Gameplay Settings | Pierwsze kroki w Silent Hunter 4 Wolves of the Pacific poradnik Silent Hunter 4: Wolves of the Pacific
Ostatnia aktualizacja: 27 sierpnia 2019
Gameplay Settings (Ustawienia rozgrywki)
Ten ekran już znamy ...
|
Gameplay Settings jasno określają warunki samej gry. |
Ekran ustawień gry oferuje szerokie możliwości wyznaczenia warunków rozgrywki.
|
Ustawienia rozgrywki dla "Asów" podwodnej wojny, czyli 100% realizmu. Tylko dla rekinów - żarłaczy! |
Ustawienia gry (Gameplay Settings) jasno określają warunki rozgrywki punktując poziom jej realizmu. Jest to czynnik bardzo ważny z kilku powodów. Poniżej dokładne objaśnienie parametrów rozgrywki (szczególnie ważne dla posiadaczy gry "Silent Hunter 4: Wolves of the Pacific" w wersji angielskiej)
W oknie widocznym obok napisu "Gameplay Settings" jest możliwość automatycznego ustawienia poziomu rozgrywki na pułapie racjonalnym do umiejętności aktualnie posiadanych przez Gracza, czyli Low (niski), Medium (średni), High (wysoki), Realistic (pełny realizm) i Custom (ustawienia indywidualne, zwyczajowe). Ostatnia opcja pozwala na dokonanie ustawień przebiegu rozgrywki zgodnie z własnymi preferencjami i umiejętnościami. Sugeruję, aby na pierwszym etapie poznawania tego symulatora wyznaczyć sobie poziom rozgrywki dość niski z kilkoma bardziej zaawansowanymi możliwościami (przykładowo: konieczność wymiany powietrza w czasie patrolu na pokładzie okrętu). Wybrany zbyt wysoki stopień realizmu przez początkującego Gracza spowoduje, że na własne życzenie znajdzie się On w środku piekła z niewielkimi szansami na przeżycie, a dodatkowo z uwagi na niskie umiejętności nie będzie w stanie samodzielnie przeprowadzić ataku torpedowego, sensownie zarządzać paliwem i torpedami, że nie wspomnę o rzeczach tak banalnych jak powyżej wspomniane wietrzenie okrętu z nagromadzonego w czasie pobytu w zanurzeniu CO2. Stosunkowo "przyjazne", czyli niskie parametry realizmu pozwolą bez zbędnych stresów poznać wszystkie możliwości oferowane przez omawiany symulator.
Ustawiany parametr symulacji w języku angielskim | Ustawiany parametr symulacji w języku polskim | Znaczenie i punkty realizmu procentowo |
Limited Batteries | Limit pojemności akumulatorów (baterii) | Pojemność akumulatorów zasilających silniki elektryczne okrętu jest ograniczona, co skraca czas marszu w zanurzeniu i wymusza konieczność ładowania - 7 % realizmu. |
Limited compressed air | Limit sprężonego powietrza | Wynurzenie okrętu następować będzie w wyniku wypychania wody z zbiorników balastowych sprężonym powietrzem. Zużycie przedwczesne posiadanych zapasów uniemożliwi wynurzenie - 2 % realizmu. |
Limited O2 | Limit zawartość O2 | W czasie marszu okrętu w zanurzeniu członkowie załogi oddychając zużywają tlen zawarty w powietrzu. Malejąca ilość tlenu w powietrzu i zastępowanie go przez CO2 % wpływa na 6 % efektywność poczynań załogi, a brak może doprowadzić do śmierci. Usuwanie nagromadzonego CO2 następuje w wyniku wietrzenia okrętu w wynurzeniu - 8 % realizmu. |
Limited fuel | Limit ilości paliwa w zbiornikach okrętu | Określona ilość paliwa w zbiornikach wymusza konieczność racjonalnego nim zarządzania. W okolicach zużycia połowy zapasów czas najwyższy pomyśleć o powrocie do macierzystej bazy. Inaczej trzeba będzie pchać okręt do portu z całą załogą. Żartowałem. - 8 % realizmu. |
Realistic repair time | Realistyczny czas dokonywanych napraw i remontów | Czas dokonywanych remontów i napraw okrętu podwodnego będzie zbliżony do realnego i znacząco się wydłuży - koniec z kilkusekundowymi naprawami. - 8 % realizmu. |
Manual targeting system | Ręczny system namierzania | Ręczny system namierzania celu z pełnym wykorzystaniem Kalkulatora Torpedowego (TDC) i samodzielnym opracowaniem rozwiązania ogniowego. - 15 % realizmu |
No map contact update | Brak aktualizacji mapy | Nie będą wizualizowane na mapie kontakty wykryte przy użyciu hydrofonu, natomiast otrzymywać będziemy meldunki radiowe o kontakcie - 12 % realizmu. |
Realistic sensors | Realistyczna praca detektorów | Efektywność radaru i hydrofonu zostaje dopasowana do wartości realnych, czyli ulega zmniejszeniu - 6 % realizmu. |
Dud torpedoes | Niewypały torped | Zgodnie z prawdą historyczną torpedy stosowane przez amerykańskiej okręty podwodne w pierwszym okresie kampanii na Pacyfiku cechowała spora zawodność. Usterkowość stopniowo była eliminowana, lecz nie udało się wyeliminować jej do końca - 7 % realizmu. |
Realistic reload | Realistyczny czas ładowania torped | Czas ładowania torped do wyrzutni torpedowych ulega wydłużeniu zgodnie ze stanem faktycznym - 6 % realizmu. |
No event camera | Brak widoku sytuacyjnego | Włączenie tej opcji likwiduje możliwość korzystania z widoku sytuacyjnego - 6 % realizmu. |
No external view | Brak widoku zewnętrznego | Włączenie tej opcji likwiduje możliwość dostępu do widoku zewnętrznego - 8 % realizmu |
No stabilize view | Brak stabilizacji widoku | Włączenie tej opcji spowoduje, że ruch okrętu, działanie fali na niego, oraz czynniki atmosferyczne znacząco utrudniać będą możliwość precyzyjnego celowania, czy obliczania odległości przy użyciu peryskopu - 7 % realizmu. |
Measurement units | Jednostka miary | Wybór jednostki miary odległości |
Metric / Imperial | Metryczny / Anglosaski (brytyjski) | Odległości w zależności od wyboru mierzone są w metrach, kilometrach, stopach, yardach, milach morskich |
Display submarine's owner | Pokaż właściciela okrętu podwodnego | Opcja przewidziana w trybie multiplayer |
Display torpedo's owner | Pokaż właściciela torpedy | Opcja przewidziana w trybie multipalyer |
Uwaga:
Tabelę powyżej wypełniłem opisami z "natury". Ciekawa sprawa się pojawiła w trakcie tej pracy, gdyż ilość punktów procentowych nijak nie zamyka się w ilości pełnych 100 %. Mało tego. W instrukcji są wyszczególnione, jako element wpływający na poziom realizmu:
Realistic vulnerability | Realistyczna wytrzymałość kadłuba okrętu podwodnego - 5 % realizmu |
Realistic ship sinking time | Realistyczny czas zatonięcia jednostek zaatakowanych - 2 % realizmu |
No noise meter | Brak wskaźnika wykrycia okrętu - 2 % realizmu |
No Weapon Officer Assistance | Brak asysty i pomocy Oficera Uzbrojenia - 6 % realizmu |
Ciekawostka polega na tym, że nie ma dostępu do tych parametrów wyszczególnionych na ekranie, wobec czego odpada kwestia ich włączenia, lub wyłączenia, ale przyporządkowano do nich punkty realizmu. Proponuję za dobrą monetę przyjąć to, co jest widoczne na ekranie monitora i planować stopień trudności w oparciu o dostępne możliwości. Podobnych błędów jest jeszcze kilka niestety, jak chociażby niewidzialne i niedostępne opcje: "Brak wskaźnika wykrywalności" i "Brak pomocy oficera uzbrojenia", które wymienione są w instrukcji gry. Szkoda.