Inwazja obcych | Główny wątek fabularny w XCOM Enemy Unknown XCOM: Enemy Unknown poradnik
Ostatnia aktualizacja: 8 sierpnia 2019
Inwazja obcych
XCOM: Enemy Unknown oprócz losowo generowanych misji posiada również główny wątek fabularny, którego ukończenie doprowadzi nas do ostatecznego zwycięstwa nad przybyszami z kosmosu. W jego skład wchodzą zarówno zadania wykonywane na płaszczyźnie taktycznej (misje polegające na eliminacji bądź złapaniu określonego obcego) jak również te, które możemy wypełnić w części strategicznej gry: budowa odpowiednich instalacji czy rozpoczęcie określonych badań. W celu ukończenia wątku fabularnego konieczne jest wykonanie następujących zadań:
- Przeprowadzenie badań naukowych nad projektem Xeno-Biology. Projekt ten jest dostępny od samego początku gry, wymaga jednak posiadania ciał czterech Sectoidów. Po zebraniu odpowiedniej ilości składników wystarczy wybrać go z listy dostępnej w laboratorium i odczekać kilka dni. Jako, że rezultat badań pozwoli nam wkrótce na chwytanie żywych obcych jest to prawdopodobnie najważniejsza rzecz, nad jaka powinniśmy pracować od samego początku gry.
- Zbudowanie instalacji Alien Containment Facility. Pomieszczenie to jest swojego rodzaju więzieniem dla schwytanych kosmitów - bez niego nie będzie możliwe przesłuchanie złapanych obcych. Oprócz tego potrzebujemy jeszcze ekwipunku pozwalającego na obezwładnienie przeciwnika, co jest naszym następnym celem.
- Wynalezienie i zbudowanie Arc Thrower. Przedmiot ten jest jedyną bronią pozwalającą na chwytanie obcych i tworzy niejako parę wraz z Alien Containment Facility.
- Schwytanie żywego obcego. Nie ma znaczenia, jakiego obcego uda nam się złapać; najważniejsze jest to, aby był żywy. Warto zadanie to wykonać podczas łatwiejszych starć, takich jak np. Alien Abduction lub UFO Crash Site. Możliwe jest również schwytanie obcych podczas innych typów misji, lecz przy np. Alien Terror Attack będziemy prawdopodobnie bardziej zajęci odpieraniem ataków Chryssalidów oraz obroną cywilów, aby znaleźć czas na osłabienie i ogłuszenie jednego obcego. Pamiętaj: aby schwytać obcego trzeba sprowadzić go do 3 lub mniej punktów życia, zbliżyć się do niego na odległość 2-3 pól i użyć Arc Thrower.
- Przesłuchanie żywego obcego. Przesłuchania, podobnie jak badania naukowe prowadzi się w laboratorium. Wystarczy wybrać złapanego obcego z listy i odczekać kilka dni.
- Złapanie żywego Outsidera. Obcy ten zazwyczaj dowodzi statkami zwiadowczymi kosmitów. Musimy zestrzelić taki pojazd lub też odkryć jego lądowisko a następnie wysłać Skyrangera z grupą uderzeniową, koniecznie uzbrojoną w Arc Thrower. Zanim wejdziemy do wnętrza pojazdu polecam oczyścić całą okolicę, a następnie przyszykować komandosów do ostatniego natarcia. Jeden żołnierz wykrywa Outsidera a reszta stara się go delikatnie zranić (polecam w tym celu używać pistolety). Gdy kosmita zostanie na końcówce życia, do akcji wkracza nasz "łapacz" uzbrojony w paralizator. Obcy zostanie dostarczony do bazy w postaci kryształu.
- Przebadanie fragmentu Outsidera. Kolejnym krokiem jest przebadanie fragmentu uprzednio schwytanego obcego. Dzięki niemu odblokuje się plan ataku na bazę obcych.