Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 16 grudnia 2018, 11:30

Sony kontra cross-play. WTOPY ROKU – 9 największych blamaży

Spis treści

Sony kontra cross-play

Co prawda prawie 70% graczy twierdzi, że obecność w grach opcji rozgrywki międzyplatformowej jest im obojętna (według ankiety na naszej stronie), ale zachowanie Sony w tej kwestii tak czy siak zasługuje na solidną burę. Burzę rozkręcił na początku tego roku darmowy Fortnite. Produkcja Epic Games na fali swej gigantycznej popularności trafiła na wszystkie liczące się urządzenia, umożliwiając ich posiadaczom wspólną zabawę. Z jednym wyjątkiem – osoby grające na PlayStation 4 nie mogły znaleźć się na tej samej mapie z użytkownikami Xboksa One i Nintendo Switch. Microsoft stwierdził od razu, że to „zasługa” jego największego konkurenta, który podobną postawę zaprezentował chociażby w przypadku Rocket League i Minecrafta. Przy okazji Fortnite’a Sony zdołało jednak wkurzyć graczy jeszcze bardziej, bo każdy, kto choć raz skorzystał ze swojego fortnite’owego konta na PlayStation 4, nie mógł go potem używać na konsolach konkurencji.

Kto wie, być może sprawa Fortnite’a to początek procesu, który sprawi, że rozgrywka międzyplatformowa wreszcie stanie się standardem. - 2018-12-16
Kto wie, być może sprawa Fortnite’a to początek procesu, który sprawi, że rozgrywka międzyplatformowa wreszcie stanie się standardem.

Sprawa była tym ciekawsza, że na początku roku pewien błąd umożliwił na kilka godzin wspólną zabawę na PS4 i Xboksie One, pozbawiając Japończyków wymówki, iż rozgrywka międzyplatformowa sprawia zbyt duże problemy technologiczne. Nintendo i Microsoft jeszcze zwiększyły nacisk na swojego konkurenta, rozkręcając wspólną kampanię reklamową Minecrafta. Oliwy do ognia dolał Todd Howard z Bethesdy, który w czerwcu otwarcie winił Sony za brak cross-playu w Falloucie 76. Gigant z Kraju Kwitnącej Wiśni brnął jednak w zaparte. Prezes firmy, Kenichiro Yoshida, stwierdził wówczas, że to PlayStation 4 jest najlepszym urządzeniem do grania i na tym skupia się jego spółka.

KIEDYŚ TO BYŁO

Najciekawsze w całej sprawie jest to, że Sony nie zawsze tak mocno krzywiło się na myśl o pozwalaniu graczom na zabawę z posiadaczami innych platform. Jeszcze na początku tego wieku Japończycy umożliwili wspólną rozgrywkę osobom korzystającym z PlayStation 2 i komputerów osobistych w Final Fantasy XI. Nie mieli też większych problemów z tym, by w niektórych tytułach użytkownicy PS4 bawili się wraz z pecetowcami – choć od strony bezpieczeństwa był to bardziej ryzykowny wybór niż w przypadku innych konsoli, będących zamkniętymi systemami.

Ostatecznie jednak Sony ugięło się pod presją. We wrześniu Japończycy z kwaśnymi minami ogłosili rozpoczęcie na swojej konsoli testów rozgrywki międzyplatformowej w Fortnicie i zapowiedzieli, że tego samego możemy oczekiwać w związku z paroma innymi tytułami. Trzeba jednak przyznać, że firma pod ostrzałem społeczności graczy oraz konkurencji wytrzymała wyjątkowo długo, nie zważając na to, że ten upór wcale nie służy ani dobru klientów, ani jej wizerunkowi.

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Kupił(a)byś grę wiedząc, że jej twórcy byli traktowani nieuczciwie przez pracodawcę?

Tak
58,6%
Nie
25,6%
Nie mam zdania
15,8%
Zobacz inne ankiety
Parszywa dwunastka – 12 najgorszych gier 2018 roku
Parszywa dwunastka – 12 najgorszych gier 2018 roku

2018 rok przyniósł zarówno pozycje wybitne, jak i spektakularne klapy. O tych pierwszych pisaliśmy często i chętnie, teraz jednak pora rozprawić się z najgorszymi grami mijających dwunastu miesięcy. Porządnie sobie na to zasłużyły.

Wielcy nieobecni 2018 roku – gry, na które się nie doczekaliśmy
Wielcy nieobecni 2018 roku – gry, na które się nie doczekaliśmy

2018 rok przyniósł nam kilka naprawdę solidnych tytułów, ale nie brak było i takich, na których premierę liczyliśmy, i które zawiodły nasze nadzieje.

Krajobraz po apokalipsie. Czy Fallout 76 będzie darmowy?
Krajobraz po apokalipsie. Czy Fallout 76 będzie darmowy?

Informacje znalezione w plikach konfiguracyjnych niedawnych aktualizacji Fallouta 76 nie napawają optymizmem. Czy Bethesda spróbuje uratować swoją najgorzej ocenianą produkcję przejściem na model darmowy z lootboksami?