Flota w Stellaris poradnik Stellaris
Ostatnia aktualizacja: 6 marca 2019
Większość czasu gry będziesz musiał poświęcić w Stellaris na wszelkie aspekty związane z gospodarką i odpowiednim zarządzaniem swoim imperium. Nadejdzie jednak czas, gdy z twojej inicjatywy lub poprzez jeden z sojuszy zostaniesz wciągnięty do wojny. Musisz być zawsze przygotowany na wojnę i nieustannie zwiększać limit floty i ją modernizować. Z pomocą przychodzi nasz poradnik.
Z jednej strony zwiększanie limitu floty jest kosztowne dla twojego budżetu i podnosi koszty związane z innymi imperialnymi działaniami. Żeby utrzymać dużą flotę będziesz musiał poświęcić część zysków z sektorów jedynie na wydatki związane z okrętami.
Pamiętaj, że każda planeta zwiększa limit maksymalnej liczby jednostek, a przy rozbudowaniu kosmoportu na wyższe poziomy ten limit będzie się sukcesywnie zwiększał. Ważne jest, że każda jednostka ma własny tonaż, która określa udział w maksymalnej liczbie jednostek. Statki cywilne i stacje obronne nie są wliczane do wskaźnika i możesz wyprodukować ich tyle ile masz ochotę jednak zwróć uwagę, że każda z tych jednostek ma swój koszt utrzymania. W przypadku statków cywilnych nie będzie to duży wydatek, ale dobrze zaopatrzona forteca odciśnie swoje piętno na twojej "kieszeni". W przypadku jednostek bojowych sytuacja wygląda następująco: Korweta - 1; Niszczyciel - 2; Krążownik - 3; Pancernik - 4. Oznacza to, że po wyprodukowaniu kilku pancerników we wczesnym etapie gry możesz całkowicie wyczerpać limit jednostek.
Niezależnie od wielkości jednostki zawsze nad nią zobaczysz powyższy panel. Widoczna jest na nim przynależność oddziału do konkretnej frakcji, jego rola i wartość bojowa. Wartość bojowa nie opisuje zadawanych obrażeń w określonym odcinku czasu tylko wartość komponentów użytych do wyprodukowania jednostki. Za ich pomocą określana jest siła bojowa. Im droższe komponenty, tym droższe i lepiej wyposażone sekcje, które mogą zmieścić większe typy uzbrojenia. Wartość bojowa nie określa jednoznacznie obrażeń, ale jest wymierną liczbą dla oceny szans pomiędzy oddziałami. Jeśli twoje jednostki zostały wyprodukowane z tańszych komponentów to nie jesteś na straconej pozycji. Niejednokrotnie mniejsza wartość bojowa pozwala na wygraną o ile okręty są skonstruowane z rozmysłem.
Nie możesz pozwalać żeby komputer automatycznie rozdzielał komponenty i tworzył projekty. Ważne jest, żeby użycie każdego elementu było przemyślane a jednostki nazwane tak, żebyś zawsze miał świadomość jaką rolę sprawuje konkretny oddział w twojej flocie. Pamiętaj, że każdy projekt statku możesz nazwać zgodnie z przeznaczeniem jednostki co ułatwi ci zadanie podczas konstruowania jednostek w kosmoporcie.
Co jakiś czas przejrzyj projekty i sprawdź czy nie wynalazłeś lepszych komponentów, które mogą podmienić starsze wyposażenie w taki sposób, żeby jednostka nie utraciła swojej unikatowości. Nigdy nie będziesz miał za mało czasu, żeby wykonać niezbędne zmiany, zawsze możesz skorzystać z aktywnej pauzy i nanieść poprawki. W pierwszych minutach gry możesz korzystać z pierwotnych projektów, ale z drugiej strony na tym etapie rozgrywki raczej nie masz co liczyć na agresję ze strony przeciwnika więc wszystko zależy jak szybko chcesz sprawdzić okręty w bitwie.
Walki toczą się w czasie rzeczywistym. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz skorzystać z możliwości ucieczki z pola bitwy. Ucieczka będzie dostępna dopiero po chwili od momentu rozpoczęcia bitwy ale czasami lepiej jest wycofać się z układu niż stracić flotę. Za pośrednictwem panelu oddziału możesz obserwować przebieg bitwy podobnie jak w przypadku inwazji lądowej.
Jednostki są skonfigurowane w taki sposób, że rzadko mogą skupiać się na dwóch oddziałach jednocześnie, więc czasami większe szanse masz jeśli podzielisz floty i pozwolisz, żeby przeciwnik skupił się na jednej podczas gdy ty będziesz zadawał mu obrażenia z pomocą drugiego oddziału, który zostanie nietknięty. Warto korzystać z ucieczki w przypadku zniszczenia deflektorów. Osłony regenerują się dosyć szybko więc masz dużą szansę na udany rewanż jeśli odczekasz chwilę i z posiłkami ruszysz na wroga. W przypadku gry Stellaris typowa walka na wyniszczenie bez kontrolowania stanu okrętów nie daje dobrego rezultatu.
Istotnym elementem jest też planowanie działań w czasie. Jeśli twoja flota podzielona jest na kilka oddziałów zawierających różne jednostki to czas kiedy cały oddział będzie w zasięgu swojego uzbrojenia może działać na twoją niekorzyść. Najlepiej rozdzielać jednostki w taki sposób, żeby w oddziałach były jednostki tego samego typu. Jeśli masz w oddziale korwety i pancerniki to prawdopodobnie po wydaniu rozkazu korwety wylecą na wroga i zostaną zniszczone zanim pancerniki znajdą się w pobliżu przeciwnika. Rozdzielaj flotę i wydawaj rozkazy w zależności od prędkości jaką mogą osiągać jednostki. Ważne jest jeszcze odpowiednie korzystanie z komputerów pokładowych, ale ten temat zostanie omówiony w dalszej części rozdziału.