Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Stellaris - poradnik do gry

Stellaris - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Polityka | Rząd w Stellaris poradnik Stellaris

Ostatnia aktualizacja: 6 marca 2019

Z tej strony poradnika do gry Stellaris możesz dowiedzieć się więcej o dostępności różnych polityk oraz o unikalnych cechach każdej z nich.

Dostępność polityk uzależniona jest od rozwoju technologicznego i założeń wynikających z obranych etyk i ustroju. Każda zmiana polityki musi obowiązywać 10 lat i w tym czasie nie możesz wprowadzić zmian w danej dziedzinie. Dobrze zastanów się przed zmianą polityki, ponieważ radykalne zmiany mogą zablokować niektóre działania na dosyć długi czas.

Gospodarka wojenna

Nazwa

Opis

Statyczna

Gospodarka nie ulega kaprysom wojny.

Częściowo statyczna

Wojny defensywne

Wydajność produkcji wojsk: 30% w wyniku wojny -100

Wojny ofensywne

Wydajność produkcji wojsk: -30% w wyniku wojny 100

Dynamiczna

Wojny defensywne

Wydajność produkcji wojsk: 45% w wyniku wojny -100

Wojny ofensywne

Wydajność produkcji wojsk: -45% w wyniku wojny 100

Uwagi: Zmiana gospodarki wojennej powinna mieć miejsce zawsze w przypadku wojny, którą przegrywasz. Masz wtedy możliwość skorzystania z większej ilości zasobów, żeby jak najdłużej zachowywać liczbę surowców, które umożliwią obronę. Jeśli znacząco wygrasz wojnę to otrzymasz dosyć wysokie kary do produkcji wojsk, które mogą powstrzymać twoją inwazję, więc lepiej się nie decydować na takie rozwiązania.

Niewolnictwo

Nazwa

Opis

Zabronione

Nie można zniewolić żadnej populacji bez względu na gatunek.

Tylko obce gatunki

Można zniewolić wszystkie populacje poza gatunkiem wiodącym w twoim imperium.

Ustrój musi mieć etykę Ksenofobia lub Fanatyczna ksenofobia.

Dozwolone

Można zniewolić każdą populację.

Uwagi: Zniewolone populacje powinny zamieszkiwać planety nastawione na rozwój gospodarczy. Dobrze nadają się do pracy fizycznej więc rozwijanie budynków związanych z badaniami naukowymi nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. W większości przypadków możesz zniewolić jedynie populacje wewnątrz swojego gatunku wiodącego. Zniewolenie obcych gatunków jest możliwie dla ustrojów, które odznaczają się ksenofobią. Pamiętaj, że duże znaczenie ma wskaźnik tolerancji dla niewolnictwa. Jeśli zniewolisz populację mimo poparcia takich działań możesz narazić się na spore niezadowolenie populacji imperium.

Czystka

Nazwa

Opis

Zabronione

Nie można dokonywać czystek żadnych populacji.

Tylko obce gatunki

Masz możliwość kontrolowania populacji składających się z obcych gatunków.

Ustrój musi mieć etykę: Ksenofobia, Fanatyczna ksenofobia, Kolektywizm lub Fanatyczny Kolektywizm.

Dozwolone

Można eksterminować każdą populację.

Ustrój musi mieć etykę: Kolektywizm lub Fanatyczny Kolektywizm.

Uwagi: Czystki są przydatne wobec populacji, które wykazują się rozwarstwieniem społecznym lub nie należą do twojego gatunku wiodącego.

Nalot orbitalny

Nazwa

Opis

Lekkie

Twojej jednostki skupiają się na zniszczeniu zidentyfikowanych celów wojskowych oszczędzając jak największą liczbę cywili.

Ograniczone

Pozwala na wykorzystanie całego dostępnego wyposażenia poza najcięższym. Niszczy infrastrukturę ale pozwala przeżyć ludności cywilnej.

Pełne

Pozwala na ostrzał przy użyciu całego arsenału bez względu na ofiary w ludności cywilnej.

Uwagi: Określenie polityki w tym aspekcie polega na ustanowieniu maksymalnej dopuszczalnej granicy. Możesz ustawić bombardowanie na Pełne, ale podczas nalotu na planetę możesz skorzystać z innej postawy statków dzięki czemu np. zachowasz infrastrukturę na planecie. Im większy zakres użycia broni tym szybciej zniszczysz jej wartości obronne i będziesz mógł dokonać desantu wojsk.

Kontakty z tubylcami

Nazwa

Opis

Bierne badania

Stacje obserwacyjne mogą dokonywać biernych obserwacji. Nie można najeżdżać tubylców.

Aktywne badania

Stacje badawcze mogą prowadzić większość badań, ale nie można najeżdżać tubylczych światów.

Nieograniczone

Stacje badawcze mogą prowadzić wszystkie rodzaje badań a tubylcze światy mogą być najeżdżane.

Uwagi: Twoja misja to osiągniecie pełnej dominacji w kosmosie. Nie ma potrzeby, żeby ograniczać rozmiary badań obcych cywilizacji. Jeśli nie są w stanie się bronić to ich los jest raczej przesądzony.

Oświecenie tubylców

Nazwa

Opis

Zabronione

Nie wolno oświecać prymitywnych ras.

Dozwolone

Można dzielić się zdobyczami technologicznymi z zacofanymi cywilizacjami.

Uwagi: Oświecanie prymitywnych ras może posłużyć do uzyskania większych korzyści w przypadku chęci zniewolenia ich. Jeśli nie masz zamiaru prowadzić polityki niewolniczej raczej nie ma sensu, żebyś oświecał rasy prymitywne.

Migracja

Nazwa

Opis

Zabroniona

Populacje nie mogą swobodnie migrować.

Tylko główne gatunki

Swoboda przemieszczania dotyczy tylko rasy wiodącej.

Swobodna

Każdy mieszkaniec imperium może swobodnie migrować pomiędzy planetami.

Uwagi: Na początku gry najlepszym rozwiązaniem jest odgórna kontrola zasiedlenia na poszczególnych planetach. Warto mieć to pod kontrolą kiedy infrastruktura planet nie jest na równym poziomie i populacje mogą przenosić się z planet wysoko rozwiniętych jednocześnie pozostawiając ważne budynki, które jednocześnie przestają generować bonusy. Najlepiej decydować się na migrację dopiero po rozwinięciu planet głównego sektora, wtedy skutki przemieszczania się populacji nie będą tak dotkliwe.

Przesiedlenia

Nazwa

Opis

Zabronione

Wolne populacje nie mogą być przesiedlane siłą.

Dozwolone

Populacje mogą być przesiedlane siłą pomiędzy planetami.

Uwagi: Polityka przesiedleń odnosi się wyłącznie do populacji wolnych. Populacje niewolnicze możesz przenosić dowolnie pomiędzy planetami. Użyteczność przesiedleń jest uzależniona od celów z którymi będą związane.

Prawa wyborcze

Nazwa

Opis

Elityzm

Twojej jednostki skupiają się na zniszczeniu zidentyfikowanych celów wojskowych oszczędzając jak największą liczbę cywili.

Tylko główne gatunki

Pozwala na wykorzystanie całego dostępnego wyposażenia poza najcięższym. Niszczy infrastrukturę ale pozwala przeżyć ludności cywilnej.

Prawa wyborcze dla wszystkich

Pozwala na ostrzał przy użyciu całego arsenału bez względu na ofiary w ludności cywilnej.

Uwagi: W zależności od ustroju politycznego prawo do udziału w wyborach będzie miała ograniczona część populacji. W przypadku ustrojów demokratycznych możesz zdecydować się na udzielenie praw wyborczych wszystkim mieszkańcom. W przypadku rozwarstwienia społecznego lepiej pozostawić prawa wyborcze w rękach frakcji popierającej twoje rządy.

Przywództwo

W większości ustrojów przywódca wybierany jest tylko z uprzywilejowanej grupy, która sprawuje władzę w imperium. W ten sposób masz możliwość bezpośredniego zapoznania się z kandydatami zanim dojdzie do wyborów. Raczej nie będziesz miał wpływu na tą wartość co nie ma dużego znaczenia w toku zarządzania imperium.

Protokół pierwszego kontaktu

Nazwa

Opis

Pokojowość

Podejmowanie działań ofensywnych tylko w odpowiedzi na atak ze strony istot neutralnych.

Agresja

Można atakować istoty neutralne.

Uwagi: Istoty neutralne nie powinny być dużym wyzwaniem w toku rozgrywki a mogą posłużyć za katalizatory doświadczenie przywódcy. Warto też wyczyścić z nich swoje terytorium, żeby ich obecność nie niszczyła przejrzystości mapy galaktyki.

Sztuczna inteligencja

Nazwa

Opis

Zakazana

Nie można budować robotów. Wszystkie populacje robotów mogą zostać zdemontowane.

Służba

Maszyny mogą być zamieniane w niewolników i mogą być wykorzystywane w służbie populacji wiodącej.

Uwagi: Korzystanie z robotów jest dosyć istotnym elementem w budowaniu imperium. Z jednej strony musisz ponosić wysokie koszty utrzymania, ale masz gwarancję, że roboty będą zawsze posłuszne i zadowolone. Roboty mogą zajmować sloty populacji na planetach w ramach których będą wykorzystywane do pracy.