Obrażenia i trafienia krytyczne w XCOM Enemy Unknown | Turowy system walki XCOM: Enemy Unknown poradnik
Ostatnia aktualizacja: 8 sierpnia 2019
Obrażenia i trafienia krytyczne
Trafienie w cel powoduje, że traci on pewną liczbę punktów życia. Ilość zadanych obrażeń zależy od użytej broni i pomimo, że jest w pewnym stopniu losowa, mieści się w ściśle określonym zakresie.

Czasami patrząc na ilość punktów życia, jaką posiadają niektórzy przeciwnicy (np. Muton lub Chryssalid) możemy się zastanawiać, w jaki sposób możemy ich zabić, zanim dopadną oni naszych żołnierzy. Jednak i w tym przypadku gra oferuje mechanizm, który ułatwia nam walkę z najsilniejszymi obcymi. Niektóre celnie oddane strzały są w stanie trafić w czuły punkt przeciwnika a tym samym zadać znacznie większe obrażenia niż podaje nam gra - są to tzw. trafienia krytyczne. Podczas oddawania strzału zostajemy poinformowani, jaka jest ogólna szansa na wykonanie skuteczniejszego ataku, zaś po naciśnięciu klawisza F1 dowiemy się, co dokładnie wpływa na niego.

Podobnie jak w przypadku strzelania do przeciwnika, tak samo tutaj istnieje kilka modyfikatorów, które mogą zwiększyć, zmniejszyć lub całkowicie zniwelować możliwość trafienia krytycznego. Jeden z nich pochodzi od używanego aktualnie typu broni - to właśnie jej wybór decyduje o tym, czy i jak często nasza postać będzie w stanie zadać bonusowe obrażenia. Karabiny snajperskie posiadają podstawowo 25% szans na trafienie krytyczne, strzelby 20% a karabinki 10%. Pistolety oraz karabiny maszynowe mają natomiast bazowo 0% szans na zadanie dodatkowych obrażeń, stąd używając ich konieczne jest wykorzystywanie innych modyfikatorów.

Najważniejszym modyfikatorem, jaki będziemy starali się uzyskać w prawie każdej sytuacji jest bonus za strzelanie do oflankowanego bądź znajdującego się na otwartym terenie przeciwnika. Wynosi on aż 50% - oznacza to, że co drugi oddany strzał będzie w stanie zadać znacznie większe obrażenia! Co ważniejsze, można go połączyć z pozostałymi bonusami, stąd snajper strzelający w przeciwnika znajdującego się w otwartym terenie posiada aż 75% szans na trafienie krytyczne - tylko najpotężniejsi obcy doczekają się swojej tury.

Tak samo jak podczas celowania, tak również podczas wyliczania szansy na trafienie krytyczne istnieją pewne umiejętności zwiększające zarówno ich częstotliwość jak i ilość dodatkowych obrażeń. Dokładniejsze informacje znajdują się przy opisie poszczególnych klas żołnierzy.