Klasy - Sniper | Drużyna i klasy w XCOM Enemy Unknown XCOM: Enemy Unknown poradnik
Ostatnia aktualizacja: 8 sierpnia 2019
Klasy - Sniper
Tej specjalizacji nie trzeba chyba przedstawiać: król walki na długim dystansie, zabijania jednym celnym strzałem oraz usuwania doskonale osłoniętego przeciwnika. Uzbrojony w karabin snajperski i służący do samoobrony pistolet będzie osłaniał drużynę z daleka i atakował newralgiczne cele.
Ranga | Umiejętność | Opis |
Squaddie | Headshot | Strzał posiadający +30% szans na zadanie zwiększonych krytycznych obrażeń. Ponowne użycie możliwe po 2 turach. |
Corporal | Snap Shot | Pozwala snajperowi oddać strzał bądź włączyć tryb overwatch po poruszeniu się. W powyższym przypadku celność spada o 20 punktów. |
Corporal | Squadsight | Snajper może strzelać do celu, którego widzi inny komandos. |
Sergeant | Gunslinger | Zwiększa obrażenia zadawane pistoletami o 2 punkty. |
Sergeant | Damn Good Ground | Zwiększa celność i obronę o 10 punktów, jeśli komandos znajduje się powyżej swojego celu. |
Lieutenant | Disabling Shot | Strzał, który uszkadza główną broń przeciwnika (przeładowanie broni naprawia ją). Nie zadaje obrażeń krytycznych. Ponowne użycie możliwe po 2 turach. |
Lieutenant | Battle Scanner | Urządzenie, które po rzuceniu na 2 tury zwiększa pole widzenia komandosa. Można je użyć 2 razy na bitwę. |
Captain | Executioner | +10 do celności przeciwko przeciwnikom posiadającym poniżej 50% punktów życia. |
Captain | Opportunist | Niweluje kary do celności oraz pozwala na zadawanie obrażeń krytycznych podczas trybu overwatch. |
Major | Low Profile | Częściowa osłona (20%) liczy się jako całkowita (40%). |
Colonel | In the Zone | Zabicie oflankowanego lub znajdującego się w otwartym terenie przeciwnika nie kosztuje punktu akcji. |
Colonel | Double Tap | Jeśli komandos nie poruszył się, może oddać dwa strzały w turze. Ponowne użycie możliwe po 1 turze. |
Mogłoby się wydawać, że snajper potrafi tylko strzelać na długi dystans. Nic bardziej mylnego: strzelcy wyborowi w XCOM: Enemy Unknown posiadają kilka możliwych ścieżek rozwoju. Klasyczny snajper wykorzysta wszystkie umiejętności pozwalające mu na współpracę z drużyną i zabijanie pojedynczych celów: Headshot, Squad Sight, Damn Good Ground, Disabling Shot oraz Double Tap pozwolą zabić nawet najbardziej wytrzymałego przeciwnika w ciągu jednej tury. Wadą takiego ustawienia jest sam teren, w jakim przyjdzie nam się zmierzyć z wrogiem. Jeśli nie będziemy mieli pozycji zapewniającej widok na całe pole walki, nasz snajper będzie bezużyteczny.
Inną metodą rozwijania snajpera, pozbawioną wad poprzednika jest wybranie umiejętności pozwalających na walkę w ruchu, wraz z pozostałymi członkami drużyny. Snap Shot, Gunslinger oraz najważniejszy - Battle Scanner pozwolą snajperowi nadążyć za drużyną oraz wykrywać przeciwników. Zdolność In the Zone działa najlepiej, jeśli ze strzelcem wyborowym współpracuje klasa Assault lub Heavy: komandos na pierwszej linii zmusza przeciwników do opuszczenia osłony terenowej zaś żołnierz wsparcia wykorzystuje materiały wybuchowe w celu usunięcia kryjówek wroga. W tym przypadku snajperowi pozostaje strzelać do wystawionych przeciwników tak długo, jak posiada on amunicje w magazynku.