Elex 2: Kradzież i kary za łamanie prawa Elex 2 poradnik, solucja
Ta strona poradnika do Elex 2 opisuje jakie są główne sposoby okradania NPC-ów, co można zdobyć dzięki kradzieży, a także jakie kary przewidziano za kradzież.
Ostatnia aktualizacja: 4 marca 2022
Na tej stronie poradnika do gry Elex 2 możecie znaleźć komplet informacji na temat mechaniki kradzieży. Dowiecie się m.in. jak przedmioty można kraść bez żadnego ryzyka, jak odblokować opcję kradzieży kieszonkowej, a także jakie przewidziano kary za łamanie prawa i kiedy główny bohater może zostać przyłapany na gorącym uczynku.
- Przedmioty ogólnodostępne i mające właścicieli
- Zakazane strefy
- Skradanie się i kradzież nocą
- Kradzież kieszonkowa - jak odblokować i używać?
- Włamywanie się do skrzyń i sejfów
- Kary za kradzież i ryzyko złapania bohatera
Przedmioty ogólnodostępne i mające właścicieli
Wszystkie interaktywne przedmioty odnajdywane w trakcie gry można podzielić na dwie zasadnicze grupy:
- Przedmioty ogólnodostępne, tzn. takie, które nie mają wskazanego właściciela - możecie je podnosić i dodawać do inwentarza bez żadnego ryzyka.
- Przedmioty mające właścicieli - w tym przypadku po zbliżeniu się do danego obiektu pojawia się czerwone oznaczenie o tym, że dojdzie do kradzieży (przykład na powyższym obrazku). Chcąc uniknąć kłopotów musicie zadbać o to żeby nikt nie przyłapał Jaxa na kradzieży, tzn. zabrać przedmiot w momencie gdy nie będzie on znajdował się w polu widzenia żadnego z NPC-ów.
Sporym ułatwieniem gry jest to, że przedmioty z kradzieży nie mają żadnych specjalnych oznaczeń już po tym jak znajdą się w inwentarzu bohatera. Oznacza to po prostu, że możecie sprzedawać rzeczy pochodzące z kradzieży bez ryzyka, że kupiec o cokolwiek Was oskarży. Może to być dobra metoda na wzbogacanie się.
Zakazane strefy
Przez większość czasu jest tak, że ewentualne ryzyko negatywnej reakcji NPC-ów pojawia się dopiero w momencie zabierania przedmiotu należącego do innej osoby. Wyjątkiem od tej reguły są tzw. zakazane strefy. Są to po prostu obszary, do których Jax nie ma prawa wstępu - chodzi tu przede wszystkim o wnętrza budynków mieszkalnych czy zaplecza sklepów.
Jeśli okoliczni NPC-e zauważą bohatera w zakazanym obszarze, to zbliżą się do niego i zaczną go wypraszać. Możecie wtedy wycofać się bez żadnych negatywnych konsekwencji. Ignorowanie ostrzeżeń może natomiast sprowokować okoliczne postacie do ataku.
Skradanie się i kradzież nocą
Z tematem eksploracji zakazanych lokacji możecie radzić sobie w pewnym zakresie polegając na skradaniu się, które dokładniej opisaliśmy na osobnej stronie przewodnika.
Niestety za dnia postacie niezależne potrafią być bardzo wyczulone i mogą odnotować obecność bohatera w zakazanym obszarze nawet gdy ten skrada się. Lepszym pomysłem jest zakradanie się w niedostępne miejsca nocą. Wielu mieszkańców uda się wtedy na odpoczynek, a po ulicach podróżują głównie pojedynczy strażnicy, których łatwiej powinno być Wam unikać.
Kradzież kieszonkowa - jak odblokować i używać?
Opcja kradzieży kieszonkowej jest domyślnie niedostępna i możecie kraść wyłącznie przedmioty leżące na wierzchu oraz znajdujące się w różnego rodzaju pojemnikach. Chcąc zmienić to musicie nabyć umiejętność Kieszeniowiec (Pickpocket). Przykładowym trenerem tej umiejętności jest Tjark z Fortu - możecie odblokować go jako nauczyciela jeśli w zadaniu Zaufanie Berserków nawiążecie współpracę ze Szponami (Claws) i wykonacie ich początkowe zlecenia. Tjark będzie dostępny w kryjówce Szponów pod Fortem.
Odblokowanie pierwszego poziomu zdolności Kieszeniowiec wymaga 25 punktów zręczności (Dexterity), 15 punktów sprytu (Cunning), 1 punktu umiejętności i 250 elexitu.
Z kradzieży kieszonkowej możecie korzystać po załączeniu trybu skradania się. Jest ona dostępna w dwóch głównych rodzajach sytuacji:
- Ustawienie się za plecami NPC-a.
- Zbliżenie się do śpiącego NPC-a.
Zapisujcie grę przed każdą próbą kradzieży. Dopiero wtedy przytrzymujcie przycisk kradzieży kieszonkowej żeby do niej przystąpić.
W oknie kradzieży kieszonkowej musicie śpieszyć się z wyjęciem przedmiotu z inwentarza NPC-a przed upływem czasu. Pierwszy slot w inwentarzu okradanej postaci zazwyczaj zajmuje jej broń. W kolejnych slotach mogą znajdować się np. elexit, wywary czy inne wartościowe przedmioty.
Kradzież kieszonkowa wiąże się niestety z dużym ryzykiem wykrycia, choć możecie je ograniczać decydując się na okradanie nocną porą (mniej postaci na ulicach) oraz na zaglądanie do kieszeni śpiących NPC-ów. W przypadku wykrycia wszystkie okoliczne postacie zwrócą się przeciwko Jaxowi (problem ten opisaliśmy w ostatnim podpunkcie na stronie).
Możecie na szczęście ograniczać ryzyko wykrycia ulepszając umiejętność Kieszeniowiec:
- drugi poziom zdolności zmniejszy szanse wykrycia o 25%,
- trzeci poziom zdolności zmniejszy szanse wykrycia o 50%.
Generalnie jednak najlepszą metodą są szybkie sejwy, dzięki czemu w razie porażki unikniecie konsekwencji i będziecie też mogli ponowić próbę kradzieży.
Włamywanie się do skrzyń i sejfów
Szczególnie wartościowe przedmioty do ukradzenia mogą znajdować się w trudniej dostępnych pojemnikach. Wymagane jest w tym przypadku pomaganie sobie innymi umiejętnościami:
- Zamknięte skrzynie - Zainteresujcie się umiejętnością Otwieranie zamków (Lock Picking), przy czym musi ona znajdować się na odpowiednim poziomie i dodatkowo musicie mieć co najmniej 1 wytrych. Włamywanie się do pojemników dokładniej opisaliśmy na stronie Zamki - jak otwierać?. W niektórych przypadkach alternatywnie możecie poszukać klucza do skrzyni.
- Sejfy - Zainteresujcie się umiejętnością Hakuj (Hack), przy czym musi ona znajdować się na odpowiednim poziomie. Włamywanie się do sejfów dokładniej opisaliśmy na stronie Hakowanie i otwieranie sejfów. W niektórych przypadkach alternatywnie możecie poszukać lub odgadnąć kombinację do sejfu.
Kary za kradzież i ryzyko złapania bohatera
Kradzież przedmiotów może prowadzić do pozyskiwania bardzo wartościowego sprzętu i dużych ilości elexitu, ale niestety wiąże się też niestety z dużym ryzykiem wykrycia przy popełnianiu przestępstwa. Uniwersalną reakcją NPC-ów na kradzież jest zaatakowanie Jaxa. Nie próbujcie w takich sytuacjach walczyć, bo możecie zabić istotne postacie oraz do walk mogą dołączyć inni NPC-e z okolicy. Rozpoczynajcie w takiej sytuacji ucieczkę.
Przy kolejnej wizycie w lokacji, w której odnotowana została kradzież, Jaxa powinien zatrzymać strażnik. Zostaniecie zmuszeni do zapłacenia kary pieniężnej, której wysokość jest uzależniona od rangi przestępstwa. Przekazanie elexitu spowoduje, że wszystko powróci w danej lokacji do poprzedniego stanu. Odmowa zapłaty będzie oznaczała walkę i kara nie zostanie anulowana. Generalnie do momentu przekazania pieniędzy nie będziecie mogli wykonywać żadnych czynności w danej lokacji.
Przypominamy przy okazji o możliwości zapisywania gry przed każdą próbą kradzieży. Pozwoli to Wam wczytać stan gry od razu po wykryciu i uchronić Was przed potencjalną śmiercią lub koniecznością utraty części zgromadzonego elexitu.