Sadness
Gra Sadness miała być przygodówką w konwencji survival horroru, utrzymaną w czarno-białej tonacji i gotyckiej stylistyce. Niestety plany polskich deweloperów wzięły w łeb i gra nigdy nie ujrzała światła dziennego.
Sadness powstawało pierwotnie z myślą o Wii, ale z czasem miało zostać przeniesione na Wii U, po tym jak pierwotny projekt – tworzony przez krakowskie studio Nibris – został zawieszony (było to w 2010 roku). Produkcję wznowili dwaj współpracujący ze sobą deweloperzy z USA – HullBreach Studios i Cthulhi Games – będący małymi niezależnymi zespołami. Co ciekawe, nowi twórcy mieli przedtem pewien udział w procesie produkcyjnym pierwowzoru. I chociaż postanowili oni podtrzymać zamysł oryginału i zachować ogólne założenia wytyczone przez Nibris, prace rozpoczęto praktycznie od zera, wprowadzając spore zmiany w sferze technicznej gry.
Mamy do czynienia z mroczną przygodówką, reprezentującą podgatunek survival horror. Akcja toczy się na początku XX wieku, a główni bohaterowie opowieści to Maria Lengyel i jej synek Aleks. Są oni jedynymi ocalałymi z katastrofy kolejowej, mającej miejsce gdzieś na terenie Europy Wschodniej. W wyniku wypadku chłopiec traci wzrok, ponadto zaczynają objawiać się u niego różne schorzenia, jak narkolepsja, schizofrenia czy nyktofobia (chorobliwy lęk przed ciemnością). Konieczność poradzenia sobie w nieprzyjaznym środowisku, zamieszkałym przez złowrogie istoty nie z tego świata, i coraz bardziej niepokojące zachowanie dziecka składają się na przerażającą historię, w której bierze udział gracz.
Aby podkreślić atmosferę grozy, zastosowano gotycką stylistykę i ubogą paletę barw, zawierającą jedynie odcienie szarości. Warto również zwrócić uwagę na otoczkę fabularną gry, czerpiącą garściami ze słowiańskiej mitologii. Jednak należy mieć na uwadze, że twórcy nie posługują się pospolitymi potworami, by wywoływać strach u gracza – zamiast tego stosują rozmaite subtelne środki, mające często psychologiczne podłoże. Dlatego rzadko zdarza nam się toczyć otwarte starcia – zamiast tego oddajemy się raczej eksploracji otoczenia, skradaniu się i innym czynnościom, które mają zagwarantować bohaterom przetrwanie.
Jeśli chodzi o mechanizmy zabawy, amerykańscy deweloperzy wzbogacili idee Polaków, kładąc większy nacisk na zagadki logiczne i elementy charakterystyczne dla gatunku RPG. Mówiąc o zmianach w sferze technicznej produkcji, nie można też zapomnieć o tym, że nowi twórcy zrezygnowali z trójwymiarowej oprawy graficznej i przenieśli Sadness w 2D, zmieniając silnik z Gamebryo na Unity.
Ostatnia modyfikacja 23 maja 2014
Tryb gry: single player
Wymagania wiekowe Sadness: 18+