Produkcja i ulepszanie ekwipunku w XCOM Enemy Unknown | Baza XCOM: Enemy Unknown poradnik
Ostatnia aktualizacja: 8 sierpnia 2019
Produkcja i ulepszanie ekwipunku
Żołnierze XCOM mogą dozbroić się na dwa sposoby: zdobywając broń plazmową podczas walki poprzez ogłuszanie obcych Arc Throwerem bądź też szybciej i bezpieczniej: produkując ją na miejscu. To właśnie w tym celu wykorzystuje się Engineering - centrum produkcji i rozwoju, które dba o rozbudowę naszej bazy, wytwarzanie nowego sprzętu oraz wprowadza ulepszenia do istniejących już elementów.
Pierwszą i najczęściej wykorzystywaną opcją jest Build/Buy Items. Pozwala ona, jak sama nazwa wskazuje, wybudować lub zakupić nowe przedmioty. Panel produkcji został podzielony na trzy zakładki: broń i ekwipunek dodatkowy, pancerze oraz pojazdy i ich wyposażenie - po wybraniu którejkolwiek z nich wyświetli nam się lista możliwych do wytworzenia pozycji. Każdy przedmiot posiada swoją cenę (można ją zmniejszyć zatrudniając więcej inżynierów lub budując kolejny warsztat), minimalną liczbę osób potrzebną do jego wyprodukowania oraz w przypadku bardziej zaawansowanych konstrukcji - listę komponentów, jakie musimy posiadać w magazynie. Wszystkie dodatkowe elementy zdobędziemy podczas misji taktycznych: Alien Alloys i Weapon Fragments uzyskujemy po każdym rozegranym starciu, zaś Elerium i elementy potrzebne do konstrukcji myśliwców (takie jak UFO Power Source czy UFO Flight Computer) tylko podczas ataku na uziemiony wrogi pojazd.
Po wybraniu konkretnego produktu, przechodzimy do kolejnego ekranu, na którym możemy wybrać ile egzemplarzy danego przedmiotu zamierzamy wybudować. Warto zapamiętać, że w ramach trwania tego samego projektu większa liczba egzemplarzy nie wydłuża czasu produkcji! Budując jednego bądź pięć satelitów, zawsze będziemy musieli odczekać 20 dni zanim otrzymamy gotowy produkt.
Drugą równie ważną opcją wchodzącą w skład Engineering jest Build Facilities. Po naciśnięciu na nią naszym oczom ukaże się plan całej bazy XCOM włącznie z nieodkrytymi jeszcze podziemiami. Istnieją cztery typy lokacji: lita skała, jaskinia, para (steam) oraz istniejący już budynek. Nowe pomieszczenia możemy stawiać jedynie w jamach, a te otrzymujemy poprzez dokonanie wykopów w skale - wystarczy najechać na nią kursorem myszy i po zaznaczeniu opcji Excavate, dokonaniu drobnej opłaty oraz odczekaniu kilku dni będziemy mogli powiększyć nasz kompleks o kolejną instalację. Lokacje, w których znajduje się para wodna są o tyle unikalne, że można wybudować w nich Thermo Generator - jedną z najwydajniejszych elektrowni w grze, do której mamy dostęp od samego początku rozgrywki.
W celu wykorzystania głębin konieczne będzie wybudowanie windy (Access Lift) na kolejny poziom. Jako, że przygotowanie terenu pod rozbudowę nie jest zbyt kosztowne, warto pomyśleć o nim zawczasu i przyszykować kilka pustych jaskiń. Dzięki temu konstrukcja nowych budynków nie będzie wymagała poświęcenia dodatkowych dni na zagospodarowanie odpowiedniej ilości miejsca. Oprócz tego konieczne jest posiadanie nadmiaru energii elektrycznej, gdyż każde pomieszczenie potrzebuje zasilania - opłaca się przeznaczyć jednego ze skrzydeł naszej bazy na wybudowanie kilku elektrowni. Na początku gry powinniśmy również jak najszybciej dokopać się do przynajmniej jednego strumienia pary wodnej i postawić na nim generator - zajmuje on tylko jedno pole a jest wydajniejszy niż trzy normalne Power Generatory.
Rozbudowując bazę warto rozplanować położenie poszczególnych pomieszczeń, gdyż część z nich będzie pracowała z większą wydajnością, jeśli umieścimy je obok drugiej instalacji tego samego typu. Przykładowo, wszystkie elektrownie produkują więcej mocy, gdy znajdują się obok siebie. Poniżej znajdują się lista dostępnych bonusów:
Budynki | Bonus |
Power Generator Thermo Generator Elerium Generator | +2 do wytwarzanej energii elektrycznej za każdy sąsiadujący ze sobą generator |
Satellite Uplink Satellite Nexus | +1 do kontroli nad satelitami za każdy sąsiadujący ze sobą budynek |
Laboratory | +10% do szybkości przeprowadzania projektów naukowych za każde sąsiadujące laboratorium |
Workshop | +7% do zwrotu kosztów produkcji za każdy sąsiadujący warsztat |
Ostatnia zakładka, The Foundry, staje się aktywna dopiero po wybudowaniu odpowiedniej instalacji - odlewni (Foundry). Pozwala ona na wprowadzenie różnego rodzaju ulepszeń w istniejącym już ekwipunku. Widoczna lista jest podobna do tej, którą widzimy podczas wizyty w laboratorium badawczym: podane są koszta wdrożenia innowacji, wymagane komponenty oraz potrzebna minimalna liczba inżynierów do rozpoczęcia projektu. Szybkość wprowadzania ulepszeń możemy przyspieszyć zatrudniając nowych robotników bądź budując kolejny warsztat (wraz z nim otrzymamy również pięciu inżynierów). Po zakończeniu badań nowa wersja ekwipunku automatycznie zastąpi starsze przedmioty.
Jako, że używanie Foundry pochłania duże ilości komponentów oraz pieniędzy poniżej przedstawiam listę najciekawszych i najprzydatniejszych ulepszeń, które powinny zostać odkryte praktycznie w każdej rozgrywce. Część z nich będzie dostępna od samego początku, część pojawi się wraz ze zdobywaniem lepszego ekwipunku na przeciwnikach oraz prowadzeniem badań naukowych w laboratorium:
- Heavy Weapons Platform - daje nam dostęp do łazika S.H.I.V., który doskonale uzupełnia nasz zespół uderzeniowy
- S.H.I.V. Laser/Plasma - uzbraja nasz łazik w skuteczniejszą broń
- Improved Arc Thrower - zwiększa skuteczność paralizatorów
- S.C.O.P.E. Upgrade - zwiększa szansę na krytyczne trafienie podczas używania celownika S.C.O.P.E.
- Alien Grenades - daje dostęp do znacznie silniejszych granatów obcych
- Ammo Conservation - zwiększa ilość amunicji w każdym typie broni
Pozostałe ulepszenia są równie użyteczne, lecz zależne od obranej taktyki. Te wymienione powyżej są uniwersalne i będą przydatne dla każdego dowódcy XCOM.