Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Supreme Commander - poradnik do gry

Supreme Commander - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Pytania, odpowiedzi i porady | Podstawy i porady | Supreme Commander poradnik Supreme Commander

Ostatnia aktualizacja: 27 sierpnia 2019

Co to jest OJD?

OJD (Opancerzona Jednostka Dowodzenia) to olbrzymi człekokształtny robot sterowany przez samego dowódcę, tytułowego Supreme Commandera, czyli przez Ciebie, Drogi Graczu.

OJD zostały wymyślone i zbudowane, gdy przesyłanie wielkich ekip kolonizacyjnych bramami kwantowymi w celu zaludnienia kolejnych planet okazało się zbyt kosztowne. OJD są w stanie samodzielnie wznosić podstawową zabudowę, wykorzystując do tego samodzielnie produkowane surowce. Ponadto, roboty te są dobrze uzbrojone i opancerzone. Gdy wybuchła Wielka Wojna, OJD zaczęły być wykorzystywane przez dowódców wszystkich trzech nacji do wznoszenia baz w całej galaktyce. Budowa, naprawa, czasami również walka - do wykonywania tych właśnie zadań stworzono OJD.

Robota można udoskonalać poprzez instalowanie w nim dodatkowych komponentów takich jak osobisty generator tarczy ochronnej albo system wspomagający generowanie zasobów. Niestety, na czas wprowadzania ulepszenia OJD nie może się ruszać, walczyć ani wznosić struktur.

Jakie surowce pojawiają się w grze?

Masa i energia. Więcej na temat surowców znajduje się w rozdziale Gospodarka .

Jakie nacje ze sobą walczą i czym się one między sobą różnią?

Mamy trzy strony konfliktu: UEF (United Earth Federation) walcząca o zjednoczenie wszystkich ludzi - w tym przedstawicieli pozostałych nacji - pod jednym sztandarem. Drudzy są Cybranie - pół-ludzie, pół-maszyny pragnący wyzwolenia im podobnych istot (tak zwanych Symbiontów) z rąk swoich ciemiężycieli z UEF. Ostatni są Aeonowie, pragnący rozpowszechnić w całym wszechświecie swój pacyfistyczny światopogląd znany jako "Droga".

Na tym właściwie kończą się różnice między nacjami. Zarówno ich uzbrojenie, drzewka technologiczne jak i taktyka walki są niemal identyczne.

Czy mogę dowiedzieć się czegoś więcej o charakterze rozgrywki?

Ależ oczywiście! SupCom nastawiony jest na budowę dużych liczebnie armii, lecz dopiero znalezienie odpowiedzi na kilka dodatkowych pytań, na przykład czym może się obronić Twój wróg, pozwala na stworzenie nie tylko armii liczebnej, ale i dobrze dobranej do sytuacji, w której się akurat znajdujesz. To zaś jest gwarancją sukcesu.

Bitwy wyglądają tutaj przecudnie, lecz niestety kontrastują one z długim i żmudnym procesem tworzenia wojska. Posłużmy się drobnym przykładem:

Załóżmy, że potrzebna nam jest flota składająca się z 50 niszczycieli, a dysponujemy dwoma stoczniami. Wyprodukowanie jednego statku zajmuje około minutę, zatem z prostego rachunku wynika, że praca w dwóch stoczniach naraz potrwa 25 minut. Można wprawdzie przyspieszyć upływ czasu, lecz nie zapominajmy o tym, że niedobór zasobów może spowolnić proces produkcyjny nawet kilkakrotnie. Nie wspominając już o atakach wroga, przez którego może nie tylko zmniejszyć się liczebność floty, ale i fabryk!

Innym przykładem niech będą silosy atomowe, których konstruowanie trwa (uwaga) ponad 80 minut! Dlatego czasami dobrze jest zbudować silną obronę przed wrogiem, kazać fabrykom stworzyć 500 jednostek danego typu lub rozkazać konstruowanie silosu, przyspieszyć upływ czasu, po czym odejść od komputera i pogimnastykować się albo zjeść sobie jakąś kanapkę.

Czyli tak na dobrą sprawę mógłbym zapełnić całą mapę kilkoma tysiącami jednostek?

Niezupełnie. Istnieje maksymalny limit jednostek i budynków posiadanych w jednym momencie. Ten limit przeważnie pozwala na stworzenie silnej bazy i grupy uderzeniowej w liczbie przekraczającej 150 sztuk wojska.

Zauważyłem w poradniku określenia "Tech 2" i "Tech 3". Co to znaczy?

Każda fabryka jednostek ma trzy poziomy technologiczne - Tech 1, Tech 2 i Tech 3. Im wyższy poziom technologiczny, tym lepsze jednostki mogą produkować. Przykładowo, bot szturmowy z poziomu Tech 3 bez problemu pokona podobną jednostkę z poziomu Tech 1. Inżynierowie produkowani w bardziej zaawansowanych fabrykach mogą konstruować większą ilość budynków, wydajniejsze ekstraktory masy, wytrzymalsze tarcze ochronne, itd. Inżynierowie z poziomu Tech 3 mogą dodatkowo budować jednostki eksperymentalne.

A cóż to są jednostki eksperymentalne?!

Jednostki eksperymentalne to specyficzny typ wojska. Przede wszystkim, nie buduje się go na skalę masową, głównie przez czas potrzebny na zbudowanie jednej jednostki (około 30 minut) oraz sporą ilość zasobów potrzebną do stworzenia tego typu sił. W zamian za to zyskujemy jednostki o niesamowitej sile ognia i olbrzymiej wytrzymałości. Nawet jedna sztuka jest w stanie wprowadzić niezły zamęt w szeregach wroga.

Zwróć uwagę, że to inżynierowie, a nie fabryki je konstruują. Jeżeli planujesz stworzyć kilka jednostek eksperymentalnych, najpierw znajdź dla nich plac budowy.

Każda nacja ma inne jednostki eksperymentalne. Mogą to być, na przykład, artylerie o bardzo dalekim zasięgu albo roboty spalające laserem wszystko, co napotkają na swej drodze. Więcej na ten temat znajdziesz w rozdziale Jednostki eksperymentalne .

Czy da się jakoś przyspieszyć czas budowy?

Nie używając kodów? Owszem, da się. Wystarczy po prostu wysłać do budowy większą ilość inżynierów. Niestety, problemem staną się wówczas zasoby masy i energii, gdyż każdy inżynier konstruujący budynek lub broń eksperymentalną pobiera stałą ilość surowca (na przykład 20 jednostek) na sekundę. Jeśli, dajmy na to, wyślemy dziesięciu inżynierów do stawiania wyrzutni pocisków nuklearnych, będziemy musieli się liczyć ze zużyciem 10x20=200 jednostek masy na sekundę. Biorąc pod uwagę ograniczoność zasobów masy, gospodarka niejednej bazy może to znosić bardzo ciężko.

Czy w Supreme Commander trzeba uzupełniać amunicję jednostek? I jak się je naprawia?

Amunicji uzupełniać nie trzeba, ale za to jednostki latające muszą co jakiś czas tankować paliwo lotnicze. Mogą to zrobić na lotniskach tranzytowych. Tam mogą również się naprawić. Wszystkie inne jednostki są naprawiane przez inżynierów, lecz tak na dobrą sprawę nie dba się tutaj o kondycję pojedynczych czołgów czy wozów przeciwlotniczych. Szybciej i łatwiej jest skonstruować nowe jednostki.

Denerwuje mnie to, że muszę nieustannie pilnować moich inżynierów i OJD. Czuję się zmuszony dawać im nowe zadania za każdym razem, gdy kończą aktualnie wykonywane. Czy da się wydać kilka rozkazów naraz i skupić się na wykonywaniu innych czynności?

Tak, da się. Wystarczy przytrzymać klawisz służący za kolejkowanie rozkazów (domyślnie [Shift]) w trakcie wydawania kolejnych poleceń naszym podopiecznym. Można dzięki temu wyznaczać kolejność atakowania wrogich struktur lub automatycznie nakazać transporterom powietrznym powrót do bazy po zostawieniu ładunku na terytorium nieprzyjaciela. Można również dzięki tej opcji wyznaczać trasy patroli.