Taktyka walki | Jak grać, aby wygrać w XCOM Enemy Unknown XCOM: Enemy Unknown poradnik
Ostatnia aktualizacja: 8 sierpnia 2019
Taktyka walki
Dział ten poświęcony jest różnym manewrom, jakie możemy wykorzystać na polu walki w celu zminimalizowania strat własnych oraz ułatwienia eliminacji co odporniejszych kosmitów. Zakłada on, że prowadzimy badania naukowe na bieżąco wraz z pojawianiem się nowych typów obcych oraz, że przyswoiliśmy sobie podstawowe informacje dotyczące mechaniki rządzącej rozgrywką w części taktycznej gry.
Jednym z podstawowych manewrów, wykorzystywanych w początkowej fazie walki jest prawidłowe poruszanie oddziału, kiedy nie wykryliśmy jeszcze żadnego wroga. Jak zostało to wcześniej wspomniane w dziale Wykrywanie przeciwnika jedną z najważniejszych czynności jest poznanie wielkości mapy na której się znajdujemy oraz ewentualnych ścieżek ataku obcych. Po wykonaniu tego, kolejnym krokiem jest znalezienie osłony terenowej, za którą będziemy mogli ukryć komandosów. Polecam w pierwszej kolejności wykorzystać te, które znajdują się w odległości jednego ruchu, oszczędzając drugi punkt akcji na ewentualną wymianę ognia z kosmitami (jeśli nie mamy szczęścia i obcy byli blisko) lub tryb overwatch (jeśli nie odkryliśmy jeszcze przeciwnika).
Następnym krokiem jest obranie jednego punktu (najlepiej przy brzegu mapy) i poruszanie się w jego stronę. Zawsze powinniśmy ruszać komandosów używając jednego punktu akcji, oszczędzając drugi na wypadek pojawienia się wroga. Nie polecam biec na ślepo używając obu akcji - żołnierz zostanie wystawiony na ostrzał, a jego śmierć może spowodować panikę jego kompanów i dalsze straty w ludziach. W pierwszej fazie walki bardzo przydatna jest zdolność snajpera: Battle Scanner. Rzucane jak granat urządzenie odkrywa niewidoczny do tej pory dla nas obszar - jest to naprawdę świetna umiejętność zmniejszająca ryzyko wpadnięcia w zasadzkę w kilku pierwszych turach gry.
Prędzej czy później wykryjemy zgrupowanie obcych, którzy ukryją się za pobliskimi przeszkodami. W tym momencie przydają się zaoszczędzone punkty akcji - żołnierze znajdujący się na tyłach mogą ostrzelać kosmitów (szczególnie przydatne są tutaj wyrzutnie rakiet i karabiny snajperskie), zaś komandosi znajdujący się bliżej wroga mogą wybrać pomiędzy rzucaniem granatów, prowadzeniem ognia zaporowego bądź ukryciem się za przeszkodami (Hunker Down). Jeśli przeciwnik uciekł nam poza pole widzenia można również wykorzystać tryb overwatch - posiada on jednak kilka olbrzymich wad. Po pierwsze: żołnierze oddają strzał ze zmniejszoną celnością, nie tylko marnując amunicję, ale też tracąc ruch (gdyby obcy zatrzymał się w otwartym terenie, zwykły strzał byłby skuteczniejszy). Po drugie: często zdarza się, że jeśli ustawimy kilku komandosów w trybie overwatch, wszyscy oddadzą strzał do tego samego obcego. Gwarantuje to większą szansę na jego zabicie, lecz pozwala dwóm pozostałym kosmitom uciec przed naszym atakiem. Osobiście polecam używać trybu overwatch jedynie u Snajpera (zanim osiągnie maksymalny poziom doświadczenia i będzie mógł oddawać dwa strzały na turę), Heavy ze zdolnością Rapid Reaction oraz Support ze zdolnością Sentinel. Pozostali żołnierze powinni raczej oszczędzić punkt akcji na wykonanie normalnego ataku.
Zostało jeszcze 59% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...
... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium
Abonament dla Ciebie