojangu; ostatecznie jego wybór padł na firmę Microsoft, która stała się właścicielem studia 15 listopada 2014 roku (za co dwa miesiące wcześniej zapłaciła „Notchowi” dwa i pół miliarda dolarów). Wówczas na czele firmy stanął wyżej wspomniany Jonas Martensson.
Choć w efekcie Mojang znalazł się pod skrzydłami Microsoft Studios (obecnie Xbox Game Studios), nadal pracował nad rozwojem Minecrafta na platformach innych niż komputery osobiste oraz konsole Xbox. Poza tym czuwał nad kolejnymi projektami – w grudniu 2014 roku Scrolls opuściło fazę beta-testów, w 2015 roku zadebiutował Minecraft: Story Mode - A Telltale Games Series stworzony we współpracy z ekipą Telltale Games (który w 2017 roku doczekał się kontynuacji), z kolei w kwietniu 2016 roku na komputerach osobistych pojawiła się stworzona przez opisywany zespół, darmowa gra Crown and Council. W lutym do sprzedaży trafiła natomiast wydana przez Mojang gra Cobalt, za której opracowaniem stało niezależne studio Fatshark.
W czerwcu 2018 roku Scrolls zostało przemianowane na Caller's Bane i przeszło na model free-to-play. We wrześniu 2018 roku zapowiedziano spin-off Minecrafta, zatytułowany Minecraft: Dungeons, zmierzający wyłącznie na komputery osobiste.
Odcięcie się od „Notcha”
W 2019 roku firma Microsoft zaczęła usuwać z Minecrafta ślady po Markusie Perssonie, z uwagi na jego kontrowersyjne poglądy. „Notch” bowiem nie tylko słynie z zamiłowania do teorii spiskowych, lecz także jest posądzany o homofobię oraz rasizm. Najpierw z napisów w menu głównym zniknęła wzmianka o założycielu studia Mojang, a miesiąc później ogłoszono, że nie pojawi się on na obchodach dziesiątych urodzin swojego dzieła, które odbyły się 17 maja. Tymczasem zespół Mojang Studios w spokoju pracował nad kolejnymi projektami. Premiera Minecraft: Dungeons odbyła się 26 maja 2020; gra doczekała się ciepłego przyjęcia ze strony graczy i recenzentów, toteż twórcy zdecydowali się przygotować jeszcze dwa rozszerzenia –Jungle Awakens oraz Creeping Winter.
Poza tym 17 maja 2019 roku zaprezentowano światu Minecraft Earth, czyli grę mobilną korzystającą z technologii rzeczywistości rozszerzonej. Produkcja trafiła do wczesnego dostępu w listopadzie 2019 roku, a tydzień później autorzy obwieścili jej duży sukces. Ostatecznie jednak sukces Minecrafta: Dungeons okazał się bardziej trwały niż miało to miejsce w przypadku Minecrafta: Earth. Ten pierwszy bowiem doczekał się kolejnych rozszerzeń, czyli Howling Peaks, Flames of the Nether oraz Hidden Depths. Drugi z wymienionych projektów co prawda również był rozwijany (a w grudniu 2019 roku zawitał do Polski), jednak w styczniu 2021 roku ogłoszono, że zostanie zamknięty. Winą za taki stan rzeczy obarczono przede wszystkim pandemię COVID-19 i lockdowny na całym świecie, uniemożliwiające swobodne poruszanie się po ulicach miast w towarzystwie innych graczy. Minecraft: Earth miał zostać wycofany z dystrybucji 30 czerwca 2021 roku. Osoby, które skorzystały z mikrotransakcji w omawianym tytule, miały otrzymać rekompensatę w postaci darmowego egzemplarza Minecrafta: Bedrock Edition oraz Minecoinów (wirtualnej waluty do wydania na Rynku Minecrafta).
Rebranding
W międzyczasie, bo 17 maja 2020 roku, studio Mojang ogłosiło, że zmieniło nazwę na Mojang Studios. Miała ona lepiej odzwierciedlać strukturę firmy; wówczas tworzyło ją bowiem kilka zespołów. Ekipa doczekała się również nowego logotypu.
Na przestrzeni kolejnych miesięcy Mojang Studios nie tylko stworzyło jeszcze jedno DLC do gry Minecraft Dungeons (zatytułowane Echoing Void), lecz także pracowało nad zupełnie nowym projektem. Mowa o Minecraft Legends – przygotowanej we współpracy z ekipą Blackbird Interactive produkcji z pogranicza gier akcji i strategii, w której zadaniem graczy miała być obrona krainy Overworld przed najeźdźcami z Netheru. Pozycja zmierzała na komputery osobiste i konsole.
Gra Minecraft Legends zadebiutowała w kwietniu 2023 roku. Niestety w jej przypadku nie można było mówić o hicie. Na platformie Steam omawiany tytuł otrzymał bowiem tylko „mieszane” recenzje, zaś według serwisu Metacritic średnia ocen przyznanych mu przez branżowe media mieściła się w przedziale 65-71/100 (w zależności od platformy). Gra nie cieszyła się również wybitną popularnością. Według serwisu SteamDB w szczytowym momencie grało w nią niespełna 5,5 tysiąca osób na platformie Steam. Na domiar złego popularność tej pozycji błyskawicznie zaczęła spadać, przez co już na przełomie czerwca i lipca 2023 generowała ona praktycznie zerowe zainteresowanie.
We wrześniu 2023 zespół Mojang Studios pochwalił się jednak sukcesem, jakim była gra Minecraft Dungeons. Ekipa poinformowała wówczas, że w tę produkcję zagrało ponad 25 milionów graczy na wszystkich platformach. Bez wątpienia pozytywny wpływ na ów wynik miała obecność opisywanego tytułu w abonamencie Xbox Game Pass. Niestety jednocześnie gruchnęła wiadomość, że wsparcie dla tego projektu dobiegło końca; twórcy zamierzali bowiem skupić się na nowych dziełach.