Alchemia | Uzupełnienie Wiedźmin poradnik Wiedźmin: Edycja Rozszerzona
Ostatnia aktualizacja: 18 lipca 2019
Jeśli posiadasz przy sobie właściwą bazę oraz niezbędne składniki do przyrządzenia mikstury, której potrzebujesz, wystarczy, że klikniesz na jej nazwę w spisie recept, a następnie na ikonkę Mieszaj. Zasady alchemii są dość proste, ale warto mieć kilka rzeczy na uwadze.
Bazą dla eliksiru jest zawsze mocny alkohol. Jego jakość oznacza liczbę składników, które można do niego wrzucić. I tak alkohole kosztujące 20 orenów pozwalają na tworzenie eliksirów 3-składnikowych. Alkohole za 30 orenów pozwolą Ci użyć 4 składników, a alkohole za 50 orenów maksymalnej liczby pięciu. Pamiętaj, że z najgorszego alkoholu możesz zrobić Białą mewę , która jest już alkoholem najlepszym.
Automatycznie dobierane składniki możesz często ręcznie zastąpić tańszymi ich wersjami - na przykład Biały ocet możesz zamienić na Krew Ghula przy tworzeniu Białej Mewy lub Jaskółki , a Biały ocet z powodzeniem sprzedasz. Poniżej widnieje tabela dostępnych składników alchemicznych.
W drugiej kolumnie (SN) wymienione są substancje nadrzędne: Rebis (Reb), Vitriol (Vit), Aether (Aet), Quebrith (Que), Hydragenum (Hyd), Vermilion (Ver).
W kolumnie trzeciej (SP) widnieją (jeśli są) substancje podrzędne: Albedo (Alb), Nigredo (Nig), Rubedo (Nig). Jeśli wszystkie składniki użyte do stworzenia eliksiru posiadają taką samą substancję podrzędną, wówczas eliksir posiada dodatkowe właściwości. Eliksiry Rubedo przyspieszają regenerację punktów życia Geralta, eliksiry Nigredo zwiększają szansę trafienia przeciwnika w walce, eliksiry Albedo są mniej toksyczne i zmniejszają toksyczność następnego wypitego eliksiru.
Czwarta kolumna (Źródło) podaje pochodzenie danej substancji - może to być potwór lub roślina. W przypadku minerałów pochodzenie jest trudne do ustalenia, zaliczają się do niego sklepy i przypadkowe skrzynie lub szafy...
Ostatnie dwie kolumny tabeli (K. i Sp.) to odpowiednio cena kupna składnika oraz cena, za którą możesz go sprzedać. Jeśli nastawiasz się na oszczędzanie pieniędzy, dobrą zasadą jest tworzenie eliksirów ze składników, na których sprzedaży nie zarobisz więcej niż 3 oreny, a które są łatwe do zdobycia.
Nazwa | SN | SP | Źródło | K. | Sp. |
Biały ocet | Vit | Alghul, Cmentar, Ghul, Graveir | 40 | 20 | |
Błona lotna | Reb | Alb | Fleder, Garkain, Wywerna, Wywerna królewska | 2 | 2 |
Calcium equum | Vit | Rub | 30 | 15 | |
Cienisty pył | Que | Północnica, Zjadarka | |||
Ektoplazma | Hyd | Alb | Bargest, Ifryt, Południca, Północnica, Upiór | 2 | 2 |
Feainnewedd | Ver | Rub | Feainnewedd | 50 | 5 |
Fosfor | Ver | 60 | 30 | ||
Gruczoły jadowe | Ver | Nig | Bazyliszek, Kikimora wojownik, Skolopendromorf, Wywerna, Wywerna królewska | 3 | 3 |
Jaskółcze ziele | Reb | Nig | Jaskółcze ziele | 12 | 1 |
Jemioła | Hyd | Nig | Jemioła | 21 | 2 |
Język topielca | Aet | Nig | Topielec | 1 | 1 |
Kamienie z Ys | Reb | Nig | Vodyanoi-kapłan | ||
Kapryfolium | Que | Alb | Kapryfolium | 21 | 2 |
Kłącze echinopsa | Vit | Alb | Echinops | 1 | 1 |
Kły alpa | Aet | Rub | Alp | 5 | 5 |
Kły bestii | Vit | Barghest, Kościogłów, Mutant, Ogar, Pies, Wilk | 1 | 1 | |
Korzeń mandragory | Que | Nig | Mandragora | 15 | 1 |
Kość graveira | Que | Rub | Graveir | 2 | 2 |
Krew bloedzuigera | Ver | Alb | Bloedzuiger | 2 | 2 |
Krew bruxy | Vit | Rub | Bruxa | ||
Krew ghula | Vit | Nig | Ghul | 1 | 1 |
Kryształki Albara | Hyd | Bloedzuiger, Zjadarka | 80 | 40 | |
Księżyciwe drobiny | Reb | Rub | 40 | 20 | |
Kwas Ginatzy | Vit | Nig | Topielec, Utopiec | 30 | 15 |
Kwiaty dwugrotu | Hyd | Rub | Dwugrot | 15 | 1 |
Limfa abominacji | Que | Alp, Bloedzuiger, Bruxa, Cmentar, Fleder, Garkain, Ghul | 1 | 1 | |
Liście blekotu | Que | Rub | Blekot | 15 | 1 |
Liście wilczego aloesu | Hyd | Alb | Wilczy aloes | 18 | 1 |
Łuski vodiana | Hyd | Vodyanoi-kapłan, Vodyanoi-wojownik | 2 | 2 | |
Mutagen | Hyd | Bracia Więksi, Mutant-zabójca, Ogar, Olbrzymi mutant | 5 | 5 | |
Oko ornitoreptyla | Hyd | Nig | Kuroliszek | 2 | 2 |
Optima mater | Que | Rub | 70 | 14 | |
Owoce balissy | Que | Rub | Balissa | 12 | 1 |
Owoce berberki | Aet | Alb | Berberka | 21 | 2 |
Pazur kikimory | Que | Rub | Kikimora robonica | 3 | 1 |
Pęcherz vodiana | Que | Alb | Vodyanoi-kapłan, Vodyanoi-wojownik | 2 | 2 |
Piąta esencja | Hyd | 60 | 30 | ||
Pióro kuroliszka | Aet | Kuroliszek | |||
Piryt | Ver | Rub | Ifryt | 60 | 30 |
Płatki białego mirtu | Vit | Alb | Biały mirt | 9 | 1 |
Płatki ginatii | Aet | Nig | Ginatia | 15 | 1 |
Płatki zimejki | Aet | Rub | Zimejka | 9 | 1 |
Przestęp | Ver | Nig | Przestęp | 21 | 2 |
Przysadka mózgowa | Hyd | Rub | Bracia Więksi, Mutant, Mutant-zabójca, Olbrzymi mutant | ||
Pył śmierci | Reb | Bargest, Południca, Północnica, Upiór | |||
Roztwór rtęciowy | Aet | Nig | 50 | 25 | |
Siarka | Que | 60 | 30 | ||
Soki archespora | Vit | Rub | Archespor | 2 | 2 |
Sole naezańskie | Aet | Bruxa | 40 | 20 | |
Sproszkowana perła | Aet | Rub | 40 | 20 | |
Szpik alghula | Que | Nig | Alghul | 3 | 3 |
Sztynaciec | Vit | Rub | Sztnaćce | 9 | 1 |
Ścięgna | Hyd | Kościogłów, Mutant, Vodyanoi-wojownik | 5 | 5 | |
Ślina garkaina | Que | Nig | Garkain | 3 | 3 |
Świetlisty pył | Vit | Południca | |||
Tchawki | Ver | Kikimora robonica, Kikimora wojownik, Skolopendromorf | 3 | 3 | |
Tkanka mózgowa utopca | Aet | Alb | Utopiec | 1 | 1 |
Toksyna | Ver | Kikimora robonica, Kikimora wojownik, Kuroliszek, Skolopendromorf, Wywerna, Wywerna królewska | 3 | 3 | |
Trupi jad | Reb | Alghul, Graveir, Topielec, Utopiec, Zjadarka | 1 | 1 | |
Wątroba bestii | Reb | Rub | Kościogłów, Ogar, Olbrzymi mutant, Pies, Wilk | 2 | 2 |
Werbena | Que | Alb | Werbena | 15 | 1 |
Winny kamień | Reb | 30 | 15 | ||
Włókna han | Reb | Nig | Han | 21 | 2 |
Woda książęca | Que | Nig | 50 | 25 | |
Wronie oko | Vit | Nig | Wronie oko | 15 | 1 |
Zarodniki | Aet | Archespor, Echinops | 1 | 1 | |
Zęby zjadarki | Ver | Rub | Zjadarka | 5 | 5 |
Zielona pleśń | Reb | Rub | Zielona pleśń | 15 | 1 |
Żuchwa cmentara | Reb | Nig | Cmentar | 5 | 5 |
Widać wyraźnie z powyższego zestawienia, że składniki alchemiczne, które nadają się raczej na handel niż do przygotowywania z nich mikstur to przeważnie nietrudne do zdobycia z potworów: Biały ocet , Kryształki Albara , Kwas Ginatzy , Piryt i Sole naezańskie oraz minerały itp.: Calcium equum , Fosfor , Księżycowe drobiny , Optima mater , Piąta esencja , Roztwór rtęciowy , Siarka , Sproszkowana perła , Winny kamień i Woda książęca . Szczególnie Kwas Ginatzy (nazywany tu i ówdzie w grze Kwasem Ginatii ) może zająć zaszczytne miejsce w budżecie wiedźmina, gdyż Utopców i Topielców jest zatrzęsienie na bagnach i w kanałach.
Unikatowe składniki alchemiczne
Zdobywasz je z ciał szczególnie groźnych potworów, a służą one do przygotowywania specjalnych eliksirów, które bądź dodają Ci talentów do rozwoju postaci, bądź - te są nazywane mutagenami - pozwalają Ci odblokować umiejętność, której nie zyskasz dzięki talentom. Receptury potrzebne do przygotowania poszczególnych eliksirów zdobywasz zwykle wraz z unikatowym składnikiem lub w fazie przygotowań do walki z bossem. Oto lista tych składników:
Unikatowy składnik | Potwór | Rozdział | Efekt eliksiru |
Pazur przerazy | Przeraza | Prolog | Lekarstwo dla Triss |
Oko przerazy | Przeraza | Prolog | Brązowy talent |
Ślad z zaświatów | Upiorny pies | Rozdział 1 | Srebrny talent |
Obsyd. serce golema | Golem | Rozdział 2 | Inteligencja: Wschód Księżyca |
Nerw królowej kikimory | Królowa kikimor | Rozdział 3 | Wytrzymałość: Mutacja |
Sierść wilkołaka | Wilkołak | Rozdział 3 | Zręczność: Drapieżnik |
Śluz Dagona | Dagon | Rozdział 4 | Siła: Wola Walki |
Serce kościeja | Kościej | Rozdział 5 | Złoty talent |
Serce strzygi | Strzyga | Rozdział 5 | Brązowy i Srebrny talent |
Jad Zeugla | Zeugl | Epilog | Srebrny i Złoty talent |
Opary Gonu | Król Gonu | Epilog |