Populacja | Zarządzanie w Stellaris poradnik Stellaris
Ostatnia aktualizacja: 6 marca 2019
Umiejętne zarządzanie populacjami w Stellaris polega na delikatnym naginaniu ich potrzeb do swojej polityki. Dzięki manipulacji edyktami i działaniami zarządcy możesz skutecznie zniwelować działania frakcji i wzmocnić rozrost poszczególnych populacji. Poniżej znajdziesz kilka informacji i porad dotyczących zarządzania populacjami.
Reforma ustroju
Wraz z rozwojem technologii pojawi się możliwość zmiany wybranego ustroju na inny. W początkowym stadium gry masz do wyboru jedynie podstawowe formy rządu w oparciu o etyki, które wybrałeś. W dalszych etapach gry pojawią się dodatkowe możliwości, które będą w znaczący sposób pogłębiać premie wynikające z podstawowej formy ustroju. W tej sytuacji powinieneś oczywiście skorzystać z możliwości uzyskania korzystniejszych modyfikatorów i jednocześnie możesz zupełnie zmienić premię wynikające z niego oraz formę sprawowania władzy.
Zmiana kosztuje 250 punktów wpływu, więc nie możesz sobie pozwolić na reformy bezpośrednio po rozpoczęciu gry, ale po pewnym czasie gdy już wystarczająco rozwiniesz swoje imperium to możesz zdecydować się na taki wydatek.
Ikona | Nazwa i cechy | Modyfikatory |
Gwiezdne imperium Każdy władca może zbudować unikalną, potężną stacje wojskową. | Koszt budynków: -30% Wydajność produkcji niewolnictwa: +20% Produkcja żywności (niewolnicy): +20% | |
Megakorporacja Wybory nowego władcy odbywają się co 40-50 lat. | Kredyty energetyczne: +10% Minerały: +10% | |
Utopia demokratyczna Wybory odbywają się w odstępie 5 lat. | Poziom umiejętności przywódcy: +2 Koszt werbunku przywódcy: -10% | |
Państwowa sieć neuronowa Każdy władca może zbudować elitarną armię uderzeniową. | Tempo badań: +10% Tempo badań: +20% | |
Technokracja oświecona Wybory nowego władcy odbywają się co 40-50 lat. | Alternatywy badawcze: +2 limit przywódców imperium: +2 | |
Podświadomy konsensus Wybory odbywają się w odstępie 5 lat. | Planety głównego sektora: +4 | |
Imperium wojskowe Wybory nowego władcy odbywają się po śmierci poprzedniego. Każdy władca może wybudować unikatowy okręty wojenny na swoją cześć. | Limit marynarki wojennej: +40% Utrzymanie statków: -10% | |
Zorganizowana statokracja Wybory nowego władcy odbywają się co 40-50 lat. | Koszt statków: -20% Koszt ulepszeń statków: -50% | |
Demarchia wojskowa Wybory odbywają się w odstępie 5 lat. | Utrzymanie armii: -20% Utrzymanie statków: -20% zadowolenie z wojny: +10% |
Uwagi: Zmiana ustroju może mieć negatywny wpływ na populacje zamieszkujące imperium i w dłuższej perspektywie przyczynić się do wyodrębnienia buntowniczych frakcji. Zmiana ustroju blokuje dostęp do niektórych opcji politycznych jednocześnie otwierając inne. Zanim zmienisz ustrój dokładnie zastanów się nad wymianą modyfikatorów, ponieważ możesz odnieść duże straty jeśli cały trzon gospodarczy był na nich oparty.
Zadowolenie
Jeden z czynników decydujących o rozwoju twojego imperium. Macierzysta populacja zasadniczo będzie wykazywała większe zadowolenie w związku z panującym ustrojem politycznym i rzadziej zobaczysz u nich akcje separatystyczne. Prawdziwe problemy zaczynają się w momencie gdy do swojego imperium włączasz planety, których ludność należy do gatunku wiodącego i od długiego czasu były pod wpływem władzy związanej z innymi etykami.
W takim przypadku możesz być pewny, że populacja utworzy frakcję, która będzie domagała się oddania planety pod rządy poprzedniego imperium. Będziesz musiał zmagać się z niezadowoleniem społecznym i różnego rodzaju akcjami sabotującymi twoje imperium.
Powyższy obrazek przedstawia jedną z takich sytuacji. Żółte paski przy każdej populacji oznaczają zadowolenie poniżej wymaganego poziomu. Każda z populacji posiada odgórnie przypisany bazowy wskaźnik zadowolenia. Gdy zadowolenie faktyczne spada poniżej jego poziomu, to wydajność pracy poszczególnych populacji staje się mniej efektywna. W przypadku dużego niezadowolenia nie będziesz otrzymywał żadnych przychodów ze slotów planety, które sprzeciwiają się twoim rządom.
Niezadowolenie może być spowodowane niektórymi z opcji polityki, ustrojem politycznym, sąsiadującymi populacjami i traumą po wojnie. Wystarczy że najedziesz kursorem myszy na pasek zadowolenia konkretnej populacji, żeby zobaczyć jakie czynniki odpowiadają za obecną wartość parametru. W tej sytuacji masz kilka opcji, żeby poprawić nastroje panujące wśród nowych mieszkańców imperium:
1. Powołanie zarządcy na planecie.
Uwagi: Podstawowy mechanizm budowania pozytywnych relacji z poddanymi. Zarządca z każdym poziomem doświadczenia podnosi wskaźnik zadowolenia na planecie o 2%. Maksymalny wzrost zadowolenia to 10% na piątym poziomi doświadczenia o ile zarządca nie posiada dodatkowych modyfikatorów podnoszących jego poziom.
2. Edykty
Uwagi: Edykty planetarne są kosztowne z punktu widzenia punktów wpływu ale skutecznie spełniają swoją rolę przez cały okres trwania. Ważne jest skorzystanie z edyktów obniżających rozbieżność etyk i podnoszących zadowolenie w sposób bezpośredni. Edykty trwające dziesięć lat łatwo pomogą częściowo zniwelować skutki wojny.
3. Modyfikacja genetyczna gatunku
Za pośrednictwem nowych technologii możesz zmieniać kod genetyczny określonych gatunków i zmieniać ich cechy podstawowe takie jak preferowany klimat czy ogólne zadowolenie.
Dostęp do modyfikacji kodu genetycznego uzyskasz po opracowaniu technologii "Przyspieszenie". Wejdź w panel kontaktów i zakładkę gatunki. Tutaj znajdziesz wszystkie gatunki z którymi miałeś kontakt w toku rozgrywki. Znajdziesz ich cechy szczególne oraz liczbę populacji. Po wybraniu odpowiedniego gatunku kliknij na przycisk zaznaczony na powyższym obrazku.
Po użyciu przycisku zobaczysz powyższe okno. W zależności od stopnia zaawansowania technologii i cech podstawowych populacji masz określoną liczbę punktów, które możesz rozdysponować na zmiany cech.
Możesz za pośrednictwem zmienić preferencje określonej planety i dodać cechy, które będą ci potrzebne. Po wybraniu odpowiednich parametrów gatunek zostanie oddany pod gruntowne badania socjologiczne co jednocześnie tymczasowo zablokuj ci możliwość opracowania nowych technologii. Ważny jest to, że musisz mieć dostęp do całego gatunku, który żyje w galaktyce żeby akcja się powiodła, czyli wszyscy przedstawiciele gatunku muszą żyć w obrębie twoich granic.
Uwagi: Jeśli spotykasz się z populacją, która jest mało rozwinięta i żyje na jednej planecie to sytuacja jest bardzo klarowna. Dorzucasz cechy, które ci odpowiadają i jeśli możesz zmieniasz preferencje klimatyczne. Jeśli spotykasz się z gatunkami, które żyją na różnych planetach lub są wrogo do ciebie nastawione, to powinieneś zainwestować punkty w takie modyfikatory jak: zadowolenie i rozbieżność etyk. Pamiętaj, że kombinacja genetyczna nie zawsze będzie udana a jeśli nie masz dostępu do całego gatunku to z góry jesteś skazany na porażkę.
4. Zmiana polityki
Uwagi: Możesz zmieniać niektóre opcje polityki, żeby wywołać zadowolenie u określonych gatunków. Zawsze musisz mieć na uwadze, że wprowadzenie zmian może zadziałać na twoją niekorzyść kiedy będziesz starał się przypodobać mało licznym gatunkom a duże populacje będą popierały poprzednie opcje polityczne. Pamiętaj, że z czasem na skutek działania gospodarki i zarządcy zadowolenie będzie rosnąć aż osiągnie bazowy poziom, więc nie zawsze warto blokować niektóre opcje polityczne, żeby na końcu spotkać się z niezadowoleniem lojalistów.