Porady ogólne | Podstawy Stellaris poradnik Stellaris
Ostatnia aktualizacja: 6 marca 2019
W tej części poradnika do gry Stellaris znajdziesz wybrane porady dotyczące każdego z elementów rozgrywki, między innymi przemysłu, badań technologicznych, militariów, czy przebiegu kampanii.
Początek gry
1. Zawsze czytaj treść wiadomości wyświetlanych na ekranie. Treść wiadomości często zawiera ważne informacje zarówno w kwestii fabuły gry, jak i czynników, które mogą mieć wpływ na dalszy rozwój wydarzeń.
2. Najlepszym wprowadzeniem do zagadnień związanych z mechaniką gry jest samouczek. Poszczególne treści możesz pomijać, ale warto go uruchomić, żeby informował cię o wydarzeniach na które nie będziesz zwracał uwagi w pierwszych godzinach kampanii.
3. Rozsądnie zarządzaj punktami wpływu, pamiętaj, że pełne przejęcie nowego obszaru na początku gry jest ważniejsze niż ustalenie dowódcy nieużywanego oddziału.
4. Korzystaj z opcji zatrzymywania czasu za każdym razem kiedy musisz się nad czymś zastanowić albo odczytać jakieś informacje. Korzystaj z pauzy żeby wydawać rozkazy poszczególnym jednostkom.
5. Naucz się skrótów klawiszowych. Walka będzie prowadzona w czasie rzeczywistym, więc jest to jedyne rozwiązanie, które pozwoli ci ograniczyć używanie pauzy w czasie walki.
6. Kolonizacja jest procesem wymagającym dużego nakładu energii. Nie zasiedlaj nowego układu jeśli bilans energetyczny jest ujemny lub nie masz dużych zasobów mocy.
7. Nieustannie rozwijaj swoje imperium pod względem technologicznym. Badania nie obciążają budżetu a są podstawą do opanowania całej galaktyki.
8. Zawsze badaj sąsiednie układy. Zbieranie informacji jest ważnym czynnikiem, który pozwoli na odkrycie zasobów i obiektów specjalnych w pozostałych układach.
9. Sukcesywnie rozwijaj armię. Wrogie imperia nie zawahają się pomniejszyć twoich wpływów o kilka układów jeśli nie będziesz w stanie ich bronić.
10. Badaj wszystkie wykryte anomalie. Anomalie mogą nieść za sobą ryzyko utraty załogi lub okrętu, ale pozwalają na odkrycie aspektów galaktyki, które są niedostępne poprzez zwykłe badania środowiskowe.
11. Na początku gry podejmuj rywalizację tylko w odpowiedzi na deklarację ze strony przeciwnika. Jeśli nie masz jeszcze sprawnej infrastruktury, to wojna może cię zrujnować.
Geografia
1. Jeśli na mapie galaktyki nazwa układu oznaczona jest szarym kolorem, to znak, że nie zbadałeś wszystkich planet w układzie lub pominąłeś go zupełnie.
2. Biała nazwa układu na mapie galaktyki oznacza, że układ został w pełni zbadany. Tym samym masz pełen dostęp do informacji o planetach i surowcach w tym układzie.
3. Po uruchomieniu trybu szczegółowego, na mapie galaktyki pod nazwą każdego z układów zobaczysz jakie surowce zostały wykryte na planetach tego układu.
4. Czasami złoża zasobów strategicznych odkrywane są w miejscach gdzie masz już rozmieszczoną infrastrukturę górniczą. Dlatego na początku gry powinieneś wykorzystać wszystkie dostępne złoża surowców.
5. Pamiętaj, że przy wyborze galaktyki spiralnej przejścia pomiędzy spiralami będą dostępne jedynie w określonych miejscach.
6. Układy mogą być rozrzucone w taki sposób, że wraz z rozwojem badań nad granicami przeciwnika jego strefa wpływów może objąć twoje układy jeśli nie zbudowałeś w nich posterunku granicznego i nie masz skolonizowanych planet.
7. Przeczytaj uważnie opis każdej gwiazdy. Jej klasa może podpowiedzieć ci jakiego typu planet możesz spodziewać się w układzie.
8. Zwróć uwagę na czynniki specjalne występujące w niektórych układach, które mogą np. uszkadzać kadłub jeśli jednostka pozostanie zbyt długo w jego obszarze.
Przemysł
1. Na powierzchni planety staraj się zbudować jak najwięcej elektrowni, żeby nie brakowało ci kredytów energetycznych.
2 Każda kopalnia lub placówka badawcza wymaga energii do utrzymania, a im bardziej rozbudujesz budynek, tym koszt miesięczny będzie większy.
3. Zasobność kredytów energetycznych jest o wiele mniejsza w porównaniu do magazynów na minerały. Staraj się zapewnić sobie duży dochód miesięczny, żeby bilans energetyczny nie spadał poniżej poziomu rentowności.
4. Staraj się wykorzystywać do maksimum potencjał slotu wynikający z jego biernego przychodu.
5. Jeśli slot oferuje bierne przychody to gra nie poinformuje cię o bezrobociu w slocie. W przypadku planety należącej do sektora dodatkowego nie musisz się tym martwić, ale jeśli planeta należy do sektora głównego to musisz kontrolować rozwój populacji.
Zarządzanie
1. Nie rozmieszczaj posterunków granicznych w sąsiednich układach, każdy posterunek ma pewien zasięg, dzięki czemu możesz poszerzać swoje granice nie marnując dużej części zasobów.
2. Jeśli w układzie znajduje się skolonizowana przez ciebie planeta, możesz zburzyć posterunek graniczny dzięki czemu będziesz otrzymywał więcej punktów wpływu. Skolonizowane planety mają trochę większy zasięg niż posterunki graniczne i również rozwijają twoją strefę wpływów.
3. Podczas tworzenia sektora dokładnie przemyśl, które układy chcesz do niego włączyć. Wycofywanie układów z sektora to duży wydatek.
4. Możesz przesiedlać populacje w obrębie jednej planety, żeby przenieść ludność do slotu gdzie zbudowałeś budynek.
5. Jeśli kontaktuje się z tobą obce imperium to pamiętaj, żeby twoje pierwsze słowa były jak najbardziej przychylne bądź neutralne. Potem możesz wykonywać różne akcje dyplomatyczne, ale na start lepiej nie nastawiać do siebie innych imperiów.
6. Ambasady buduj w tych imperiach, których najbardziej się obawiasz. Jeśli nacja ma poważną przewagę technologiczną i militarną warto żyć z nią w zgodzie. A ambasada w granicach imperium wpłynie korzystnie na opinię innych imperiów o twojej.
7. Pamiętaj, że budynki administracji planetarnych dają dodatkowe korzyści dla sąsiednich slotów na planecie. Zawsze stawiaj je tak, żeby z czterech stron były otoczone przez inne sloty. Ta zasada dotyczy głównie kolonizacji, ponieważ wtedy masz możliwość podjęcia decyzji gdzie znajdzie się budynek główny.
8. W każdej chwili możesz zmienić nazwę każdej planety i układu co może ułatwić ci nawigowanie po rejestrze sytuacyjnym.
9. Przed podjęciem przebudowy planety sprawdź jaki jest bilans żywności wśród jej mieszkańców i zabezpiecz co najmniej dwie jednostki żywności w zapasie co miesiąc.
10. Populacja na planecie będzie rozwijać się samoczynnie aż zapełni każdy dostępny slot. Jeśli slot daje korzyści bez wybudowania żadnego budynku to nie otrzymasz komunikatu o bezrobociu. Jeśli slot daje np. 2 jednostki minerałów miesięcznie, to chcąc zbudować w nim elektrownię stracisz ten bonus. Natomiast jeśli w tym slocie zbudujesz kopalnię minerałów to zysk z kopalni zostanie dodany do biernego bonusu.
11. Pamiętaj, że sektory są zarządzane automatycznie ale zawsze należy uruchomić dla nich konkretną strategię rozwoju.
12. Nie zapominaj, że deklaracja rywalizacji a deklaracja wojny to dwie inne postawy. Rywalizacja zapewni ci dodatkowe korzyści w postaci miesięcznego dochodu w punktach wpływu.
13. Posterunki graniczne i wojskowe oraz tunele czasoprzestrzenne to jedyne budynki, które będziesz mógł wznieść poza granicami swojego imperium.
14. Protektorat daje ci możliwość dorównania imperiom o lepszych zdobyczach technologicznych. Pamiętaj jednak, że po opracowaniu 40% technologii swojego protektora automatycznie stajesz się jego wasalem, a wtedy pozostaje ci już tylko wojna.
Badania
1. W ramach badań staraj się rozwijać budynki dzięki czemu będziesz zyskiwał większe korzyści z budowania ich.
2. Do usuwania każdej z przeszkód na obcych planetach potrzebne są specjalistyczne technologie.
3. Przy doborze badań dużą uwagę poświęć technologiom, które dają ci bierny dochód miesięczny w postaci punktów wpływu.
4. Najlepszym sposobem na zwiększenie pojemności magazynów jest opracowywanie przeznaczonych ku temu technologii.
5. W czasie budowania imperium nie zapominaj o komunikatach związanych z rejestrem sytuacyjnym. Jeśli realizujesz jedną z misji specjalnych lub zbierasz dane o nowo napotkanej cywilizacji warto na chwilę zrezygnować z podstawowych badań.
6. Pamiętaj, że misje specjalne często mają ograniczony czas na realizację. Jeśli zależy ci na uzyskaniu dodatkowych korzyści to warto poświęcić trochę czasu i zasobów na dodatkowe statki badawcze.
7. Po przebadaniu planety którą planujesz zasiedlić, najpierw musisz zbadać znalezione na jej powierzchni anomalie, żeby kolonizacja była możliwa.
8. Pamiętaj, że możesz zatrudnić kilku nadprogramowych naukowców i przydzielić ich do takiego zadania, które pozwoli maksymalnie wykorzystać ich potencjał.
Militaria
1. Dla lepszych statków wojennych musisz najpierw ulepszyć komoport i wyposażyć go w niezbędne moduły.
2. W oparciu o nowe technologie możesz opracowywać projekty nowych statków, które będą odpowiadały twoim oczekiwaniom. Możesz zredukować wyposażenie dostępne na statku dzięki czemu jego cena będzie niższa, ale będzie dysponował mniejszą siłą ognia. Z drugiej strony możesz dorzucić dodatkowe wyposażenie które poprawi skuteczność bojową statku ale zwiększy jego koszt.
3. Staraj się wykorzystywać rozmaite rodzaje wyposażenia i uzbrojenia żeby osiągnąć unikatowość jednostek.
4. Armie lądowe są całkiem tanie w utrzymaniu więc warto sukcesywnie zwiększać ich ilość i z biegiem czasu zadbać o dodatkowe wyposażenie.
5. Pamiętaj, że jakakolwiek skuteczność jednostek zaczyna się wraz z zatrudnieniem dowódcy oddziału.
6. Najskuteczniejszymi rodzajami uzbrojenia są instalacje ignorujące osłony i pancerz przeciwnika.
7. W granicznych sektorach umieszczaj stacje obronne przy wejściu do sektora, najlepiej nakładaj je na siebie. W przypadku ważniejszych układów i budynków warto zbudować kilka fortec dookoła np. planety macierzystej.
8. Każdy poziom rozwoju kosmoportu zwiększa limit maksymalnej liczby jednostek o 1.