Koszary w XCOM Enemy Unknown | Baza XCOM: Enemy Unknown poradnik
Ostatnia aktualizacja: 8 sierpnia 2019
Koszary
Ostatnim pomieszczeniem, związanym ze strategiczną częścią rozgrywki są koszary (Barracks). To tutaj będziemy uzbrajali żołnierzy, dokonywali promocji czy też, w późniejszym stadium gry, rozwijali ich umiejętności psioniczne.
Pierwszą, dostępną od samego początku opcją jest View Soldiers. Po wybraniu jej otrzymamy pełną listę dostępnych dla nas komandosów wraz z ich aktualnym statusem (aktywny, trening, ranny), rangą, klasą postaci oraz ewentualnymi zdolnościami psionicznymi.
Klikając na imię żołnierza przechodzimy do jego bardziej szczegółowego opisu. Oprócz wymienionych wcześniej informacji dowiemy się również w ilu misjach uczestniczył nasz komandos, ilu zabił obcych, jakie posiada zdolności specjalne oraz będziemy mieli wgląd w jego statystyki. Dostępne są cztery:
- HP - czyli liczba punktów życia. Bonusowe HP zależą od noszonego przez komandosa pancerza.
- Will - siła woli, zwiększająca szansę na posiadanie zdolności psionicznych, ich skuteczność, obronę przed wrogimi psionikami oraz odporność na panikę
- Defense - zdolność do unikania ataków wroga, bez modyfikatorów pochodzących z pola walki. Zazwyczaj statystyka ta wynosi zero, zaś bonusowe punkty zależą od noszonego pancerza.
- Aim - celność naszego komandosa. Bonusowe punkty pochodzą od posiadanej broni i dodatkowego ekwipunku (jak np. celownik S.C.O.P.E.)
Oprócz powyższych informacji, okno danego komandosa pozwala nam również dokonać wglądu w jego obecne umiejętności oraz przydzielić nowe (przycisk Abilities), jeśli zaś posiada on umiejętności psioniczne, możemy sprawdzić ich status po naciśnięciu na Psi-Abilities. Kolejny przycisk, Loadout, pozwoli nam zmienić aktualnie używany ekwipunek zaś klawisz Dismiss służy permanentnemu usunięciu żołnierza z listy dostępnych dla nas postaci. Ostatnia opcja, Customize, pozwala nam spersonalizować naszego wojaka. Do wyboru mamy tutaj zmianę imienia, nazwiska oraz ksywki, możemy też ustalić prawie każdy detal dotyczący wyglądu naszej postaci: rasa, głos, głowa, kolor skóry, włosy (lub hełm), kolor włosów, broda/wąsy, dodatkowe dekoracje na pancerzu oraz odcień pancerza. Dzięki temu każdy z naszych komandosów może przypominać naszych znajomych czy też być zupełnie abstrakcyjną personą, wymyślona na potrzeby gry. Oczywiście, jeśli nie chcemy bawić się w zmianę wyglądu, możemy pozostawić pierwotną, losowo wygenerowaną postać.
Kolejna zakładka staje się dostępna dopiero po zbudowaniu budynku Officer Training School (szkoła oficerska). Jest to jedna z najważniejszych instalacji w bazie XCOM, gdyż dzięki niej można wykupić kilka ulepszeń wpływających bezpośrednio na naszych żołnierzy. Po otworzeniu nowego okna możemy za pewną opłatą wpłynąć na szybkość leczenia się naszych podwładnych, ilość zdobywanego w walce doświadczenia oraz, co najważniejsze, możemy powiększyć naszą grupę uderzeniową o kolejne dwie osoby! Dzięki temu nasza siła ognia na polu walki wzrośnie o połowę a tym samym walka z kosmitami stanie się znacznie łatwiejsza. Pozostałe dostępne umiejętności są nie mniej ważne - poniżej znajduje się ich lista wraz z otrzymanymi bonusami:
Ulepszenie | Efekt |
Squad Size I
| Pozwala wysłać 5 komandosów na misję |
Squad Size II
| Pozwala wysłać 6 komandosów na misję |
New Guy
| Nowi żołnierze dostają automatycznie awans na stopień Squaddie (odblokowana zostaje też ich specjalizacja) |
Rapid Recovery
| Żołnierze leczą rany dwa razy szybciej |
Don't Die On Me
| Im wyższa ranga komandosa, tym większa szansa, że zostanie on krytycznie ranny (pozostanie mu 1 punkt życia) zamiast zginąć podczas walki |
Wet Work
| +25% doświadczenia za zabicie kosmity |
Iron Will
| Żołnierze dostają większy bonus do Will przy każdej promocji |
Następna opcja jest również powiązana z dodatkowym szkoleniem naszych żołnierzy. Visit the Psi Labs aktywuje się dopiero po wybudowaniu instalacji Psionic Labs i pozwala nam na wykrycie ewentualnych zdolności psychicznych u naszych żołnierzy. Wystarczy wybrać do trzech komandosów i odczekać kilka dni, aby ujrzeć efekty. Na czas badań trzeba zapewnić zastępczych wojaków naszej drużynie uderzeniowej, gdyż przerwanie treningu powoduje, iż musimy przeprowadzić cały proces od nowa. Po dziesięciu dniach otrzymamy informację, czy nasz komandos będzie potrafił używać zdolności psionicznych (Gifted) bądź nie (No Gift). Zanim rozpoczniemy badania, opłaca się odblokować bonus Iron Will w szkole oficerskiej oraz zdobyć kilka promocji każdym żołnierzem, gdyż szansa na posiadanie "daru" jest tym większa, im wyższy jest jego współczynnik Will.
Visit the Memorial pozwala nam zobaczyć ścianę poległych: możemy wspomnieć naszych najlepszych żołnierzy oraz zobaczyć jak skuteczni byli oni w starciach z najeźdźcą.
Ostatnią opcją dostępną z poziomu koszar jest Hire Soldiers. Po zaznaczeniu jej możemy wybrać ilu żołnierzy zamierzamy zatrudnić oraz dowiemy się, ile pozostało nam wolnych miejsc w koszarach. Nowi rekruci trafią do naszej bazy po upływie 3 dni. Warto tutaj wspomnieć, że zdolność New Guy (do odblokowania w szkole oficerskiej) działa zarówno na postacie które zatrudniliśmy wcześniej, jak również na te, które dopiero przybyły.