Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 10 sierpnia 2016, 13:48

Zew Cthulhu - nadchodzące gry inspirowane twórczością H. P. Lovecrafta

Żaden pisarz nie wpłynął na branżę gier, tak jak H. P. Lovecraft. Zebraliśmy w jednym miejscu nadchodzące produkcje inspirowane twórczością genialnego Samotnika z Providence.

Spis treści

Za życia Howarda Philipsa Lovecrafta jego twórczość trafiała głównie do wąskiego grona fanów horroru i czytelników groszowych magazynów literackich. Ogromna fala popularności przyszła wiele lat po śmierci pisarza, w drugiej połowie XX wieku – pierwsza filmowa adaptacja jego opowiadania powstała 53 lata temu (Nawiedzony pałac z 1963 roku), a do dzisiaj stworzono niezliczoną wręcz liczbę utworów inspirowanych twórczością amerykańskiego mistrza horroru. Dość powiedzieć, że w gronie artystów czerpiących z dorobku Lovecrafta znajduje się Metallica, Stephen King, H. R. Giger czy Neil Gaiman. Również gier komputerowych nie ominęła moda na Cthulhu. Na utworach Samotnika z Providence wzorowali się m.in. twórcy Alone in the Dark, Darkest Dungeon, Amnesii czy Dead Space, a motywy z jego dzieł znajdziemy nawet w Skyrimie czy WarCrafcie, a to tylko nieliczne przykłady.

Jeśli chcecie sięgnąć po twórczość mistrza horroru, to polskie księgarnie pełne są jego powieści i opowiadań. Rozpocząć jednak polecamy od zbioru Zew Cthulhu, obowiązkowo z doskonałym wstępem Cień z Providence Marka Wydmucha, jednego z najważniejszych polskich propagatorów twórczości Lovecrafta.

Postanowiliśmy zebrać w jednym miejscu najciekawsze nadchodzące gry, które nawiązują lub wręcz osadzone są w uniwersum wykreowanym przez H. P. Lovecrafta. Na liście znajdują się i poważne, mroczne horrory, w których zmierzymy się z wielkimi przedwiecznymi, i zabawne przygodówki, podchodzące do tej tematyki w lekkim stylu. Słowem, każdy wyszuka tu coś dla siebie. Bądźcie jednak ostrożni – wkraczacie na tereny muśnięte paskudną macką samego Cthulhu.

Każdą grę w tym zestawieniu oszacowaliśmy pod kątem jej „mackowatości”. Przyznając produkcjom od zera do trzech symboli macek, oceniliśmy ich zgodność z kanonem i klimatem twórczości H. P. Lovecrafta.

Adam Zechenter

Adam Zechenter

W GRYOnline.pl pojawił się w 2014 roku jako specjalista od gier mobilnych i free-to-play. Potem przez wiele lat prowadził publicystykę, a od 2018 roku pełni funkcję zastępcy redaktora naczelnego. Obecnie szefuje działowi wideo i prowadzi podcast GRYOnline.pl. Studiował filologię klasyczną i historię (gdzie został szefem Koła Naukowego); wcześniej stworzył fanowską stronę o Tolkienie. Uwielbia gry akcji, RPG-i, strzelanki i strategie. Kiedyś kochał Baldur’s Gate 1 i 2, dziś najczęściej zagrywa się na PS5 i od myszki woli pada. Najwięcej godzin (bo blisko 2000) nabił w World of Tanks. Miłośnik książek i historii, czasami grywa w squasha, stara się też nie jeść mięsa.

więcej