Wyposażenie | Flota w Stellaris poradnik Stellaris
Ostatnia aktualizacja: 6 marca 2019
W poniższej części poradnika do gry Stellaris znajdziesz szczegółowe wyposażenie pomocnicze, które możesz zainstalować na każdej z jednostek. Wyposażenie to jest podstawą do uruchomienia dowolnej jednostki więc jest niezbędne.
W zależności od potrzeb i stylu gry możesz skorzystać z pancerza, osłon i reaktorów. Reaktory będą stałym elementem każdego okrętu i będą niezbędne do osiągnięcia równowagi pomiędzy uzbrojeniem a zasilaniem na okręcie.
Pomocnicze
Pancerze
Nanokompozytowy pancerz
Koszt | Statystyki | |
Mała | Koszt: 2 | Pancerz: 1 |
Średnia | Koszt: 4 | Pancerz: 2 |
Duża | Koszt: 8 | Pancerz: 4 |
Metaloceramiczny pancerz
Koszt | Statystyki | |
Mała | Koszt: 4 | Pancerz: 2 |
Średnia | Koszt: 8 | Pancerz: 4 |
Duża | Koszt: 16 | Pancerz: 8 |
Plastalowy pancerz
Koszt | Statystyki | |
Mała | Koszt: 6 | Pancerz: 3 |
Średnia | Koszt: 12 | Pancerz: 6 |
Duża | Koszt: 24 | Pancerz: 12 |
Durstalowy pancerz
Koszt | Statystyki | |
Mała | Koszt: 8 | Pancerz: 4 |
Średnia | Koszt: 16 | Pancerz: 8 |
Duża | Koszt: 32 | Pancerz: 16 |
Neutroniowy pancerz
Koszt | Statystyki | |
Mała | Koszt: 10 | Pancerz: 5 |
Średnia | Koszt: 20 | Pancerz: 10 |
Duża | Koszt: 40 | Pancerz: 20 |
Komentarz: Najważniejszą cechą pancerza jest fakt, że możesz korzystać z nieograniczonej ilości ponieważ nie obciąża okrętu energetycznie. Pamiętaj, że pancerz zwiększa redukcję obrażeń zadawanych przez wrogie jednostki. W większości jednostek warto zamontować najmocniejsze jednostki opancerzenia co lekko podnosi jej koszt, ale dzięki temu ma większą szansę w starciach z wrogiem.
Deflektory
Deflektory
Koszt | Statystyki | |
Mała | Zużycie energii: 5 Koszt: 5 | Punkty osłon: +25 Regeneracja osłon: +1,2 |
Średnia | Zużycie energii: 10 Koszt: 10 | Punkty osłon: +50 Regeneracja osłon: +2,4 |
Duża | Zużycie energii: 20 Koszt: 20 | Punkty osłon: +100 Regeneracja osłon: +3,6 |
Ulepszone deflektory
Koszt | Statystyki | |
Mała | Zużycie energii: 7,5 Koszt: 7,5 | Punkty osłon: +50 Regeneracja osłon: +1,8 |
Średnia | Zużycie energii: 15 Koszt: 15 | Punkty osłon: +100 Regeneracja osłon: +3,2 |
Duża | Zużycie energii: 30 Koszt: 30 | Punkty osłon: +200 Regeneracja osłon: +4,6 |
Osłony
Koszt | Statystyki | |
Mała | Zużycie energii: 10 Koszt: 10 | Punkty osłon: +75 Regeneracja osłon: +2,4 |
Średnia | Zużycie energii: 20 Koszt: 20 | Punkty osłon: +150 Regeneracja osłon: +4,0 |
Duża | Zużycie energii: 40 Koszt: 40 | Punkty osłon: +300 Regeneracja osłon: +5,6 |
Zaawansowane osłony
Koszt | Statystyki | |
Mała | Zużycie energii: 12,5 Koszt: 12,5 | Punkty osłon: +100 Regeneracja osłon: +3,0 |
Średnia | Zużycie energii: 25 Koszt: 25 | Punkty osłon: +200 Regeneracja osłon: +4,8 |
Duża | Zużycie energii: 50 Koszt: 50 | Punkty osłon: +400 Regeneracja osłon: +6,6 |
Hiperosłony
Koszt | Statystyki | |
Mała | Zużycie energii: 15 Koszt: 15 | Punkty osłon: +125 Regeneracja osłon: +3,6 |
Średnia | Zużycie energii: 30 Koszt: 30 | Punkty osłon: +250 Regeneracja osłon: +5,6 |
Duża | Zużycie energii: 60 Koszt: 60 | Punkty osłon: +500 Regeneracja osłon: +7,6 |
Kondensator osłon
Koszt | Statystyki | |
Mała | Zużycie energii: 12,5 Koszt: 12,5 | Regeneracja osłon: +5 |
Średnia | Zużycie energii: 25 Koszt: 25 | Regeneracja osłon: +10 |
Duża | Zużycie energii: 50 Koszt: 50 | Regeneracja osłon: +15 |
Komentarz: Deflektory są bardzo użyteczne z punktu widzenia każdej jednostki. Jeśli przeciwnik nie korzysta z wyposażenia zdolnego przebijać się przez osłony, to zajmie mu trochę czasu zanim zniszczy je do tego stopnia żeby uderzać na kadłub. Najlepiej działają z dodatkowym kondensatorem, który przyśpiesza ich czas regeneracji. Pamiętaj, żeby nie polegać jedynie na osłonach ale komponować je z pancerzem dla lepszego efektu.
Reaktory
Ikona | Mały | Średni | Duży |
Reaktor jądrowy Produkcja energii:10 Koszt: 5 | Reaktor jądrowy Produkcja energii: 20 Koszt: 10 | Reaktor jądrowy Produkcja energii: 40 Koszt: 20 | |
Reaktor fuzyjny Produkcja energii: 15 Koszt: 10 | Reaktor fuzyjny Produkcja energii: 30 Koszt: 20 | Reaktor fuzyjny Produkcja energii: 60 Koszt: 40 | |
Reaktor zimnej fuzji Produkcja energii: 20 Koszt: 15 | Reaktor zimnej fuzji Produkcja energii: 40 Koszt: 30 | Reaktor zimnej fuzji Produkcja energii: 80 Koszt: 60 | |
Reaktor antymaterii Produkcja energii: 25 Koszt: 20 | Reaktor antymaterii Produkcja energii: 50 Koszt: 40 | Reaktor antymaterii Produkcja energii: 100 Koszt: 80 | |
Reaktor punktu zerowego Produkcja energii: 30 Koszt: 25 | Reaktor punktu zerowego Produkcja energii: 60 Koszt: 50 | Reaktor punktu zerowego Produkcja energii: 120 Koszt: 100 |
Komentarz: W tym przypadku spraw jest prosta. W miarę rozwoju technologi będziesz korzystał z silniejszych jednostek co pozwoli na oszczędzenie kilku slotów i zapełnienie ich dodatkowymi komponentami obronnymi. Zawsze równoważ bilans energetyczny ale nie staraj się wytworzyć nadwyżki zasilania ponieważ nie uzyskasz z niego żadnych korzyści. Najsilniejsze reaktory są dosyć drogie, ale przy większych instalacjach dają dużo energii. W toku rozgrywki jeśli dojdziesz do reaktorów punktu zerowego to już powinno być cię stać na jego zastosowanie.
Dodatki
Każdy statek poza wyposażeniem związanym z poszczególnymi sekcjami ma do dyspozycji dodatkowe wyposażenie, które pozwala lepiej doprecyzować charakter jednostki i wzmocnić jej przydatność na każdym etapie gry.
Wykrywanie
Ikony | Nazwa | Statystyki |
System Radarowy | Koszt: 5 Zasięg czujników: 20 | |
Czujniki grawitacyjne | Koszt: 10 Zasięg czujników: 25 | |
Czujniki podprzestrzenne | Koszt: 10 Zasięg czujników: 30 | |
Czujniki tachniowe | Koszt: 5 Zasięg czujników: 20 |
Komentarz: Czujniki pozwalają na wykrycie jednostek, które znajdują się w tym samym układzie. Informacja przekazywana jest do komputera pokładowego i w zależności od jego nastawienia statek wzmacnia swoje wartości obronne lub podąża w kierunku wroga.
Napęd zakrzywiający
Ikony | Poziom | Statystyki |
I | Zużycie energii: 5 Koszt: 5 | |
II | Zużycie energii: 10 Koszt: 10 | |
III | Zużycie energii: 15 Koszt: 15 |
Komentarz: Standardowy napęd, jeden z wielu dostępnych w toku gry. W zależności od zaawansowania technologicznego pozwala na szybsze przemieszczanie się pomiędzy układami.
Silniki manewrowe
Ikony | Nazwa | Statystyki |
Chemiczne Szansa uniku: +10 | Zużycie energii: 5 Koszt: 5 | |
Jonowe Szybkość podświetlna: +10% Szansa uniku: +20 | Zużycie energii: 10 Koszt: 10 | |
Plazmowe Szybkość podświetlna: +20% Szansa uniku: +30 | Zużycie energii: 15 Koszt: 15 | |
Impulsowe Szybkość podświetlna: +30% Szansa uniku: +40 | Zużycie energii: 20 Koszt: 20 |
Komentarz: Silniki manewrowe mają specyficzne właściwości. Dzięki nim okręty mogą wykonywać manewry, które umożliwiają na unikanie obrażeń. W zależności od stopnia zaawansowania premia jest coraz większa i dochodzi nawet do 40%. W połączeniu z komputerem pokładowym można osiągnąć naprawdę duże premie, które pozwalają dłużej pozostać jednostkom na polu bitwy.
Komputery pokładowe
Ikony | Nazwa | Statystyki |
Agresywny komputer Koszt: 1 | Szybkostrzelność: +10% Uszkodzenia broni: +10% | |
Obronny komputer Koszt: 3 | Punkty wytrzymałości: +10% Szansa udanego uniku: +10 | |
Zaawansowany agresywny komputer Koszt: 1 | Szybkostrzelność: +20% Uszkodzenia broni: +20% | |
Zaawansowany obronny komputer Koszt: 1 | Punkty wytrzymałości: +20% Szansa udanego uniku: +20 | |
Świadomy komputer bojowy | Szybkostrzelność: +20% Uszkodzenia broni: +20% Szansa udanego uniku: +15 |
Komentarz: W zależności od typu komputera możesz uzyskać różne korzyści. Mimo wykrycia wszystkich dostępnych typów komputera nie warto ograniczać się do korzystania jedynie z modułu świadomego. Pozostałe instalacje zapewniają rozmaite korzyści. Wszystko zależy od twojego stylu gry. Jeśli będziesz chciał używać mniejszych jednostek walczących zaczepnie to powinieneś się skupić na modułach obronnych, które zwiększą szansę na uniki. Jeśli jesteś zainteresowany zwiększeniem obrażeń możesz wybrać komputer agresywny, ale pamiętaj, że jednostki tego typu muszą być lepiej opancerzone i dysponować silniejszymi osłonami.
Dodatki
Ikony | Nazwa | Statystyki |
Chmura nanobotów Zużycie energii: 200 Koszt: 250 | Aura obronna - Wsparcie Wpływ na sojusznicze jednostki: Regeneracja kadłuba w ciągu miesiąca: +5% | |
Pola kondensatorów Zużycie energii: 200 Koszt: 250 | Aura obronna - Wsparcie Wpływ na sojusznicze jednostki: Regeneracja osłon w ciągu miesiąca: +20% | |
Zagłuszacz osłon Zużycie energii: 200 Koszt: 250 | Aura ofensywna - Inhibitor Wpływ na wrogie jednostki: Punkty wytrzymałości osłon: -25% Regeneracja osłon w ciągu miesiąca: -5% | |
Destabilizator kwantowy Zużycie energii: 200 Koszt: 250 | Aura ofensywna - Inhibitor Wpływ na wrogie jednostki: Szybkostrzelność: -15% | |
Sidła podprzestrzenne Zużycie energii: 200 Koszt: 250 | Aura ofensywna - Sidła Wpływ na wrogie jednostki: Czas ładowania skoku: +400% Szybkość podświetlna: -50% Odnawianie awaryjnego skoku nadprzestrzennego: +100% | |
Miny zbliżeniowe Tylko Forteca, Stacja Obronna i Platforma obronna | Aura ofensywna - Pola minowe Wpływ na wrogie jednostki: 20% szans codziennie na odniesienie 5-15 uszkodzeń ignorujących 75% pancerza Min nie można uniknąć. |
Komentarz: Dodatkowe komponenty nadają właściwy charakter jednostki. Warto mieszać dostępne rozwiązania w granicach jednej floty, żeby wywołać rozmaite efekty na wrogich jednostkach. Wszystko zależy od floty z którą masz zamiar konkurować.
Zwróć uwagę na moduły obronne, które biernie podnoszą statystyki osłon bądź regenerują kadłub. Jeśli nie zadbałeś odpowiednio o jeden z aspektów obronnych to aury ofensywne mogą być bardzo pomocne.
Na sporą uwagę zasługują aury ofensywne. Dzięki nim masz możliwość pozbawianie przeciwnika podstawowej linii obrony lub możesz osłabić skuteczność jego broni. Ważną aurą jest ta, która pozwala na uwięzienie przeciwnika na krótki czas w układzie. W jej przypadku najlepiej zastosować ją na małych i szybkich okrętach, które mają szansę zbliżyć się do przeciwnika na tyle szybko, żeby aura zadziałała odpowiednio.
Pola minowe mają zastosowanie jedynie w stacjach obronnych i fortecach. Dzięki nim możesz łatwo zneutralizować lotnictwo i mniejsze okręty, które będą dokonywać zniszczeń w obszarze twojej stacji. Ważne jest to, że jeśli algorytm losowy wykaże obrażenia, to wroga jednostka nie będzie mogła ich uniknąć nawet jeśli posiada duży współczynnik uniku. Obrażenia może nie są znaczne, ale dzięki redukcji pancerza o 75% przeciwnik na pewno odczuje obecność min w granicach fortecy.