Jednostki | Flota w Stellaris poradnik Stellaris
Ostatnia aktualizacja: 6 marca 2019
Na tej stronie poradnika znajdziesz informacje o wszystkich dostępnych typach jednostek w grze. Każda z nich została opisana pod kątem statystyk podstawowych i możliwych modyfikacji.
- Punkty kadłuba to punkty wytrzymałości statku, jego ilość "życia". Jeśli wartość spadnie do zera to jednostka natychmiast ulega zniszczeniu.
- Pancerz pozwala na procentową redukcję obrażeń w zależności od jego wartości.
- Szybkość określa jaki dystans okręt pokona w ciągu jednego dnia.
- Ilość sekcji określa slot sekcji. Dla każdego dostępnego slotu będzie kilka sekcji do wyboru w przypadku statków bojowych i o wiele mniejszy wybór w przypadku statków cywilnych.
Charakterystyka i statystyki jednostek:
- Korweta
- Niszczyciel
- Krążownik
- Pancernik
- Platforma Obronna
- Stacja Obronna
- Forteca
- Statek konstrukcyjny
- Statek kolonizacyjny
- Statek badawczy
- Statek transportowy
Korweta
Cecha | Wartość bazowa |
Punkty kadłuba | 300 |
Pancerz / Redukcja obrażeń | 3 / 4% |
Szybkość | 1,5 |
Ilość sekcji | 1 |
Komentarz: Najmniejsza jednostka ofensywna w grze. Ma dostępną tylko jedną sekcję przez co kosztuje stosunkowo mało nawet przy użyciu drogiego wyposażenia. Najlepiej sprawdza się w większych grupach ok. 50 jednostek. Przy doborze wyposażenia kieruj się głównie funkcjami obronnymi, które pozwolą jednostkom unikać pocisków lub zapewnij im odpowiednie osłony. W przypadku korwet ma działać głównie przewaga liczebna więc nie skupiaj się stuprocentowo na uzbrojeniu. Jeśli jednostki nie zostaną zniszczone jednym strzałem to już masz przewagę nad powolnymi, wielkimi jednostkami.
Sekcje do wyboru
Rdzeń Agresora
Koszt | 30 |
Miejsca na broń | 1 Mała / 1 Średnia |
Miejsca pomocnicze | 5 Mała |
Typ | Główna |
Rdzeń Interceptora
Koszt | 30 |
Miejsca na broń | 3 Mała |
Miejsca pomocnicze | 5 Mała |
Typ | Główna |
Rdzeń Zmiennokształtnego
Koszt | 30 |
Miejsca na broń | 1 Mała |
Miejsca pomocnicze | 3 Mała / 2 Średnia |
Typ | Główna |
Komentarz: Sekcje pozwalają na wykorzystanie głównie najmniejszych typów wyposażenia co wpływa znacząco na siłę ognia. Wybieraj uzbrojenie z najwyższego dostępnego poziomu, żeby utrzymać dużą skuteczność. Zasadniczo broń o mniejszych gabarytach ma mniejszy zasięg, ale jest zdecydowanie celniejsza od większych wariantów. Ważne jest wykorzystanie broni, która ma dużą szybkość ataku (niski czas odnawiania).
Niszczyciel
Cecha | Wartość bazowa |
Punkty kadłuba | 600 |
Pancerz / Redukcja obrażeń | 6 / 9% |
Szybkość | 1,0 |
Ilość sekcji | 2 |
Komentarz: Nieco większa jednostka, która pozwala na szerszy wachlarz modyfikacji z uwagi na dostępność dwóch slotów sekcji. Mimo większych rozmiarów jednostka wciąż zachowuje dużą szybkość poruszania co pozwala dogonić wycofujące się wrogie jednostki i na nie uderzyć. Kadłub jest znacznie wytrzymalszy dzięki czemu niszczyciele mogą "kupić" trochę czasu, który pozwoli zainicjować walkę przy użyciu większych jednostek.
Sekcje do wyboru
Destruktor Szczęścia
Koszt | 60 |
Miejsca na broń | 2 Mała / 1 Średnia |
Miejsca pomocnicze | 2 Mała / 1 Średnia |
Typ | Przód |
Destruktor Nadziei
Koszt | 60 |
Miejsca na broń | 3 Mała |
Miejsca pomocnicze | 2 Mała / 2 Średnia |
Typ | Przód |
Destruktor Wiary
Koszt | 60 |
Miejsca na broń | 1 Duża |
Miejsca pomocnicze | 2 Mała / 1 Średnia |
Typ | Przód |
Komentarz: Sekcje przednie oferują wykorzystanie różnego typu wyposażenia głównie średniego i małego, ale jedna sekcja posiada duże gniazdo na broń. W sekcjach przednich postaraj się umieszczać broń o dużym zasięgu i czasie przeładowania, żeby wykonać kilka ataków zanim dojdzie do właściwego starcia.
Bastion Blasku
Koszt | 60 |
Miejsca na broń | 2 Mała |
Miejsca pomocnicze | 2 Mała / 2 Średnia |
Typ | Tył |
Bastion Lśnienia
Koszt | 60 |
Miejsca na broń | 1 Średnia |
Miejsca pomocnicze | 2 Mała / 2 Średnia |
Typ | Tył |
Komentarz: Niszczyciel oferuje tylko dwie sekcje tylne z dostępnym jedynie małym i średnim uzbrojeniem. Wybór zależy od tego, czy zdecydujesz się na mniejsze uzbrojenie z krótszym czasem przeładowania czy wolisz jedną broń o większych gabarytach, która swoim zasięgiem będzie budować przewagę na chwilę przed inicjacją.
Krążownik
Cecha | Wartość bazowa |
Punkty kadłuba | 1200 |
Pancerz / Redukcja obrażeń | 12 / 16% |
Szybkość | 0,7 |
Ilość sekcji | 3 |
Komentarz: Najbardziej uniwersalna z jednostek bojowych. Większość twojej floty powinna się składać właśnie z nich. Trzy sloty na poszczególne sekcje, przyzwoita szybkość i stosunkowo duża wytrzymałość okrętu działają na jego korzyść.
Sekcje
Destruktor Strażnika
Koszt | 120 |
Miejsca na broń | 1 Duża |
Miejsca pomocnicze | 1 Średnia / 1 Duża |
Typ | Przód |
Destruktor Eskort
Koszt | 120 |
Miejsca na broń | 2 Mała / 1 Średnia |
Miejsca pomocnicze | 1 Mała / 1 Duża |
Typ | Przód |
Destruktor Okowów
Koszt | 120 |
Miejsca na broń | 2 Mała |
Miejsca pomocnicze | 1 Średnia / 1 Duża |
Typ | Przód |
Komentarz: Tylko trzy dostępne sekcje przednie ale za to każda o specyficznej charakterystyce dostępnej broni. Duże rotacje pomiędzy sekcjami pomocniczymi. Warto zwrócić uwagę na to, że każda z sekcji pomocniczych umożliwia instalację dużego reaktora co może być zbawienne dla bilansu energetycznego jednostki.
Rdzeń Widma
Koszt | 120 |
Miejsca na broń | 2 Średnia / 1 Hangar |
Miejsca pomocnicze | 1 Mała / 1 Średnia / 1 Duża |
Typ | Główny |
Rdzeń Mściciela
Koszt | 120 |
Miejsca na broń | 1 Średnia / 1 Duża |
Miejsca pomocnicze | 1 Mała / 1 Średnia / 1 Duża |
Typ | Główny |
Rdzeń Kostuchy
Koszt | 120 |
Miejsca na broń | 3 Średnia |
Miejsca pomocnicze | 1 Mała / 1 Średnia / 1 Duża |
Typ | Główny |
Rdzeń Zjawy
Koszt | 120 |
Miejsca na broń | 2 Mała / 2 Średnia |
Miejsca pomocnicze | 1 Mała / 1 Średnia / 1 Duża |
Typ | Główny |
Komentarz: Wszystkie sekcje główne krążownika mają taką samą ilość i jakość gniazd pomocniczych. Środek jednostki powinien być wyposażony w uzbrojenie o dużym czasie przeładowania i zadającym bardzo duże obrażenia. Możesz też zastanowić się nad obroną przeciwrakietową.
Bastion Protektora
Koszt | 120 |
Miejsca na broń | 1 Średnia |
Miejsca pomocnicze | 1 Mała / 1 Średnia / 1 Duża |
Typ | Tył |
Bastion Gwardzisty
Koszt | 120 |
Miejsca na broń | 2 Mała |
Miejsca pomocnicze | 1 Mała / 1 Średnia / 1 Duża |
Typ | Tył |
Komentarz: Podobnie jak w przypadku rdzeni, tylne sekcje mają takie same sloty pomocnicze. Krążownik dysponuje jedynie dwiema sekcjami tylnymi, które oferują małe i średnie uzbrojenie. Skup się na broni o dużym zasięgu ale nie bój się konfrontacji bezpośredniej. Dzięki dużej szybkości statku odległość szybko przestanie mieć znaczenie.
Pancernik
Cecha | Wartość bazowa |
Punkty kadłuba | 2400 |
Pancerz / Redukcja obrażeń | 24 / 28% |
Szybkość | 0,3 |
Ilość sekcji | 3 |
Komentarz: Prawdziwa latająca forteca. Powolny i bardzo wytrzymały okręt do specjalnych zastosowań. W posiadaniu pancernika nie jest ważne, że go masz, ale to co jest w stanie zaoferować w trakcie bitwy. Dzięki trzem mocno zróżnicowanym sekcjom możesz tworzyć małe specjalistyczne oddziały składające się z 2-4 jednostek, które będą prowadzić główne natarcie, neutralizować cele lub sprzątać niedobitki. Hangar dla bombowców na pancerniku? Czemu nie. Warto przemyśleć dobór wyposażenia, żeby w pełni wykorzystać potencjał. Pamiętaj, że pancerniki mocno obciążają budżet więc produkuj je z rozwagą i tylko wtedy gdy są naprawdę potrzebne.
Sekcje
Destruktor Gwiazd
Koszt | 240 |
Miejsca na broń | 2 Mała / 1 Średnia / 1 Duża |
Miejsca pomocnicze | 1 Mała / 2 Średnia / 2 Duża |
Typ | Przód |
Destruktor Tytanów
Koszt | 240 |
Miejsca na broń | 4 Mała / 1 Duża |
Miejsca pomocnicze | 1 Mała / 2 Średnia / 2 Duża |
Typ | Przód |
Destruktor Istnień
Koszt | 240 |
Miejsca na broń | 2 Duża |
Miejsca pomocnicze | 1 Mała / 2 Średnia / 2 Duża |
Typ | Przód |
Destruktor Mas
Koszt | 240 |
Miejsca na broń | 2 Mała / 1 Średnia / 1 Hangar |
Miejsca pomocnicze | 1 Mała / 2 Średnia / 2 Duża |
Typ | Przód |
Destruktor Życia
Koszt | 240 |
Miejsca na broń | 4 Mała / 2 Średnia |
Miejsca pomocnicze | 1 Mała / 2 Średnia / 2 Duża |
Typ | Przód |
Destruktor Dusz
Koszt | 240 |
Miejsca na broń | 2 Mała / 3 Średnia |
Miejsca pomocnicze | 1 Mała / 2 Średnia / 2 Duża |
Typ | Przód |
Komentarz: Sekcje przednie mają taką samą ilość gniazd pomocniczych niezależnie od wariantu. Warto zwrócić uwagę na koszt sekcji, który mocno zwiększa koszty produkcji przy wypełnieniu gniazd bronią. Pamiętaj, że na sekcji przedniej powinieneś skupić broń o jak największym zasięgu.
Rdzeń Nowej
Koszt | 240 |
Miejsca na broń | 4 Mała / 2 Duża |
Miejsca pomocnicze | 1 Mała / 1 Średnia / 2 Duża |
Typ | Główny |
Rdzeń Siewcy Burzy
Koszt | 240 |
Miejsca na broń | 4 Średnia / 1 Duża |
Miejsca pomocnicze | 1 Mała / 1 Średnia / 2 Duża |
Typ | Główny |
Rdzeń Dewastatora
Koszt | 240 |
Miejsca na broń | 2 Średnia / 2 Duża |
Miejsca pomocnicze | 1 Mała / 1 Średnia / 2 Duża |
Typ | Główny |
Rdzeń Osobliwości
Koszt | 240 |
Miejsca na broń | 3 Duża |
Miejsca pomocnicze | 1 Mała / 1 Średnia / 2 Duża |
Typ | Główny |
Rdzeń Zemsty
Koszt | 240 |
Miejsca na broń | 4 Średnia / 1 Hangar |
Miejsca pomocnicze | 1 Mała / 1 Średnia / 2 Duża |
Typ | Główny |
Rdzeń Gargantuiczny
Koszt | 240 |
Miejsca na broń | 4 Mała / 2 Hangar |
Miejsca pomocnicze | 1 Mała / 1 Średnia / 2 Duża |
Typ | Główny |
Komentarz: Podobnie jak w przypadku frontalnej sekcji, wszystkie rdzenie mają taką samą ilość slotów pomocniczych. Pomyśl o niekonwencjonalnym wyposażeniu w postaci hangarów lub obronie przeciwrakietowej lub działach przeciwlotniczych.
Bastion Eonu
Koszt | 240 |
Miejsca na broń | 2 Mała / 1 Średnia |
Miejsca pomocnicze | 2 Mała / 1 Średnia / 3 Duża |
Typ | Tył |
Bastion Nieskończoności
Koszt | 240 |
Miejsca na broń | 1 Duża |
Miejsca pomocnicze | 2 Mała / 1 Średnia / 3 Duża |
Typ | Tył |
Bastion Epoki
Koszt | 240 |
Miejsca na broń | 2 Średnia / 3 Duża |
Miejsca pomocnicze | 2 Mała / 1 Średnia / 3 Duża |
Typ | Tył |
Bastion Zenitu
Koszt | 240 |
Miejsca na broń | 4 Mała |
Miejsca pomocnicze | 2 Mała / 1 Średnia / 3 Duża |
Typ | Tył |
Komentarz: Bastiony pancernika powinny skupiać się na zadawaniu średnich obrażeń w krótkim czasie. Będą wykorzystane dopiero po pełnej inicjacji więc warto zainwestować w wyposażenie z krótkim czasem przeładowania, które wyeliminuje okrążające go jednostki.
Platforma Obronna
Cecha | Wartość bazowa |
Punkty kadłuba | 2000 |
Pancerz / Redukcja obrażeń | 7 / 10% |
Szybkość | 0 |
Ilość sekcji | 2 |
Komentarz: Najmniejsza jednostka obrony miejscowej. Duża wytrzymałość kadłuba przy małej liczbie dostępnych slotów. Platforma może wykorzystywać każdy typ uzbrojenia a sekcje są identyczne dla każdego slotu.
Sekcje dla dowolnego slotu !
Sekcja stacji lekkiej
Koszt | 47 |
Miejsca na broń | 4 Mała |
Miejsca pomocnicze | 1 Mała / 1 Średnia / 1 Duża |
Typ | Skrzydło |
Sekcja stacji średniej
Koszt | 47 |
Miejsca na broń | 2 Średnia |
Miejsca pomocnicze | 1 Mała / 1 Średnia / 1 Duża |
Typ | Skrzydło |
Sekcja stacji ciężkiej
Koszt | 45 |
Miejsca na broń | 1 Duża |
Miejsca pomocnicze | 1 Mała / 1 Średnia / 1 Duża |
Typ | Skrzydło |
Sekcja hangarowa stacji
Koszt | 37 |
Miejsca na broń | 1 Hangar |
Miejsca pomocnicze | 1 Mała / 1 Średnia / 1 Duża |
Typ | Skrzydło |
Komentarz: Mimo sporej wytrzymałości platforma nie wytrzyma długo w starciu z potężną armią. Najlepiej wykorzystywać sekcje stacji średnich żeby zachować równowagę pomiędzy czasem przeładowania a obrażeniami.
Stacja Obronna
Cecha | Wartość bazowa |
Punkty kadłuba | 4000 |
Pancerz / Redukcja obrażeń | 11 / 15% |
Szybkość | 0 |
Ilość sekcji | 4 |
Komentarz: Większa jednostka obrony miejscowej. Dwukrotnie większa wytrzymałość i redukcja obrażeń, która może mieć znaczenie. Zwróć uwagę, że stacja obronna oferuje cztery dostępne sloty na sekcje. Podobnie jak w poprzednim przypadku wszystkie są jednakowe dla każdego slotu. Stawiaj stacje w bliskiej odległości, żeby mogły ostrzeliwać przeciwnika jednocześnie gdy będzie skupiał obrażenia na jednej z nich.
Sekcje dla dowolnego slotu !
Sekcja stacji lekkiej
Koszt | 47 |
Miejsca na broń | 4 Mała |
Miejsca pomocnicze | 1 Mała / 1 Średnia / 1 Duża |
Typ | Skrzydło |
Sekcja stacji średniej
Koszt | 47 |
Miejsca na broń | 2 Średnia |
Miejsca pomocnicze | 1 Mała / 1 Średnia / 1 Duża |
Typ | Skrzydło |
Sekcja stacji ciężkiej
Koszt | 45 |
Miejsca na broń | 1 Duża |
Miejsca pomocnicze | 1 Mała / 1 Średnia / 1 Duża |
Typ | Skrzydło |
Sekcja hangarowa stacji
Koszt | 37 |
Miejsca na broń | 1 Hangar |
Miejsca pomocnicze | 1 Mała / 1 Średnia / 1 Duża |
Typ | Skrzydło |
Komentarz: W przypadku stacji obronnej jest większa szansa na przetrwanie zmasowanego ostrzału dzięki czemu możesz poszerzyć dobór wyposażenia. Możesz zdecydować się na jeden slot z hangarem ale pamiętaj, że w przypadku stacji liczba slotów pomocniczych jest jeszcze ograniczona. Staraj się wykorzystywać gniazda na dużą i średnią broń.
Forteca
Cecha | Wartość bazowa |
Punkty kadłuba | 8000 |
Pancerz / Redukcja obrażeń | 20 / 25% |
Szybkość | 0 |
Ilość sekcji | 4 |
Komentarz: Forteca to już wyższa klasa obrony. Przy dobrym doborze wyposażenia może powstrzymać oddział składający się z pancerników. Ze względu na wysokie koszty najlepiej decyduj się na budowę w najważniejszych obszarach imperium np. planetach, które są głównym źródłem kredytów energetycznych. Dwie fortece w dwóch najważniejszych układach powinny dać ci dużą gwarancje bezpieczeństwa nie obciążając nadmiernie budżetu.
Sekcje dla dowolnego slotu !
Sekcja stacji lekkiej
Koszt | 82 |
Miejsca na broń | 8 Mała |
Miejsca pomocnicze | 2 Mała / 2 Średnia / 2 Duża |
Typ | Skrzydło |
Sekcja stacji średniej
Koszt | 82 |
Miejsca na broń | 4 Średnia |
Miejsca pomocnicze | 2 Mała / 2 Średnia / 2 Duża |
Typ | Skrzydło |
Sekcja stacji ciężkiej
Koszt | 77 |
Miejsca na broń | 2 Duża |
Miejsca pomocnicze | 2 Mała / 2 Średnia / 2 Duża |
Typ | Skrzydło |
Sekcja hangarowa stacji
Koszt | 62 |
Miejsca na broń | 2 Hangar |
Miejsca pomocnicze | 2 Mała / 2 Średnia / 2 Duża |
Typ | Skrzydło |
Komentarz: W tym wypadku koniecznie zdecyduj się na skrzyło hangarowe i broń o dużym zasięgu. Nawet jeśli uzbrojenie będzie się długo ładowało, to osiem tysięcy punktów wytrzymałości zapewni odpowiedni czas, żeby uszczuplić lub zniszczyć wrogą flotę. Zwróć uwagę, że na każdym ze skrzydeł możesz umieścić aż dwa hangary.
Statek konstrukcyjny
Cecha | Wartość bazowa |
Punkty kadłuba | 300 |
Pancerz / Redukcja obrażeń | 7 / 10% |
Szybkość | 0,5 |
Ilość sekcji | 1 |
Komentarz: Statek cywilny, który będzie unikał walki i wrogich jednostek. Służy jedynie do konstruowania stacji i platform obronnych znajdujących się poza skolonizowanymi planetami.
Rdzeń Asemblera
Koszt | 80 |
Miejsca na broń | Brak |
Miejsca pomocnicze | 3 Mała |
Typ | Główny |
Komentarz: W tym wypadku nie ma dużego wyboru, ale możesz wrzucić kilka dodatkowych punktów pancerza, żeby jednostka miała większe szanse na ucieczkę.
Statek kolonizacyjny
Cecha | Wartość bazowa |
Punkty kadłuba | 300 |
Pancerz / Redukcja obrażeń | 10 / 14% |
Szybkość | 0,5 |
Ilość sekcji | 1 |
Komentarz: Statek służy do przenoszenia populacji z planety zamieszkanej na nowe terytoria. Jak na statek cywilny ma całkiem długi czas konstrukcji, ale niezbędny do rozwoju imperium.
Rdzeń Konserwatora
Koszt | 350 |
Miejsca na broń | Brak |
Miejsca pomocnicze | 3 Mała |
Typ | Główny |
Komentarz: Z uwagi na koszt jednostki najlepiej wyposażyć go w dodatkowe osłony, które pozwolą mu bezpiecznie opuścić układ. Zwiększy to oczywiście koszt jednostki, ale ważniejszy jest czas który potrzebny jest na skonstruowanie nowej.
Statek badawczy
Cecha | Wartość bazowa |
Punkty kadłuba | 300 |
Pancerz / Redukcja obrażeń | 7 / 10% |
Szybkość | 0,5 |
Ilość sekcji | 1 |
Komentarz: Statek badawczy to specyficzny statek cywilny. Nie może spełniać swoich funkcji jeśli nie ma naukowca na pokładzie. Koszt zatrudnienia naukowca jest dosyć spory w porównaniu z przychodami więc warto lekko wyposażyć statek, żeby miał szansę na ucieczkę.
Rdzeń Przebłysku
Koszt | 80 |
Miejsca na broń | Brak |
Miejsca pomocnicze | 3 Mała |
Typ | Główny |
Komentarz: Standardowo nie ma możliwości uzbrojenia statku. Warto dorzucić trochę pancerza i wyposażyć statek w osłony. Pamiętaj, że utrata okrętu i naukowca może uniemożliwić ci wykonywanie zadań z rejestru sytuacyjnego do czasu zbudowania nowego statku, zatrudnienia naukowca i wyszkolenia go.
Statek transportowy
Cecha | Wartość bazowa |
Punkty kadłuba | 300 |
Pancerz / Redukcja obrażeń | 3 / 4% |
Szybkość | 0,5 |
Ilość sekcji | 1 |
Komentarz: Statek transportowy pojawia się jedynie w czasie, gdy potrzebujesz przenieść armie lądowe pomiędzy planetami. Mimo tego, że nie płacisz za niego bezpośrednio ważne jest zapewnienie największej możliwiej ilości osłon lub pancerza, żeby nie stracić w pełni wyposażonej i wyszkolonej armii jedynie z powodu nieuwagi.
Rdzeń transportowy
Koszt | 32 |
Miejsca na broń | Brak |
Miejsca pomocnicze | 2 Mała / 2 Średnia |
Typ | Główny |
Komentarz: W przypadku tej jednostki warto wrzucić trochę pancerza do małych slotów i osłonę wraz z reaktorem do dużych gniazd. Koszt energetyczny powinien być zrównoważony a ty będziesz miał większą szansę na doprowadzenie wojsk do celu.