Modyfikatory ustroju | Rząd w Stellaris poradnik Stellaris
Ostatnia aktualizacja: 6 marca 2019
Lektura tego rozdziału poradnika do gry Stellaris może ci pozwolić dowiedzieć się więcej na temat modyfikatorów ustroju politycznego wybranej przez siebie frakcji.
Ustrój określony jest na podstawie etyk wybranych dla danego rządu. Z zależności od wybranego ustroju można uzyskać najróżniejsze modyfikatory. Ustrój polityczny może zostać zmieniony w toku rozgrywki pod warunkiem, że wybrane etyki pozwalają na wybranie innego wariantu z piętnastu możliwych. Zmiana ustroju kosztuje 250 punktów wpływu i zmienia wartość modyfikatorów imperium bezpośrednio po przeprowadzeniu reformy rządu.
Zmiana ustroju jest przydatna w sytuacji, gdy w ramach technologii uzyskałeś podobne bonusy jak te, które wynikały z ustroju i chciałbyś uzyskać inne premie. Jeśli uzyskujesz dobre przychody z tytułu punktów wpływu możesz często dokonywać zmian rządu, żeby dopasować jego założenia do prowadzonych przez ciebie działań.
- Koszt budynków
- Wydajność produkcji niewolnictwa
- Produkcja żywności (niewolnicy)
- Kredyty energetyczne
- Minerały
- Poziom umiejętności przywódcy
- Koszt werbunku przywódcy
- Zadowolenie
- Wielkość puli przywódców
- Limit przywódców imperium
- Koszt edyktów
- Czas obowiązywania edyktu
- Planety głównego sektora
- Tempo badań
- Alternatywy badawcze
- Koszt przesiedlenia
- Limit marynarki wojennej
- Utrzymanie statków
- Koszt statków
- Koszt ulepszeń statków
- Utrzymanie armii
- Zadowolenie z wojny
Koszt budynków
W ramach modyfikatora uzyskujesz procentową zniżkę podczas zatwierdzania budowy określonych budynków. Dotyczy to zarówno budynków, które będziesz budował na planecie macierzystej, ale również budynków na innych planetach.
Komentarz: Przydatne przez całą rozgrywkę. Zmniejszony koszt budowy mocno rekompensuje koszty wynikające z ciągłego modernizowania budynków wraz z rozwojem nowych technologii. Odpowiednie zarządzanie zasobami pozwoli wznosić i modyfikować budynki na kilku planetach jednocześnie.
Wydajność produkcji niewolnictwa
Modyfikator odnosi się do populacji, które zostały przez ciebie zniewolone. Poszczególne sloty populacji na planecie będą dawały większy, procentowy dochód z zależności od zasobów, które uzyskujesz.
Komentarz: Przydatne dla bardzo agresywnej polityki zajmowania innych krajów. Jeśli kontrolujesz wiele planet, których populacje udało ci się zniewolić powinieneś rozważyć reformę ustroju na taki, który zapewni ci dodatkowe premie wynikające z twojej dominacji w galaktyce.
Produkcja żywności (niewolnicy)
Modyfikator dzięki któremu będziesz mógł ograniczyć liczbę slotów na zniewolonych planetach. W ramach tego modyfikatora uzyskasz procentowy bonus do produkowanej przez niewolników żywności dzięki czemu ich populacje będą się szybciej rozwijać.
Komentarz: Przydatne szczególnie w przypadku zniewolenia populacji po wyniszczającej wojnie. Jeśli zajęcie planety mocno zmniejszyło liczebność populacji w sektorach możesz skorzystać z tej modyfikacji, żeby przyśpieszyć ich powrót do poprzedniej liczby.
Kredyty energetyczne
Modyfikator gwarantuje większy wpływ miesięczny z tytułu prowadzonej działalności. Procentowa premia liczona jest od całego miesięcznego wpływu w postaci kredytów energetycznych.
Komentarz: Bardzo przydatny przy zwiększonym wydobyciu minerałów i utrzymywaniu nadliczbowego wojska. Ten modyfikator dobrze komponuje się z modyfikatorami wynikającymi z budynków i technologii. Każdy budynek, statek lub stacja wymagają energii a pojemność jej magazynów jest mocno ograniczona więc przydatne jest utrzymywanie miesięcznych wpływów w dużej ilości, żeby możliwe były nawet największe obciążenia na linii energetycznej.
Minerały
Modyfikator gwarantuje większy wpływ miesięczny z tytułu prowadzonej działalności. Procentowa premia liczona jest od całego miesięcznego wpływu w postaci minerałów.
Komentarz: Premia okazuje się przydatna w każdej sytuacji. Największe zapotrzebowanie na minerały odczujesz w trakcie prowadzenia wojny. Duże ilości okrętów będą wymagać ogromnych ilości minerałów do utrzymania co mocno zablokuje twoją gospodarkę. Ważne jest to, że przez cały czas będziesz potrzebował dużej ilości surowca żeby konstruować nowe jednostki co może okazać się z czasem niemożliwe, jeśli miesięczne dochody nie będą odpowiednio wysokie.
Poziom umiejętności przywódcy
Premia z modyfikatora umożliwia rekrutację przywódcy bezpośrednio na drugim poziomie doświadczenia.
Komentarz: Poziom doświadczenia przywódcy jest szczególnie przydatny dla instytucji badawczych. Wiele misji specjalnych wymaga określonego poziomu naukowca, żeby uzyskać dostęp do wyników badań. Podobnie wygląda sytuacja z anomaliami, im wyższy poziom naukowca tym mniejsze ryzyko porażki podczas badania.
Koszt werbunku przywódcy
Rekrutacja każdego z przywódców będzie tańsza o określoną procentową wartość, która zostanie odliczona od wymaganej ilości punktów wpływu.
Komentarz: Przydatne przez całą rozgrywkę, aczkolwiek najbardziej w początkowym etapie gry kiedy musisz mocno oszczędzać punkty i wybierać pomiędzy poszerzaniem granic a rekrutowaniem naukowców. Punkty wpływu umożliwiają wiele ciekawych działań a zmniejszone koszty znacznie poszerzają możliwość skorzystania z nich.
Zadowolenie
Premia do zadowolenia populacji odnosząca się do każdej z zarządzanych przez ciebie planet. Zadowolenie populacji będzie procentowo podniesione w każdym ze slotów na planecie.
Komentarz: Zadowolenie mieszkańców jest ważne szczególnie w dwóch przypadkach. Kiedy twoje działania są niezgodne z etykami oraz gdy na planetach brakuje żywności. Podniesiony poziom zadowolenia pomoże stłumić ogniska buntu i rozwarstwienia społecznego w ramach twojej populacji wiodącej.
Wielkość puli przywódców
Pula przywódców to liczba osób, pośród których możesz wybierać w czasie rekrutacji. Każdy z przywódców odznacza się innymi cechami a większy wybór da ci większe szanse na uzyskanie premii zgodnych z twoją polityką.
Komentarz: Przydatne w każdej sytuacji. Większy wybór to większa kontrola premii jakie otrzymasz dzięki obsadzeniu jednostki.
Limit przywódców imperium
Pula przywódców imperium to liczba osób, pośród których możesz wybierać w czasie wyborów. Każdy z przywódców odznacza się innymi cechami a większy wybór da ci większe szanse na uzyskanie premii zgodnych z twoją polityką.
Komentarz: Żeby odpowiednio wykorzystać premię musisz zdecydować się na poparcie wybranego przez siebie kandydata w czasie wyborów. Kandydatami są zazwyczaj wcześniej rekrutowani dowódcy jednostek., którzy stają do walki o przywództwo w imperium. Przydatne dla ustrojów demokratycznych i oligarchicznych.
Koszt edyktów
W ramach obniżki masz możliwość wprowadzania edyktów przy mniejszym obciążeniu budżetu pod kątem punktów wpływu.
Komentarz: Przydatne dla każdego ustroju, szczególnie na początku gry lub dla edyktów działających przez czas nieokreślony. W przypadku tych drugich obciążenie przekładane jest na miesięczne zyski w punktach wpływu. Dzięki zredukowanym kosztom możesz pozwolić sobie na wprowadzenie większej liczby edyktów lub zaoszczędzić punkty na inne wydatki.
Czas obowiązywania edyktu
Ma zastosowanie dla edyktów obejmujących mieszkańców konkretnej planety. Podstawowy czas trwania edyktu to 10 lat. W zależności od uzyskanej premii edykt jest wydłużany dzięki czemu wynikające z niego bonusy trwają dłużej.
Komentarz: Przydatne w każdej sytuacji dla uzyskania premii przez dłuższy czas przy takim samym koszcie edyktu.
Planety głównego sektora
Zwiększa liczbę planet którymi możesz bezpośrednio zarządzać bez konieczności włączania jej do jednego ze zautomatyzowanych sektorów.
Komentarz: Przydatny bonus, ponieważ bezpośredni wpływ na mikoro-zarządzanie planetami pozwala na lepsze dopasowanie ich do swoich planów. W ramach planet głównego sektora możesz wprowadzać zmiany, które nie są uwarunkowane założeniami politycznymi i wspólną strategią dla całego sektora.
Tempo badań
Modyfikator który przyśpiesza badania w każdej z trzech dziedzin nauki o wskazaną procentową wartość.
Komentarz: Ważny dla każdej rozgrywki. Badania techniczne wpływają na każdy aspekt imperium od infrastruktury aż po uzbrojenie. Odpowiednie tempo badań może znacznie ułatwić rozgrywkę i zdobywanie zasobów strategicznych. Rozwój naukowy będzie szczególnie ważny w sytuacji, kiedy żaden z sektorów w twojej okolicy nie pozostanie neutralny i będziesz musiał przewyższyć technologicznie przeciwników, żeby wywalczyć sobie dostęp do dalszych części galaktyki.
Alternatywy badawcze
Podstawowa liczba alternatywnych badań dla każdej dziedziny to 3. Modyfikator określa bonusową liczbę badań dla każdej z dziedzin nauki.
Komentarz: Większa możliwość wyboru spośród badań daje ci gwarancję rozwoju na większą skalę i dostosowanie rozwoju do założonej przez ciebie strategii. Mając do dyspozycji większy wybór technologii masz gwarancję, że ich przyrost będzie się inaczej skalował dzięki czemu wcześniej uzyskasz dostęp do kluczowych odkryć co pozwoli ci zwiększyć dystans pomiędzy twoim imperium a przeciwnikami.
Koszt przesiedlenia
Modyfikator redukujący podstawowy koszt przesiedlenia populacji z jednej planety na inną.
Komentarz: Dzięki przesiedlaniu masz większy wpływ na rozwój poszczególnych populacji na planetach należących do twojego imperium.
Limit marynarki wojennej
Zwiększony limit marynarki wojennej to większa liczba jednostek, którą możesz wytworzyć w tym samym momencie bez ponoszenia zwiększonych kosztów utrzymania.
Komentarz: Modyfikator szczególnie użyteczny w czasie wojny. Większy limit jednostek nie obciąża gospodarki dzięki czemu podczas wojny cały czas zachowujesz dodatni bilans surowców i możesz szybko zdecydować się na uzupełnienie strat.
Utrzymanie statków
Modyfikator zmniejszający koszt utrzymania statków liczony procentowo od bazowego kosztu w kredytach energetycznych i minerałach.
Komentarz: Podobnie jak w przypadku poprzedniego modyfikatora jest szczególnie przydatny w czasie wojny. Pozwala zachować większą płynność finansową dzięki czemu nie musisz przez połowę wojny utrzymywać floty w kosmoporcie i czekać na okazję do uderzenia.
Koszt statków
Procentowa redukcja kosztu wynikającego ze skonstruowania jednostki poprzez kosmoport.
Komentarz: Przydatny w całym toku rozgrywki. Modyfikator obniża koszt produkcji statków wojskowych i cywilnych dzięki czemu możesz korzystać z większej liczby jednostek i płynniej realizować zadania konstrukcyjne i badawcze. Przydatny szczególnie na początku gry i niemal niezbędny w czasie wojny.
Koszt ulepszeń statków
Procentowa redukcja kosztu naliczanego w przypadku zmodyfikowania podstawowego projektu jednostki.
Komentarz: Wraz z rozwojem technologii będziesz dysponował szerszą gamą wyposażenia, które pozwoli na modyfikowanie podstawowych planów jednostek i montowanie lepszych komponentów. Dzięki zmniejszonym kosztom ulepszeń finalna cena nowych projektów będzie niższa dzięki czemu będziesz mógł sięgać po coraz lepsze wyposażenie.
Utrzymanie armii
Modyfikator obniżający koszt utrzymania sił lądowych w garnizonach planet.
Komentarz: Dzięki zredukowanym kosztom utrzymania masz możliwość przygotowania potężnej armii desantowej, która umożliwi pełne zajęcie wrogiej planety. Modyfikator przydatny ma każdym etapie rozgrywki ze względu na konieczność zabezpieczania planet armiami obronnymi i werbowania jednostek szturmowych, które będziesz mógł zrzucić na zajęte planety.
Zadowolenie z wojny
Modyfikator wpływający bezpośrednio na zadowolenie populacji w czasie wojny.
Komentarz: Zwiększone zadowolenie z wojny umożliwi bezpieczne prowadzenie działań militarnych bez obaw, że dojdzie do rozwarstwienia społecznego. Przydatne szczególnie w czasie długotrwałej i wyniszczającej wojny. Spójność społeczeństwa pozwala na zachowanie pełnej kontroli nad ludnością imperium.