Fallout Online. Zaginione w akcji - gry, którym nie udało się ujrzeć światła dziennego
Spis treści
Fallout Online
![](/Galeria/Html/Artykuly/6168747.jpg)
- Producent: Masthead Studios
- Platformy: PC
- Data kasacji: 2011
Gdy konająca firma Interplay sprzedawała w 2007 roku studiu Bethesda Softworks prawa do marki Fallout, ten niegdyś wielki wydawca zastrzegł sobie możliwość stworzenia gry MMO osadzonej w tym świecie. Warunki wykorzystania tej opcji były twardo określone, tak aby najmniejsze nawet potknięcie doprowadziło do unieważnienia klauzuli. Produkcja musiała ruszyć w ciągu 24 miesięcy od daty podpisania umowy i w tym czasie Interplay miało zgromadzić 30 milionów dolarów potrzebnych na opracowanie gry.
Kilka miesięcy później wydawca otworzył nowe wewnętrzne studio, któremu powierzono tzw. Projekt V13 i pod tą nazwą krył się właśnie Fallout Online. Na czele niewielkiego zespołu stanął Jason D. Anderson, czyli jeden z ojców pierwszej odsłony cyklu. Jego zadaniem było przygotowanie wczesnej wersji, zdolnej zainteresować inwestorów. Anderson opuścił jednak studio w marcu 2009 roku, by dołączyć do firmy inXile Entertainment. Interplay nie poddało się i podpisało umowę, na mocy której projekt przekazano do produkcji bułgarskiemu zespołowi Masthead, znanemu z MMO Earthrise. Ze strony Interplay projekt miał nadzorować inny weteran pierwszej części, czyli Chris Taylor. Rok później Fallout Online został oficjalnie zapowiedziany.
![](/Galeria/Html/Artykuly/6168763.jpg)
Niestety, Bethesda Softworks uznała, że Interplay złamało warunki umowy i nie rozpoczęło pełnej produkcji przed ustalonym terminem 4 kwietnia 2009 roku. Co więcej, studio wytoczyło proces, twierdząc, że wydawca posiada prawa tylko do samej nazwy, a nie do świata. W kontrataku Interplay uznało, że działania te również są niezgodne z umową, co oznacza, że Bethesda ma prawa tylko do jednej kolejnej gry z serii, a następnie marka powróci do wydawcy. Obie firmy zaczęły przerzucać się pozwami i kontrpozwami, a do sądu próbowano zaciągnąć nawet samo Masthead Studios. Ostatecznie zawarto ugodę, na mocy której Bethesda przejęła pełnię praw, Fallout Online został skasowany, a Interplay otrzymało 2 miliony dolarów. Według tej umowy w przyszłości może powstać Project V13, ale nie może mieć on nic wspólnego z marką Fallout. Wydawca próbował potem jeszcze przerobić ten tytuł na strategiczne RPG i chciał zgromadzić środki poprzez zbiórkę publiczną, ale to również nie wypaliło. Wraz z końcem tego roku Interplay straci też prawo do sprzedawania Fallouta, Fallouta 2 i Fallouta: Tactics.