Ratchet & Clank Rift Apart: Walka Ratchet & Clank Rift Apart poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 17 czerwca 2021
Na tej stronie poradnika do gry Ratchet & Clank Rift Apart możecie znaleźć najważniejsze informacje i porady na temat staczania walk. Dowiecie się m.in. o skutecznym eliminowaniu przeciwników, unikaniu ataków wrogów, korzystaniu z różnych broni i gadżetów, uzupełnianiu zapasów amunicji, czy poleganiu w trakcie starć na pomocy sojuszników.
- Walka w zwarciu i na dystans
- Zdobywanie broni i amunicji
- Różne tryby działa broni
- Widmowy pęd i inne rodzaje uników
- Elitarni wrogowie i bossowie
- Przyzywanie sojuszników
- Odnoszenie obrażeń i unikanie zgonów
- Arena
Walka w zwarciu i na dystans
Starcia w grze Ratchet & Clank Rift Apart mogą odbywać się w zwarciu lub na dystans - jest to uzależnione od ataków jakimi dysponują przeciwnicy (niektórzy wrogowie stawiają wyłącznie na walkę wręcz) oraz od używanej w danym momencie broni. Niektóre bronie (np. strzelba) lepiej sprawdzą się na krótkim dystansie, inne (np. snajperka albo zderzacz negatronów) są idealne do walki na odległość.
Walka na dystans jest generalnie bezpieczniejsza. Będziecie mieli więcej okazji do unikania ataków przeciwników, większe pole manewru i zmniejszy się ryzyko, że ktoś niepostrzeżenie zbliży się do sterowanej postaci.
Zdobywanie broni i amunicji
W grze jest około 20 rodzajów broni i sporym ułatwieniem jest to, że wszystkie możecie przenosić w inwentarzu. Nie jesteście w żaden sposób limitowani koniecznością wybierania broni, które chcecie ze sobą zabrać. Zdecydowanie warto na bieżąco wybierać bronie w zależności od potrzeb. Przykładowo jeśli chcecie pozbyć się niewygodnych wrogów na odległość najlepiej jest przełączyć się na szybko na karabin snajperski, działo czy wyrzutnię rakiet.
Nowe bronie musicie kupować u Pani Zurkon, czyli lokalnej handlarki. Wymagają one wydawania śrubek, które musicie na bieżąco starać się zbierać podczas przechodzenia gry. W pierwszej kolejności kupujcie (i ulepszajcie) te bronie, które będą najbardziej przydatne i będą dysponowały największą siłą rażenia.
Do każdej broni zbiera się oddzielny rodzaj amunicji. Dobrym pomysłem jest częste przełączanie się pomiędzy broniami po to żeby zminimalizować ryzyko całkowitego wyczerpania zapasów amunicji. Jeśli mimo wszystko do tego dojdzie, to amunicję możecie odnajdywać w świecie gry lub kupować od Pani Zurkon (traktujcie to jako ostateczność).
Różne tryby działa broni
Większość zdobywanych broni posiada dwa tryby działania. Przykładowo Opróżniacz próżniowy może być używany do aktywowania tarczy energetycznej oraz wysyłania fali energii, zaś strzelba Egzekutor może strzelać jednym lub dwoma pociskami.
O dostępnych trybach działania możecie dowiedzieć się w momencie zakupu oraz z okna inwentarza z listą broni. Wyboru trybu dokonuje się przeważnie poprzez wciśnięcie R2 tylko do połowy lub do końca. Starajcie się testować wszystkie nowo odblokowywane bronie po to żeby wiedzieć jak poprawnie z nich korzystać i jak najwięcej z nich wyciągnąć.
Widmowy pęd i inne rodzaje uników
W unikaniu wrogich ataków najbardziej pomaga Widmowy pęd i jest to unikalna akcja, którą odblokujecie w trakcie przeprawy przez Nefarious City (druga duża misja gry). Dzięki aktywowaniu pędu (Kółko) możecie nie tylko szybko przemieścić się w inne miejsce, ale również uniknąć wejścia w kontakt np. z promieniem laserowym. Szczególnie zyskuje to na znaczeniu podczas starć z niszczycielami i dużymi bossami.
W utrzymywaniu postaci przy życiu pomagać mogą też:
- lotobuty - możecie dzięki nim szybko przemieścić się w inne miejsce czy nawet uciec przeciwnikowi,
- szczeliny - możecie się do nich przyciągać po to żeby szybko zmienić swoją pozycję lub dotrzeć w miejsce trudno dostępne dla przeciwnika.
Elitarni wrogowie i bossowie
W grze Ratchet & Clank Rift Apart przez większość czasu walczy się z grupami zwykłych przeciwników, ale pojawiają się też co jakiś czas bardziej wymagający wrogowie. Mogą to być przede wszystkim elitarne odmiany standardowych przeciwników i do tej kategorii zaliczają się m.in. maszyny zwane snajpobotami. Powinniście starać się zwracać dużą uwagę na tego typu wrogów po to żeby jak najszybciej zajmować się eliminowaniem ich.
Podczas przechodzenia kampanii czekają też Was starcia z głównymi oraz pobocznymi bossami i mini-bossami. Każdą większą konfrontację z bossem opisaliśmy w naszym poradniku, aczkolwiek ogólną podpowiedzią jest to żeby nauczyć się rozpoznawania ataków silnych przeciwników i unikania ich. Jest to szczególnie pomocne w przypadku maszyn zwanych niszczycielami, które przez całą grę pojawiają się w różnych "wersjach". Nauczenie się ich ataków laserowych czy unikania ich wielkich skoków ułatwi Wam wszystkie późniejsze zmagania.
Przyzywanie sojuszników
Sporym ułatwieniem jest to, że niektóre z kupowanych broni pozwalają na przyzywanie sojuszników po to żeby walczyli po stronie Ratcheta lub Rivet. Konkretnie chodzi tu o następujące gadżety:
- Pan Grzybek - jest to pojedynczy pomocnik, przy czym jest on dość wytrzymały,
- Rękawica Zagłady - to najlepsza broń do wzywania sojuszników, gdyż dzięki niej pojawiają się grupy małych robocików mogące skutecznie odwracać uwagę wrogów i jednocześnie ich stopniowo osłabiać,
- Bombardier - w tym przypadku wzywany jest dron, który bombarduje okolicę, przy czym musicie zadbać o dobre wycelowanie z atakiem.
W każdym z opisanych powyżej przypadków postarajcie się zakupić broń przy pierwszej okazji, regularnie ulepszać ją dzięki rarytanium oraz używać jej w większości walk z grupami przeciwników i bossami.
Odnoszenie obrażeń i unikanie zgonów
Dosyć istotną informacją jest to, że zdrowie bohaterów nie odnawia się w grze w sposób samoczynny. Musicie zawsze zadbać o to żeby podjąć starania o wyleczenie ran Ratcheta lub Rivet i dokonuje się tego poprzez odnajdywanie skrzynek ze zdrowiem. Na szczęście w większości dużych walk powinniście znaleźć 1-2 tego typu skrzynki i jest szansa, że mogą też pojawić się dodatkowe. Niszczcie skrzynki dopiero po odniesieniu większych obrażeń żeby ich zbyt wcześnie nie "zmarnować".
Gra pozwala też na permanentne wydłużanie paska zdrowia i musicie w tym celu zdobywać XP i awansować na kolejne poziomy doświadczenia. Każdy nowy poziom dodaje 10 punktów zdrowia i dodatkowe hp przyda się w każdej dłuższej i trudniejszej bitwie.
Arena
Arena walk to największa dodatkowa aktywność w grze. Dwie pierwsze walki (w ramach brązowego pucharu) rozegracie w trakcie zaliczania głównej fabuły, ale wszystkie kolejne starcia są już opcjonalne. Dla przypomnienia walki rozpoczyna się na arenie Gastropubu w Chmurze Szczątków Scarstu. Początkowo dostępna jest tylko brązowa liga, ale dzięki postępom w głównym wątku fabularnym odblokujecie również srebrny i złoty puchar z nowymi wyzwaniami.
Starcia na arenie mogą mieć różne założenia i np. wymuszać korzystanie z określonych broni albo eliminowanie fal przeciwników - wszystkie je opisaliśmy w naszej solucji. Zdecydowanie polecamy zajmować się nimi na bieżąco, bo są z nimi związane cenne nagrody, m.in. duże ilości śrubek, rarytanium, znajdźki czy nowe fragmenty pancerza.