Projektant okrętów | Flota w Stellaris poradnik Stellaris
Ostatnia aktualizacja: 6 marca 2019
Stellaris oferuje rozbudowany system projektowania jednostki w oparciu o dostępne sekcje okrętu i wynalezione uzbrojenie. Z tego panelu musisz bardzo często korzystać, żeby twoje jednostki zachowały przydatność na polu bitwy i żeby przeciwnik nie miał łatwego zadania w starciu z tobą.
Panel projektowy możesz uruchomić za pośrednictwem głównego interfejsu lub naciskając F4 na klawiaturze.
Po uruchomieniu zakładki zobaczysz powyższy widok. Po lewej stronie panelu będą dostępne istniejące projekty, które możesz zmodyfikować. W tej chwili nie ma żadnego dostępnego projektu więc należ stworzyć własny. Lewa strona panelu przedstawia statystyki jednostki, które będą ulegać zmianom wraz z wykorzystaniem poszczególnych komponentów. Wybierz zaznaczony na obrazku przycisk, który umożliwi ci stworzenie autorskiego projektu jednostki. Zobaczysz dodatkowy panel z listą z którego będziesz mógł wybrać jednostkę, która cię interesuje.
Wraz z wyborem jednostki środkowe pole panelu zmieni się w część interaktywną i pojawią się na niej dostępne sloty sekcji dla jednostki. Wybierz jedną z sekcji za pośrednictwem zaznaczonego na obrazku przycisku [1]. Po wybraniu slotu na ekranie pojawią się dostępne sekcje dla danego slotu.[2] Ilość i rodzaj sekcji uzależniony jest od typu okrętu i miejsca w którym znajduje się slot. Więcej na ten temat znajdziesz w dalszej cześć rozdziału.
Wybór slotu daje ci możliwość osadzenia na okręcie wybranego przez ciebie wyposażenia. Możesz zapełnić wszystkie dostępne sloty, żeby maksymalnie wykorzystać potencjał sekcji ale możesz też pozostawić je puste żeby zmniejszyć koszt jednostki i jej obciążenie energetyczne. Kliknij na dowolnym gnieździe na broń [1]. Po lewej stronie pojawi się lista dostępnych broni [2] z której możesz wybrać interesujące cię komponenty. Każda wynaleziona broń będzie tutaj dostępna. Zwróć uwagę jakimi rozmiarami dysponuje określony rodzaj broni i dopasuj ją do rozmiarów gniazda. Nie musisz wybierać konkretnego rozmiaru, broń dopasuje statystyki do gniazda w którym będzie osadzona. Jeśli broń dysponuje rozmiarem innym niż gniazdo to nie będziesz mógł jej użyć. Kliknij na wybraną broń i kliknij na slocie żeby go wyposażyć.
Po osadzeniu broni możesz zauważyć, że moc układów wyrażona jest za pomocą liczby ujemnej. Twoim następnym zadaniem jest wyposażenie okrętu w taką ilość reaktorów żeby liczba wynosiła 0 lub była dodatnia. W przeciwnym wypadku przycisk umożliwiający zapis projektu nie będzie aktywny.
Wybór wyposażenia pomocniczego odbywa się na tej samej zasadzie co wybór uzbrojenia. Wystarczy, że klikniesz w gniazdo pomocnicze a po lewej stronie panelu pojawi się lista dostępnych komponentów.
Po uzupełnieniu panelu pomocniczego masz możliwość wyboru dodatkowych elementów wyposażenia takich jak napęd, silniki manewrowe, komputer pokładowy czy radar. W większości przypadków wykorzystuj najnowsze technologicznie komponenty, aczkolwiek ważny jest wybór komputera pokładowego. To od niego zależy jak będzie się zachowywała jednostka kiedy spotka statek przeciwnika w układzie.
Ukończony projekt musisz odpowiednio nazwać i zapisać. W panelu masz dostępne pole tekstowe i pod nim specjalny przycisk oznaczony na zdjęciu [1]. Zapisany projekt będzie widoczny w kreatorze okrętów [2] i będziesz mógł wybudować go w kosmoporcie [3].
Pamiętaj, że sekcje też pobierają moc, więc mocy reaktora nie możesz obliczać na podstawie ilości broni w gniazdach ale zawsze będziesz musiał osiągać liczbę dodatnią. Wymusi to korzystanie z reaktorów w większych slotach więc wartość obronna jednostki będzie niższa.