Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Ubisoft Montpellier

Firma producent

Francuskie studio deweloperskie, działające pod skrzydłami firmy Ubisoft. Zespół Ubisoft Montpellier tworzy gry na komputery osobiste, konsole i urządzenia mobilne, a najbardziej znany jest za sprawą serii Beyond Good and Evil oraz Rayman, a także silnika UbiArt Framework.

Historia Ubisoft Montpellier

Początek działalności jako Ubi Pictures i sukces Raymana

Studio oficjalnie rozpoczęło działalność w 1994 roku, jako Ubi Pictures działające pod skrzydłami firmy Ubisoft. Jego założycielami byli Michel Ancel i Frédéric Houde, którzy znali się już wcześniej.

Pierwszą grą tego zespołu była platformówka pod tytułem Rayman; co ciekawe, podstawę dla niej stanowił stary prototyp stworzony przez Ancela. Produkcja, która w 1995 roku trafiła na konsole i komputery osobiste, odniosła na tyle duży sukces, że stojący za nią zespół mógł nie tylko przystąpić do pracy nad jej kontynuacją, lecz również przenieść się do swojego pierwszego biura, a także zacząć stopniowo się rozrastać.

Rayman 2: The Great Escape, będący już platformówką 3D, zadebiutował w 1999 roku i powtórzył sukces pierwowzoru, ciesząc się uznaniem graczy i recenzentów. W 2001 roku cykl Rayman otrzymał multiplayerowy spin-off pod tytułem Rayman M (będący owocem współpracy Ubi Pictures i studia Ubisoft Milan), z kolei dwa lata później doczekał się pełnoprawnej, trzeciej odsłony, pod tytułem Rayman 3: Hoodlum Havoc.

Beyond Good and Evil i nowy rozdział w historii studia

Rok 2003 to również premiera Beyond Good and Evil, czyli przygodowej gry akcji science fiction, która z czasem doczekała się statusu kultowej. Ponadto pod koniec tego roku studio wchłonęło zespół Tiwak i zostało przemianowane na Ubisoft Montpellier.

Na przestrzeni kolejnych lat ekipa dostarczyła takie produkcje, jak Peter Jackson’s King Kong (2005), Rayman Raving Rabbids (2006), Rabbids Go Home (2009), From Dust (2011; czuwał nad nim słynny Eric Chahi) czy choćby ZombiU (2012). W międzyczasie Ubisoft Montpellier nieustannie rosło i zmieniało siedziby, aż w 2014 roku zagościło w parku biznesowym Bellegarde w Castelnau-le-Lez.

Zawiłe losy Beyond Good and Evil 2 i powrót Raymana

Pierwsze pogłoski o tym, że powstaje Beyond Good and Evil 2, pojawiły się w 2007 roku, jednak oficjalnej zapowiedzi tej pozycji doczekaliśmy się rok później. Niemniej, gra szybko trafiła do tak zwanego deweloperskiego piekła, a jej los przez długi czas pozostawał niejasny.

W międzyczasie Ubisoft Montpellier pracowało nad innymi projektami; wśród nich na szczególną uwagę zasługuje wydany w 2011 roku Rayman Origins. Na jego potrzeby Michel Ancel i jego ekipa opracowali silnik UbiArt Framework, który później wykorzystano w szeregu innych pozycji z katalogu Ubisoftu. Rayman Origins doczekał się kontynuacji w postaci wydanej w 2013 roku gry Rayman Legends.

W 2014 roku Ubisoft Montpellier oddało w nasze ręce osadzoną w czasach I wojny światowej przygodówkę pod tytułem Valiant Hearts: The Great War. Co ciekawe, rok 2014 przyniósł również otwarcie przez Michela Ancela niezależnego Wild Sheep Studios; niemniej, przedsięwzięcie to miało nie kolidować ze sprawowaną przez niego funkcją dyrektora kreatywnego Ubisoft Montpellier.

Cisza na temat Beyond Good and Evil 2 została przerwana dopiero w 2017 roku, kiedy to zaprezentowano nowy zwiastun tej produkcji. Tytuł, który w międzyczasie rozrósł się do gargantuicznych rozmiarów, miał działać w oparciu o nową, autorską technologię – Jade – i być prequelem pierwszej odsłony cyklu. Choć rok 2018 przyniósł prezentację nowych materiałów z tej produkcji, następnie projekt... znów trafił do „limbo”, by w 2022 roku pobić należący do Duke Nukem Forever rekord i zostać najdłużej powstającą grą wideo w historii.

Odejście Ancela

W międzyczasie, bo w 2019 roku, Ubisoft Montpellier przeniosło się do nowego biura w Castelnau-le-Lez. W 2020 roku Michel Ancel został oskarżony przez pracowników Ubisoftu Montpellier o toksyczne zachowanie i choć zaprzeczył tym doniesieniom, niedługo później opuścił szeregi opisywanego studia oraz zespołu Wild Sheep Studios, całkowicie odcinając się od branży gier wideo (niemniej jednocześnie zapewniał, że obydwa wątki nie miały ze sobą żadnego związku). Nowym reżyserem kreatywnym Beyond Good and Evil 2 został Emile Morel; po jego nagłej śmierci w lipcu 2023 roku na tym stanowisku zastąpił go Fawzi Mesmar.

Prince of Persia: The Lost Crown i jeszcze jeden powrót Raymana

W styczniu 2024 roku do sprzedaży trafiła wyprodukowana przez Ubisoft Montpellier platformówka pod tytułem Prince of Persia: Zaginiona korona. Choć gra cieszyła się bardzo wysokimi ocenami, to jednak jej sprzedaż nie zadowoliła wydawcy. W październiku tego samego roku Ubisoft rozwiązał pracujący nad nią zespół i przydzielił go do innych projektów.

Jak nieoficjalnie okazało się niedługo później, te enigmatyczne przedsięwzięcia to między innymi Beyond Good and Evil 2, a także nowa gra spod szyldu Rayman, której stworzenie powierzono zespołowi Ubisoft Milan. Co ciekawe, w prace nad tym ostatnim rzekomo miał być zaangażowany Michel Ancel.

UbiArt Framework

UbiArt Framework to opracowany przez studio Ubisoft Montpellier silnik, który stworzono z myślą o generowaniu dwuwymiarowej grafiki. Choć technologia ta bywa kojarzona głównie z serią Rayman, na przestrzeni lat wykorzystano ją również w innych projektach. Wśród produkcji, które działały w oparciu o nią, prym wiodą:

  1. Gry z serii Rayman (Origins, Legends, Jungle Run, Fiesta Run, Adventures, Mini);
  2. Child of Light;
  3. Valiant Hearts: The Great War;
  4. Just Dance (odsłony 2014-2022).