Psionika | Drużyna i klasy w XCOM Enemy Unknown XCOM: Enemy Unknown poradnik
Ostatnia aktualizacja: 8 sierpnia 2019
Psionika
Jak zostało to już wcześniej wspomniane, zbudowanie instalacji Psionic Labs pozwala nam na przebadanie wszystkich komandosów pod kątem posiadanych zdolności psionicznych. Szansa na to, że będzie on mógł używać ataków psychicznych jest tym większa im wyższy jest jego współczynnik Will, stąd też przed rozpoczęciem testów warto odblokować bonus Iron Will w szkole oficerskiej i zdobyć kilka poziomów doświadczenia. Po otrzymaniu potwierdzenia z laboratorium, że dany komandos posiada dar używania mocy psionicznych, możemy rozpocząć jego trening.
W oknie informacji o żołnierzu pojawi się nowa zakładka: Psi-Abilities. Wybranie jej przeniesie nas do miniaturowego drzewka zdolności psionicznych. Na początku będziemy mogli wybrać tylko pierwszą umiejętność: Mindfray. W celu odblokowania następnych poziomów konieczne będzie używanie otrzymanych już zdolności. Nie jest to jednak duży problem gdyż już sam Mindfray jest bardzo potężną umiejętnością, która nie tylko poważnie rani obcych ale też obniża ich celność i siłę woli. Po rozegraniu kilku misji dostaniemy dostęp do drugiego a później trzeciego poziomu drzewka umiejętności psionicznych, znacznie poszerzających skuteczność naszych komandosów w walce.
Skuteczność zdolności psionicznych zależy tylko i wyłącznie od statystyki Will atakującego i celu. Żadna osłona nie jest w stanie ochronić przed uszkodzeniami, stąd walcząc z obcymi, którzy mają dostęp do mocy psychicznych (Ethereal, Sectoid Commander) konieczne jest wybranie komandosów o jak największej sile woli. Poniżej znajduje się lista dostępnych zdolności psionicznych wraz z ich opisem:
Poziom | Zdolność | Działanie |
1 | Mindfray | Zadaje 5 punktów obrażeń oraz zmniejsza Aim, Will oraz mobilność celu. Nie działa na roboty. Ponowne użycie możliwe po 2 turach. |
2 | Psi Inspiration | Zdejmuje Mindfray oraz panikę ze wszystkich sojuszników w zasięgu 3 kratek oraz zwiększa ich Will o 30 punktów na 2 tury. Ponowne użycie możliwe po 4 turach. |
2 | Psi Panic | Jeżeli atak odniesie sukces, cel spanikuje. Ponowne użycie możliwe po 2 turach. |
3 | Telekinetic Field | Wytwarza pole siłowe, zwiększające obronę wszystkich znajdujących się wewnątrz postaci o 40 punktów. Ponowne użycie możliwe po 4 turach. |
3 | Mind Control | Jeżeli atak odniesie sukces, gracz przejmie pełną kontrolę nad celem na 3 tury. Ponowne użycie możliwe po 5 turach. |
Moce psioniczne są bardzo silne i odpowiednio użyte potrafią bardzo ułatwić walkę nawet z najsilniejszymi przeciwnikami. Przejęcie kontroli nad Muton Elite czy usmażenie mózgu ukrytego za osłoną Floatera przy użyciu Mindfray otwiera nam nowe opcje taktyczne i pozwala na znacznie agresywniejszą niż dotychczas grę. Oprócz tego chodzą słuchy, że w grze istnieje jeszcze jedna moc psioniczna, znacznie silniejsza od tych, które są dostępne dla szeregowych żołnierzy. Metoda jej zdobycia jest opisana w dziale Główny wątek fabularny.